Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bombrikke

Startet av Lynvingen, søndag 29. januar 2012, klokken 00:15

« forrige - neste »

jornheim

#45
Muligvis kan vandpumpen på Thermo Top S afprøves, ved at trække op kablet fra pumpen og tilslutte 12V til kablet.

Dette fungerer på Thermo Top C, hvor pumpen er fra Pierburg og den samme som den originale (batteri-)vandpumpe i Berlingo. Går ikke i stykker ved forkert polaritet. Pumpen kan åbnes og renses, men som sagt, jeg ved ikke, om det er det samme hos S-modellen.

Diagnosen med Thermo Test fungerer i hvert fald også med Thermo Top S og kan varmt anbefales. 


Tilføjelse:

Diagnosen skulle i hvert fald fungere fra og med serie nr. 300.000.

Hvis jeg læser rigtig, er pumpen i Thermo Top S (BW50/DW50) indbygget, og vingehjulet kan evtl. gå i stykker:

Die interne Pumpe der BW /DW 50 hat ein lose auf einer feststehenden Welle sitzendes Flügelrad mit einem ca. 2cm langem Magneten als Hülse und wird nicht direkt, sondern induktiv vom Pumpenrotor angetrieben. Dieser Magnet zerbröselt mit den Jahren gern mal (bei mir ist er zur Hälfte weg) und die Brocken blockieren dann das Flügelrad. Einzeln hab ich die Teile noch nicht gefunden und den Pumpenpreis hab ich schon genannt. Momentan hab ich eine externe eingebaut, hab aber auch noch ein 2. Heizgerät, wo auch die Pumpe defekt ist, das würde ich gern für "Kleines" als Reserve fertig machen.
http://210468.homepagemodules.de/t538951f11779393-OT-Umwaelzpumpe-WEBASTO-Thermo-Top-T.html

Dansk: Den interne pumpe i BW / DW 50 har på en fast aksel et løst siddende pumpehjul med en 2cm lang magnet som bøsning, den drejes ikke direkte, men induktivt af pumpens rotor. Denne magnet kan godt smuldre i årenes løb (hos mig er halvdelen knækket af) og brøkdelene blokerer pumpehjulet. (...). I øjeblikket har jeg en ekstern (pumpe) installeret,(...)

Åbenbart kan man godt bruge en (billigere) ekstern vandpumpe og deaktivere den indbyggede.

Originalpumpen koster 250 Euro hos Webasto  >:(, hedder det på siden, men en brugt pumpe eller et løst vingehjul (for 13 Euro!) kan evtl. fås her:
http://www.autoheizungen.de/
Skriv en mail på engelsk til info@autoheizungen.de

Udførlig værkstedsmanual til Thermo Top /T /S (DW50/BW50) (pdf,  på tysk):

http://www.raini.ch/files/webasto_Thermo%20Top%20Werkstatthandbuch.pdf
(har indtil nu ikke ikke fundet den engelske udgave).

Tilslutningsskema til vandpumpe og diagnose på side 506.

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

jornheim

#46
Her er hele proceduren for vandpumpen på Webasto S: demontage, rensning etc., med fotos.
Spørg og søg - elbilforum.no svarer! 
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1317.0.html
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

møbelsnekkern

#47
Sitat fra: elektrolux på mandag 16. januar 2012, klokken 22:05


Her er f.eks en type C til ca 1200 NOK som jeg kan hjelpe til med å kjøpe til deg. Har nemlig forbindelser med Lithuania som kan hente varmeren på Fredag og frakte den til Oslo tidlig neste uke, for en totalpris på maks 2000 kr.

  http://www.ebay.de/itm/Webasto-Zuheizer-Thermo-Top-C-VW-T5-Multivan-TESTED-/280802686255?pt=DE_Autoteile&hash=item416124f52f


Kan slike webastoer til hyggelig pris fremdeles fremskafes? (evt. link til hvor en det kan gjøres).


...før eg frys ihjel!  :o

..evt. slenge en liten Jøtul inn i bilen....  ;D

Haugesunds område

Eier av en Citroen AX '96 mod. Samt Citroen Saxo '01 mod.
2 el-sykkler fra sykkelett (en til dama og en til meg! ;) )

- "Et døgn skulle hatt 48 timer, da hadde jeg fått tid!"

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

møbelsnekkern

#49
Takk for hjelpen :)

Sitat fra: elektrolux på mandag 19. november 2012, klokken 07:13


Ellers ser jeg du har AX. Er det den gamle min?

[/i]

Jupp! er det vettu!  ;)
Går som en kule den. Lurte litt på om jeg skulle få et slikt Robometer i den, om det har noe for seg i denne bilen? (kan vel tas ut og med om jeg skulle bytte bil en gang).
Mulig en jobb du tar dette? I tilfelle så kunne jeg  tatt en vannservice i samme sleng!

/off topic modus
Enter noen dager med elbil så skjønner jeg at tempramange mitt kommer til sin rett! Til tross for at jeg gjerne ligger 10 km over fartsgrense så er det liksom noe med at enkelte SKAL ligge klin i ræva på deg... Og jeg har en gang før klubbet til en kar som lå klistret i ræva på meg i noen mil. Stoppet opp og havnet i en heftig menings utveksling, endte med at han kalt meg for noen mindre fine ting og en rett høyre fra meg, (og en tilbakers..)...  :o

Godt det sto et anlegg med god guff i denne AX'en, så får jeg utløp for litt aggresjon der!  ;D

/offtopic modus
Haugesunds område

Eier av en Citroen AX '96 mod. Samt Citroen Saxo '01 mod.
2 el-sykkler fra sykkelett (en til dama og en til meg! ;) )

- "Et døgn skulle hatt 48 timer, da hadde jeg fått tid!"

elektrolux

Godt å høre at AX'en er på veien igjen, og jeg monterer gjerne et Robometer på den. ( Har allerede forberedt den for det ) Må bare få inn en ny forsyning først.

Skulle hatt deg her i Stavanger. Mange buss og Taxi sjøfører som har problemer med å forstå EL skilt.

Er forresten blitt bedre nå etter en del hyggelige ( og tidkrevende ) samtaler midt i kollektivfeltet etter at jeg måtte stoppe bilen min og spørre om der er noe de lurer på siden de blinker så mye. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

møbelsnekkern

Høres supert ut! Gir du lyd når du får inn Robometer da, så tar jeg meg en tur over fjorden :) 

Ang. el biler i trafikken så tror jeg folk henger litt etter utenfor de større byene, her på haugalandet så er det i hvertfall mange som kunne trenge seg en leksjon. De verste er ofte faktisk menn 30-40 års alderen.  ;D
Haugesunds område

Eier av en Citroen AX '96 mod. Samt Citroen Saxo '01 mod.
2 el-sykkler fra sykkelett (en til dama og en til meg! ;) )

- "Et døgn skulle hatt 48 timer, da hadde jeg fått tid!"

kretslopp

Var ligger felet om en webasto typ c ger konstant spenning till doserpumpen?

Det jag gjort føre jag kom fram till att pumpen fick konstant 12V gjorde jag føljande:

Tank rengjord.
Pump kontrollerad med løst 12v batteri och tryckknapp, pumpar på bra.
Brænsleledning renblåst med tryckluft.
Bensin primeat fram till webasto.

Tack på førhand.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA