Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bombrikke

Startet av Lynvingen, søndag 29. januar 2012, klokken 00:15

« forrige - neste »

JEF

Jeg slenger meg på denne tråden da jeg har en lignende problemstilling.

Kjører en P106 2001-mod. For et par måneder siden sluttet Webastoen plutselig å virke, jeg tror ikke den tenner i det hele tatt. Reset med å trekke ut kabelen hjelper ikke. Webastoen er en type C, så jeg kan ikke bruke oppskriften for demontering som ligger på wikien. Så vidt jeg har skjønt fra manualene og innlegg på forumet er det ikke mulig å rense brenneren uten å ta Type C ut av bilen, så det har jeg ikke gjort. I manualen fra Webasto står det også uttrykkelig at hele brenner-delen er en enhet som ikke skal demonteres, men det skal man kanskje ikke høre på (?).

Jeg lokaliserte bensinslangen som kommer fram under panseret (inn mot frontruta). Det er ikke noe bevegelse i bensinen når jeg forsøker å starte Webastoen. Men etter tidligere innlegg antar jeg at det ikke sier noe om tilstanden på bensinpumpa, siden den ikke får pulser hvis Webastoen ikke starter. Jeg så også at det var noen luftbobler i bensinslangen. Jeg har åpna bensinlokket for å eliminere undertrykk/vakuum, og det hjalp ikke.

Det ble beskrevet i tidligere innlegg at man kunne inspisere bensintanken, jeg fant tanken under plastlokket under baksetet, åpnet tanken og konstaterte bensin og at ledningen i lokket (pumpa?) var festet skikkelig, men turte ikke gjøre noe mer. Noen skrev at det er lurt, og forholdsvis enkelt, å tømme/rense tanken for evt kondensvann. Hvis det anbefales hadde det vært fint med en detaljert framgangsmåte. 

Er det noen enkle ting jeg kan gjøre for å fikse Webastoen?

Så vidt jeg har skjønt er det flere vanlige bilverksteder som kan fikse Webasto. Er det noen som har et Webasto-verksted å anbefale i Oppegård, Oslo sydøst, eller Oslo sentrum?
Kolbotn, Oppegård
Citroen C-Zero

Kjørte Peugeot 106 (2001-mod) fra 2009 til 2014. Har også hatt propanbil (Mazda).

Elmo

Sitat fra: JEF på fredag 20. april 2012, klokken 08:48
Webastoen er en type C, så jeg kan ikke bruke oppskriften for demontering som ligger på wikien. Så vidt jeg har skjønt fra manualene og innlegg på forumet er det ikke mulig å rense brenneren uten å ta Type C ut av bilen, så det har jeg ikke gjort. I manualen fra Webasto står det også uttrykkelig at hele brenner-delen er en enhet som ikke skal demonteres, men det skal man kanskje ikke høre på (?).
Det er ikke noe vanskelig å ta ut type C (bare du tar ut 12v batteriet), og det går helt fint å åpne den, men det er ikke så mye som kan gå feil inni der.
I følge "JCBX" (i denne tråden tror jeg) så er det ofte styrekortet som er defekt og det kommer du til uten å ta den ut. Det ligger under den delen av lokket som har skruer.

Sitat fra: JEF på fredag 20. april 2012, klokken 08:48
Så vidt jeg har skjønt er det flere vanlige bilverksteder som kan fikse Webasto. Er det noen som har et Webasto-verksted å anbefale i Oppegård, Oslo sydøst, eller Oslo sentrum?
Tidligere i denne tråden er det jo innlegg som anbefaler Elbilmek for dette. Webasto "spesialister" sier vel bare at den må skiftes hel.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JEF

Takk for svar fra Elmo. Jeg oppdaget det først idag fordi jeg trodde jeg kom til å få e-postvarsling når det kom svar på innlegget. Men det gjelder kanskje bare hvis jeg har startet tråden selv.

Hvis det ikke er mye å hente på å demontere webasto og rense dyse/brennkammer så lar jeg det gjerne være. Jeg lokaliserte styrekortet tidligere, det er ingen åpenbare feil (svimerker e.l.), men ut over det har jeg ikke kompetanse eller utstyr til å se om det er defekt. Jeg har vel også lest noen innlegg om å skifte/lodde noe på styrekortet, men jeg kunne ikke finne den nå i farten.

Ang verksted er jeg klar over at Elbilmek blir anbefalt. Men siden flere har nevnt at man ikke trenger elbilverksted for å fikse webasto lurte jeg på om det var noen verksteder som var lettere tilgjengelig. Jeg hadde håpet å slippe å dra fra Kolbotn ut til Fornebu med bilen, det er så kronglete å komme seg hjem igjen med kollektivtransport.

Jeg håper derfor fortsatt på innspill om Webasto-verksteder i Oppegård og Oslo øst/syd.
Kolbotn, Oppegård
Citroen C-Zero

Kjørte Peugeot 106 (2001-mod) fra 2009 til 2014. Har også hatt propanbil (Mazda).

cra

Sitat fra: JEF på tirsdag 24. april 2012, klokken 15:05
Takk for svar fra Elmo. Jeg oppdaget det først idag fordi jeg trodde jeg kom til å få e-postvarsling når det kom svar på innlegget. Men det gjelder kanskje bare hvis jeg har startet tråden selv.

Jeg tror du må trykke på "Varsle"-knappen for å få melding om nye innlegg i tråden, enten du er trådstarter eller ikke. Kanskje ikke helt intuitivt; jeg har selv lenge trodd at den var til varsling om upassende innlegg etc. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: cra på tirsdag 24. april 2012, klokken 15:14
Jeg tror du må trykke på "Varsle"-knappen for å få melding om nye innlegg i tråden, enten du er trådstarter eller ikke.
Kanskje ikke helt intuitivt; jeg har selv lenge trodd at den var til varsling om upassende innlegg etc. :)

"Varsling av upassende innlegg" er vel linken "Rapporter til moderator" nede i høyre hjørne på innlegget.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynvingen

Har en utfordring med varmeapparatet: det fyrer ikke uten at jeg restarter.

Må nappe ut strømkabelen på webastoen og sette den inn for at den skal fyre, noen tips på hvorfor denne feilen gjentar seg? Noen ganger kan den gå et par turer, før jeg må frem og nappe ut strømkabelen igjen. Hører at den fyrer umiddelbart etter tilkobling av strømmen.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Prøv å rense tanken for grums og vann.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jornheim

#37
Nok det bedste man kan gøre for at finde fejl på Webasto er at investere i et adapterkabel til diagnosekontakten (K-line eller KKL-line interface, fx. til ældre VAG- eller Opel-biler) - og bruge Webastos diagnose program.

Man ser hele opvarmningsforløbet grafisk, mens Webasto'en er i gang. Desuden kan man teste bensinpumpen, glødeelement, vifte, vandpumpe etc. separat og også "prime" bensin hvis det ikke kommet hele vejen. 

Adapterkablet tilsluttes til diagnosekontakten eller umiddelbart ved det gule kabel på Webasto'en (dette kabel er tilsyneladende ikke på alle PSA-biler forbundet med diagnosekontakten. Hvis ikke må man bruge en adapter med tre løse kabler - gul, plus, minus - evtl. ved hjælp af diagnosekontakt fra en slagtet bil. Kan købes fx. her:
http://www.ebay.de/itm/USB-OBD-Diagnose-Adapter-fur-Webasto-Standheizung-/250881032121?pt=Elektroger%C3%A4te&hash=item3a69acbfb9#shId
http://viewitem.eim.ebay.no/USB-OBD-Diagnose-Adapter-fr-Webasto-Standheizung-/250881032121/item
Flere links se nedenfor.

Obs. visse USB-K-line-adaptere kan åbenbart ikke kommunicere med Webasto'en pga. baud-hastighed. Alle serielle adaptere (RS323) skulle fungere, men så skal man have en ældre laptop/notebook med COM port.

Programmet "Webasto Thermo Test" findes her:
http://www.techwebasto.com/heater_thermo_test.htm

Webasto-vejledninger i massevis:
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4

Hos os lå problemet i styrekortet på Webasto C. Webasto'en startete normalt, begyndte at varme, men slukkede igen efter få minutter. Udskiftning af glødestift (-plugg) inkl. brændekammer hjalp ikke.

Webasto C har ingen separat flamkontrol. Apparatet bruger glødestiften (glødeplugg) til dette, den har altså 2 funktioner. Efter at opvarmningen  er afsluttet og forbrændingen skulle være i gang, slukkes strømmen på glødestiften og dens modstand måles. Den stiger når den er varm (PTC-modstand), og dette bruges som kontrol. (I Thermo Test vises det alligevel som om flamkontrol og glødestift var to forskellige elementer, men de er aldrig samtidig i gang).

Webasto-forhandleren her i byen sagde bare, at fejl i styrekort ganske ofte kommer efter ca. 10 års brug, og eneste løsning var at udskifte hele højre halvdel af varmeapparatet (varmevæksleren), inkl. styrekortet. Til en fyrstelig pris, men det er hvad fabrikken foreskriver, montøren må ikke en gang åbne  styrekortets dæksel!

Det viste sig at en modstand på 1 Ohm, som elektronikken tilsyneladende bruger til sammenligning med glødestiften, var i uorden. Blev henvist til denne løsning af en fransk Webasto-specialist, som jeg fand på et amerikansk forum for lastbilfolk... Købte ny modstand (1 Ohm, metalfilm, 1%) i en elektronikforretning for næsten ingen penge. Lidt lodning, og siden har varmeapparatet ikke forladt os...

En anden problemløsning ved styrekortet er allerede beskrevet her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2151.msg17152.html#msg17152
Hvis Webastoen slet ikke virker (men sikring etc. er i orden!), kan det være den store transistor BTS141. Det ses ikke nødvendigvis på den at den er i uorden. Hvis nogen har behov for sådan en, send mig en PM.

Flere eksempler på adapterkabler (k-line interface):
http://www.obd2-shop.eu/obdusbkkldiagnoseinterfacewebastothermotest-p-203.html
http://www.obd2-shop.eu/obdseriellesrs232kldiagnoseinterfacewebastothermotest-p-189.html?language=en
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Tusen takk for denne beskrivelsen Jornheim. Tror jeg skal få lagt den inn på Elbilwiki om du ikke har noe imot det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jornheim

#39
Meget gerne, Elmo. Indrag i hvert fald også hvad andre allerede har skrevet om Webasto C.

Der er naturligvis vigtigt at man ved fejl på varmeapparatet først undersøger andre fejlmuligheder: benzintilførsel, forureninger i tank, batterispænding (12V) etc. - og ikke straks begynder at lodde styrekortet!

Det allerførste skulle  helst være diagnosen med Thermo Test - hvis man har mulighed til det.

---------------------
Her er et skema som viser hvordan en diagnoseadapter tilsluttes til Webasto (direkte eller via diagnosekontakt):
http://www.raini.ch/files/Skizze%20Raini%20Schema%20Webasto%20-%20OBDII.pdf

Selvbygget adapter for biler hvor diagnosekontakten ikke har forbindelse til Webasto (bruges sammen med k-line adapterkabel):
http://community.dieselschrauber.de/download.php?id=3998
(Kilde: http://community.dieselschrauber.de/viewtopic.php?t=5704 )
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

jahnarne

I går og i dag har varmeapparatet i min P106 fusket litt. Den tenner og jeg kan kjenne at den ene slangen (topp) blir varm, men luften inne er like kald. Kjennes ut som om det er turbulens (bevegelse) inne i slangen og den "harker" litt ved oppstart.

Noen som vil gjette på hva som er galt? Sirkulasjonspumpen?

Elmo

#41
@jahnarne.  Du finner mange gode feilsøkingsråd ved å lese hele denne tråden.

Hvorvidt det er sirkulasjonspumpen kan du sjekke ved å se om det er bevgelse i tanken. Det er vanskelig å vite om "turbulensen" du kjenner er fra pumpen eller luftvifta inni varmeren. Hvis pumpa er gåen vil det som regel bli litt varmt (inne også) og så kan du høre "blurping" (smell i vannet) rett før den stopper fordi vannet koker inni varmeren.
Mest sansynlig er det styrekortet som jornheim beskriver. Jeg har også en gang sett at det var dårlig kontakt (ledningsbrudd) inni pluggen som gir strøm til pumpen. OK når den var kald men brudd når det ble litt varmt. Denne pluggen sitter under ett av lokkene på toppen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jahnarne

Sitat fra: Elmo på mandag 05. november 2012, klokken 07:45
Hvorvidt det er sirkulasjonspumpen kan du sjekke ved å se om det er bevgelse i tanken. Det er vanskelig å vite om "turbulensen" du kjenner er fra pumpen eller luftvifta inni varmeren. Hvis pumpa er gåen vil det som regel bli litt varmt (inne også) og så kan du høre "blurping" (smell i vannet) rett før den stopper fordi vannet koker inni varmeren.
Leste forsåvidt hele tråden, men det du beskrev nå er spot on. Varmt og "smell" i vannslangen. Er det slik å forstå at vannpumper er mangelvare?

elektrolux

Spørs hvilken type Webasto du har.

Til C typen som bruker utvendig pumpe tror jeg Bosch pumpen min passer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jahnarne

Er S-type - betyr det at pumpen er integrert i enheten?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA