Hovedmeny

Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Bgulhaugen på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:26
Jobber selv med bil, og vet at tesla ligger LANGT bak andre bilmerker, servicemessig.
Det kommer nok an på øyet som ser, og hvilket servicesenter man tilhører. Jeg har skrevet det mange ganger her inne, men jeg har den beste serviceopplevelsen fra Tesla. Da tenker jeg på en totalpakke på hva slags lånebil man får (må de gi deg en fossilbil så får du til og med refundert drivstoffkostnader!), opplevelse når du leverer inn bilen, hvor man kjører rett inn i hallen innen 3 minutters venting, håndhilser på en kundemottaker og tar en gjennomgang av alle punkter som skal utføres, det blir tatt bilder av bilen mens en snakker, og så videre. FØR man får telefon om at bilen er klar ligger det en servicerapport i PDF-format i mailen din, med alle kommentarer fra tekniker, evt. deler som er brukt, og totale kostnader (evt. 0,- ved garanti). Dette leser jeg ALLTID før jeg kommer og henter bilen, og vet derfor akkurat hva jeg skal spørre om eller avklare, i stedet for opplevelsene jeg er vant med fra "normale" bilforhandlere. Er du uheldig og klokka er nær fire når du henter bil, så vet de ikke en dritt om hva som er gjort, og du får bare nøkkelen i hånda. Og skulle det være noe å betale, eller du er innom og "handler" noe fra delelager/tilbehør, så trekkes det bare fra kortet tilknytta Teslakontoen, ingen betaling, ingen styr. Har aldri opplevd samme service hos andre.

Og her i Sandnes har det nå vært to ukers ventetid på time i det siste. Og til og med mulig å hente og levere bil frem til 21 på kvelden. Service i toppklasse.

Motorwatt

Det er den store forskjellen som er litt skremmende. Jeg leverte min bil i D....men (anonymisert). Ventet 15 minutter i en kø ved ekspedisjonen som er en liten Moelven-brakke. Da det var min tur, så var det kun en bekreftelse på det som skulle gjøres. Lånebil var ikke aktuelt da reparasjonen skulle ta mindre enn en dag. Hvis det tok lenger tid, kunne jeg muligens få en lånebil neste dag, vel og merke hvis de hadde noen ledig. Så var det "vi sender deg en SMS når bilen er ferdig". SMS kom, men ikke bilen. Ventet i ytterligere 15 minutter på den. Da jeg ba om en kopi av arbeidsordre, fikk jeg beskjed om at den kom på email. Nå er det tre uker siden, og jeg har ikke sett den ennå. Så stor forskjell er det!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ellemelle

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 19. juni 2019, klokken 12:10
Det er jo bare å bestride kravet overfor namsmannen, så går det automatisk til forliksrådet.  En dom der kan ikke bestrides, men må ankes til tingretten.

Å gå til namsmannen først, i stedet for direkte til forliksrådet, vil bare forsinke prosessen.
Men hvorfor skal Tesla bestride kravet ovenfor namsmannen, når de ikke bestrider det ovenfor kunden?
Hva skulle eventuell gevinst være for Tesla å dra dette til forliksrådet?

Dette er ikke en tenåring som ikke har betalt for mobiltelefonen, men et selskap som ikke har betalt tilbake det de plikter etter angrerettlovens § 24.

Tuxedo

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 19. juni 2019, klokken 12:57

Men hvorfor skal Tesla bestride kravet ovenfor namsmannen, når de ikke bestrider det ovenfor kunden?
For å forhindre et utlegg fra namsmannen?

Sitat fra: Ellemelle
Dette er ikke en tenåring som ikke har betalt for mobiltelefonen, men et selskap som ikke har betalt tilbake det de plikter etter angrerettlovens § 24.
Nå er det vel Tesla selv som tilbyr angreretten i avtalen.  Jeg har ikke sett de nye avtalene, så om det er knyttet andre betingelser til dette vet jeg ikke. Om angrerettloven kommer til anvendelse ved bilkjøp har vel ikke vært testet rettslig, så vidt jeg vet.

Men det virker jo ikke som Tesla ikke har tenkt å betale, så det tar vel bare litt tid, som det ofte gjør med store selskaper som må håndtere en sak litt utenom det vanlige.

Ellemelle

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 19. juni 2019, klokken 13:17
Om angrerettloven kommer til anvendelse ved bilkjøp har vel ikke vært testet rettslig, så vidt jeg vet.
Det trenger man heller ikke finne ut av, siden Tesla faktisk opplyser at du har angrerett og legger ved angrerettskjema i ordrebekreftelsen.
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-model3-order-agreement?redirect=no&country=NO&locale=no_NO

Amoss

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 19. juni 2019, klokken 14:13
Om angrerettloven kommer til anvendelse ved bilkjøp har vel ikke vært testet rettslig, så vidt jeg vet.
Det trenger man heller ikke finne ut av, siden Tesla faktisk opplyser at du har angrerett og legger ved angrerettskjema i ordrebekreftelsen.
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-model3-order-agreement?redirect=no&country=NO&locale=no_NO

Spørsmålet her er vel om Tesla ga denne angrefristen fordi de mente de var forpliktet til det av loven, eller om de mente at de ikke var forpliktet til dette, men likevel frivillig tilbød de samme betingelsene.

Dersom det skulle være det første, hvorfor har de da i ettertid gått bort fra dette og istedet tilbudt en 1 ukes returrett både i Norge og i andre land som ikke har denne 14 dagers angrefristen? Her går de altså utenpå hva de er forpliktet til i mange land, men innskrenker hva du mener de er forpliktet til i Norge.

Nå tar ikke jeg standpunkt til om loven gjelder eller ikke gjelder for Tesla her, kun peker på at det er forhold som setter anvendelsen av loven i tvil. F.eks. blir bilen i de aller fleste tilfeller utlevert i "butikklokale" noe som så vidt jeg forstår gjør angrefristloven ugyldig. Men er altså i sterk tvil. F.eks. vil utleveringene på Varemessa i Lillestrøm regnes som "butikklokale"?
Model S 85D

Motorwatt

Her er et svar fra Forbrukerrådet i en nesten tilsvarende sak:

Hei
Du har ingen lovbestemt angrerett ved kjøp av bil hos en bilforhandler. Dvs. at du ikke kan bruke angrerettloven for å komme deg ut av avtalen.

Du skriver at bilforhandleren gav deg angrerett. Dette er ekstremt uvanlig, og vi må anta at det muligens er snakk om en eller annen form for misforståelse, men dersom det faktisk er riktig at det i kjøpekontrakten gis 14 dagers angrerett, så kan du forholde deg til det. Kjøpekontrakten binder jo begge parter. Det som er avtalt i kontrakten, vil gjelde.

Dersom selger ønsker å ta forbehold, så bør disse inn i kontrakten. Har han ikke tatt forbehold om at angreretten ikke gjelder ved finansiering, så kan han neppe bruke det som argument.

Vi gjentar at angrerett på kjøp av bil er ikke vanlig, men dersom du faktisk har det etter kjøpekontrakten, så kan du benytte deg av det.

Les mer om rettigheter ved bilkjøp og klagemuligheter på forbrukerrådet.no.

Vennlig hilsen Forbrukerrådet

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ellemelle

Sitat fra: Amoss på onsdag 19. juni 2019, klokken 14:33
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 19. juni 2019, klokken 14:13
Spørsmålet her er vel om Tesla ga denne angrefristen fordi de mente de var forpliktet til det av loven, eller om de mente at de ikke var forpliktet til dette, men likevel frivillig tilbød de samme betingelsene.
Nå er jeg ingen jurist, men hvis de utformer angrerettbetingelser og angrerettskjema som er nær identisk det som kreves etter angrerettloven, men likevel velger å ikke følge angrerettloven, så kan det neppe være lovlig.
Det vil jo være å villede forbruker til å tro at angrerettloven gjelder.

Ellemelle

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. juni 2019, klokken 14:36
Her er et svar fra Forbrukerrådet i en nesten tilsvarende sak:

Hei
Du har ingen lovbestemt angrerett ved kjøp av bil hos en bilforhandler. Dvs. at du ikke kan bruke angrerettloven for å komme deg ut av avtalen.
Irrelevant. Selvsagt har man ingen angrerett når man har kjøpt en bruktbil til 130.000 kroner hos en bilforhandler. Husk å ta med kontekst når du paster fra nettet.

Motorwatt

Irrelevant? Er det andre begrensninger når det gjelder beløp eller ny/brukt bil? Hvor?
Tesla S75D - 09/2018

Amoss

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 19. juni 2019, klokken 14:49
Nå er jeg ingen jurist, men hvis de utformer angrerettbetingelser og angrerettskjema som er nær identisk det som kreves etter angrerettloven, men likevel velger å ikke følge angrerettloven, så kan det neppe være lovlig.
Det vil jo være å villede forbruker til å tro at angrerettloven gjelder.

Jeg er heller ikke jurist, og det er ingen tvil om at Tesla tidligere opplyste om at man hadde en 14 dagers angrerett, og leverte ut angrerettsskjema. Så ja, for de som har kjøpt bil med opplyst angrerett på 14 dager så har også Tesla en forpliktelse til etterleve dette. Var på ingen måte dette jeg stilte spørsmålstegn ved.

Spørsmålet jeg tok opp var rett og slett om Tesla tilbød dette fordi de måtte, eller om det var en frivillig ordning - som også  nevnt i saken fra forbrukerrådet referert til over her.

---

Saken over presiserer også "ved kjøp av bil hos en bilforhandler". Det er her tvilen kommer inn. Du *bestiller* normalt en Tesla over nettet - ikke hos en forhandler. Men du får den - i utgangspunktet - utlevert hos en forhandler.
Model S 85D

Tuxedo

Selvom det skulle være en frivillig innført angrerett fra selgers side, så er den juridisk bindende for selger sålenge det er nedfelt i avtale mellom selger og kjøper.  I denne saken virker det som om Tesla har akseptert returen av bilen, men bare somler med å refundere pengene.  Med forbehold om at vi jo bare har fremstilling av saken fra den ene parten.

Motorwatt

Send faktura. Hvis ikke betalt innen frist, oversendes kravet til inkassofirma som med glede tar saken, og hele jobben.
Tesla S75D - 09/2018

Tuxedo

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. juni 2019, klokken 15:41
Send faktura. Hvis ikke betalt innen frist, oversendes kravet til inkassofirma som med glede tar saken, og hele jobben.
Inkassoselskaper tar vanligvis ikke oppdrag for privatpersoner. (Av opplagte grunner, siden de ville bli sittende i en smørje av vennekrangler og familiekonflikter). Men det finnes unntak. Hvor seriøse disse selskapene er vet jeg ikke.

Edit: Kom på at motorsykkelklubben Bandidos startet inkassoselskap for nesten 20 år siden, "Bandidos Kapital & Invest AS."  Det varte ikke lenge, tror neppe de fikk den nødvendige konsesjonen fra Finanstilsynet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rLAVRK/bandidos-gir-opp-inkasso

Ellemelle

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. juni 2019, klokken 14:57
Irrelevant? Er det andre begrensninger når det gjelder beløp eller ny/brukt bil? Hvor?
Angrerettloven gjelder kun for telefonsalg og annet fjernsalg. Hvis du kjøper noe i en butikk, gjelder ikke angrerettloven.
Det du siterte var et direkte svar til en som hadde kjøpt en bruktbil hos en bilforhandler, ergo var det irrelevant.

I utgangspunktet vil et kjøp av Tesla åpenbart komme inn under angrerettloven, siden man faktisk bestiller bilen over nettet uten ha besøkt en fysisk butikk. Det eneste motargumentet kan være at dette er et tilvirkningskjøp, at produktet er spesiallaget til deg, da vil ikke angrerettloven gjelde.

Men som nevnt i en annen tråd her på forumet, så brukes nettopp et standard Tesla-type salg som eksempel på hva som ikke er tilvirkningskjøp:
Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 10:54
Jeg tror ikke kjøp av Tesla unntas fra angrettsloven pga at det er tilvirkningskjøp (angrerettsloven § 22 bokstav e). Se hva som skrives nærmere om dette i lovforarbeidene:

"Direktivets unntak gjelder to forskjellige tilfeller, som kan overlappe hverandre; varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner i henhold til definisjonen i artikkel 2 nr. 4, og varer som har fått et tydelig personlig preg. Begrunnelsen for bestemmelsen er at angrerett kan påføre den næringsdrivende store tap, fordi det ikke er, eller er svært vanskelig å selge varen til andre. Formålet med unntaksbestemmelsen er imidlertid ikke å omfatte standardvarer som den næringsdrivende, for å unngå lagringskostnader, først tilvirker etter bestilling fra forbrukeren som gjør visse mindre valg. Som eksempel på vare som ikke anses omfattet av definisjonen i artikkel 2 nr. 4 kan nevnes nye biler, som settes sammen av forbrukeren ved valg mellom en rekke standardelementer. Forbrukeren kan for eksempel velge mellom flere forskjellige tilbudte farger, tilleggsutstyr [side 58] og setetrekk. Slike biler anses som standardvarer og det er angrerett." (min utheving)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA