Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Antall leverte biler

Startet av oymo, torsdag 26. januar 2012, klokken 15:09

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på fredag 26. oktober 2012, klokken 14:42
Sitat fra: cra på fredag 26. oktober 2012, klokken 12:39
Ender vi opp med at den eneste forskjellen på elbil og fossilbil er at det tar mye lenger tid å "fylle tanken" er vi tilbake til at bare entusiaster gidder å holde på med det.
Sitat fra Klimadoktor Gundhild Stordalen:
" Det må bli lett å velge rett. Dersom det er store personlige forsakelser som må til, kommer ingen ting til å skje."
(kilde TU 35. Okt. 2012)

Så er spørsmålet: er det ubekvemt å bare trenge "bensinstasjon" på langturer, og ha en bil som i det daglige er mye mer behagelig å kjøre enn en bensin/dieselbil (for ikke å snakke om sprekere og morsommere, ref Model S)?

For øvrig virker det som om mange av de som bestiller Model S blir "entusiaster" i form av at de først finner ut at bilen eksisterer, for så å finne elbilforumet på nettet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ehaarberg

Litt usikker på om det er nevnt tidligere i tråden, men på hjemtur i dag stakk jeg innom for å hurtiglade hos Buskerud bilsenter (noe som ikke lot seg gjøre da laderen var i ustand) og stakk innom for å spørre om betalingsløsningen.  Da får jeg til svar at den starter førstkommende fredag, og at deres kort bare vil gjelde deres lader, da den er forskjellig fra 1. gen lader som er satt opp hos BNH.  Hvis vi har litt uflaks, så er forskjellene mellom BNH Alna og Vøyenenga tilstede også, så må man forhåndsbetale 1000 kr x 3 for å sørge for hurtiglading innenfor det som er min vanlige rute...

Dette er på grensen til latterlig, det er jo bare Nissan som er seg tjent med at de har 1000 kroner i forskuddesbetaling for å lade, de burde hatt kortet for å identifisere seg som Leaf-eier og deretter betalt med vanlig bankkort, type coop, trumf og andre fordelsprogrammer.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

sven erik

Sitat fra: ehaarberg på fredag 26. oktober 2012, klokken 21:37
Litt usikker på om det er nevnt tidligere i tråden, men på hjemtur i dag stakk jeg innom for å hurtiglade hos Buskerud bilsenter (noe som ikke lot seg gjøre da laderen var i ustand) og stakk innom for å spørre om betalingsløsningen.  Da får jeg til svar at den starter førstkommende fredag, og at deres kort bare vil gjelde deres lader, da den er forskjellig fra 1. gen lader som er satt opp hos BNH.  Hvis vi har litt uflaks, så er forskjellene mellom BNH Alna og Vøyenenga tilstede også, så må man forhåndsbetale 1000 kr x 3 for å sørge for hurtiglading innenfor det som er min vanlige rute...

Dette er på grensen til latterlig, det er jo bare Nissan som er seg tjent med at de har 1000 kroner i forskuddesbetaling for å lade, de burde hatt kortet for å identifisere seg som Leaf-eier og deretter betalt med vanlig bankkort, type coop, trumf og andre fordelsprogrammer.

de må jo minimum  ha et å samme kort på alle nissan ladre  vi må få til noe felles for hele norge  alle hurtig ladre  så en ikke må ha noe  fo en å noe annet for en annen  ellers er det  såpas at de like godt kan stenge laderne   

Griffel

#93
Sitat fra: Bent på fredag 26. oktober 2012, klokken 15:47
Jeg tror det vil tvinge seg frem etterhvert med gratis hurtiglading på bensinstasjoner, kjøpesentra og lignende steder.

Det må jo være en kjempefordel at en nesten ikke trenger hurtigladestasjon. Jo større batteripakke en får jo mindre blir behovet for hurtiglading. Det betyr derfor ikke så mye om en en sjelden gang må betale litt ekstra for en hurrtig service.

Hvorfor i allverden tror du at dette vil bli en gratis service? En vil jo bruke en slik stasjon fordi en trenger strøm. En lader kan ikke betjene mange kunder på en dag og uten betaling vil de som trenger å fylle strøm alltid finne stasjonen opptatt av en med god tid som ønsker gratis strøm.
kWh prisen er nesten uten betydning, laderen skal betales og vedlikeholdes, og denne kostnaden skal deles på si 10 kunder/dag.

En helt annen ting er det om Nissan/Mitsubitsi/Tesla gjør det for å øke salget av elbiler, eller at det sponses av offentlige instanser i samme hensikt. Prisen bør bli lavere for biler med EU standard 3 fas lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

gratis blir det ikke men fornuftig pris  er noe annet 
i tyskland skal det koste 4 evro for ca 30 min  å 8 for full tank  men det koster ikke noe der nå
selv om de har  dyrere strøm

Bent

Sitat fra: Griffel på fredag 26. oktober 2012, klokken 21:56
Sitat fra: Bent på fredag 26. oktober 2012, klokken 15:47
Jeg tror det vil tvinge seg frem etterhvert med gratis hurtiglading på bensinstasjoner, kjøpesentra og lignende steder.

Det må jo være en kjempefordel at en nesten ikke trenger hurtigladestasjon. Jo større batteripakke en får jo mindre blir behovet for hurtiglading. Det betyr derfor ikke så mye om en en sjelden gang må betale litt ekstra for en hurrtig service.

Hvorfor i allverden tror du at dette vil bli en gratis service?
Når du trenger å fylle på med strøm, og du kan velge mellom en Statoil som er gratis eller en Shell som tar 1 kr/kWh – så kjører du til Statoil og plugger deg inn der. Så tar du med kone og unger inn på stasjonen og kjøper mat, digg og blader for 500 kroner mens du venter på at stasjonen skal gi deg 25 kroner med strøm gratis. Statoil-eieren gliser fra øre til øre mens Shell-eieren lurer på hva i all verden han har gjort feil. To uker senere er strømmen gratis på Shell også.

Sitat fra: Griffel på fredag 26. oktober 2012, klokken 21:56
En vil jo bruke en slik stasjon fordi en trenger strøm. En lader kan ikke betjene mange kunder på en dag og uten betaling vil de som trenger å fylle strøm alltid finne stasjonen opptatt av en med god tid som ønsker gratis strøm.
kWh prisen er nesten uten betydning, laderen skal betales og vedlikeholdes, og denne kostnaden skal deles på si 10 kunder/dag.
Ladere kan gjøres veldig billige, her kan kanskje bensinstasjonskjedene finne på å bli premissleverandører istedet for å bli pådyttet kjempedyre ladestasjonløsninger fra bilindustrien. Ser ikke bort fra at de ender opp med å sette opp 400V/32A 3-fase over en lav sko og så får elbilprodusentene bare følge på hvis de vil ha salgsargumenter for bilene sine. Det at du ikke skal ha måling og betalingsløsning mot kunden gjør også laderen mye billigere og mye mindre komplisert å forholde seg til for eieren, nok en grunn til ikke å ta betalt for strømmen.
Tesla Roadster, 25Mm

Aspiranten

Trist for folkehelsa dersom eat&charge blir normen.

Hurtigladeren i Ålesund havner foran crapDonalds...  :'(
Nissan Leaf

Griffel

Sitat fra: Bent på fredag 26. oktober 2012, klokken 23:27
Ladere kan gjøres veldig billige, her kan kanskje bensinstasjonskjedene finne på å bli premissleverandører istedet for å bli pådyttet kjempedyre ladestasjonløsninger fra bilindustrien. Ser ikke bort fra at de ender opp med å sette opp 400V/32A 3-fase over en lav sko og så får elbilprodusentene bare følge på hvis de vil ha salgsargumenter for bilene sine. Det at du ikke skal ha måling og betalingsløsning mot kunden gjør også laderen mye billigere og mye mindre komplisert å forholde seg til for eieren, nok en grunn til ikke å ta betalt for strømmen.

3 fas EU ladestasjoner blir såpass mye billigere både i innkjøp og vedlikehold at det bør være en prisforskjell på disse typene. Dette er imidlertid ingen trøst for de som kjører rundt i biler som når de vil hurtiglade må ha CHAdeMo DC og drømmer om gratis hurtiglading.
Kundegrunnlaget for de som skal ha DC blir da så lavt at prisen for disse blir enda høyere på grunn av service kostnadene.

Sitat fra: Bent på fredag 26. oktober 2012, klokken 23:27
Når du trenger å fylle på med strøm, og du kan velge mellom en Statoil som er gratis eller en Shell som tar 1 kr/kWh – så kjører du til Statoil og plugger deg inn der. Så tar du med kone og unger inn på stasjonen og kjøper mat, digg og blader for 500 kroner mens du venter på at stasjonen skal gi deg 25 kroner med strøm gratis. Statoil-eieren gliser fra øre til øre mens Shell-eieren lurer på hva i all verden han har gjort feil. To uker senere er strømmen gratis på Shell også.
Den konkuranse situasjonen du beskriver så langt fram i tiden at det er ingen gitt å komme med kvalifisert gjetting.
Men bevares en kan jo gjerne drømme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erikf

For å ta opp igjen denne tråden, siterer jeg Byråd i Bergen Kommune Filip Rygg fra et intervju i forbindelse med åpning av hurtiglader i Bergen i går:
SitatDet er utruleg rart at ikkje bensinstasjonane satsar meir på hurtigladepunkt. Dei kan auke pølsesalet, mens bilen blir lada.
Kilde:http://www.hordaland.no/Aktuelt/Nyhende/Ein-stor-dag-for-Bergen/
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

cra

Ja, når man likevel MÅ vente rundt en halvtime så kan det være greit med ei pølse. :)

Bunker Oil skal sette opp hurtiglader på Otta: http://www.smp.no/nyheter/article507433.ece. Det "morsomme" er at de bare har ubemannede stasjoner, og altså ikke noen mulighet for kjøp av pølser.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Bensinstasjonene vil tape uansett, jfr. mitt innlegg her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6323.msg66213.html#msg66213

De kan på sikt bare tjene penger på pølse så lenge de har monopol på å selge drivstoff. Noe de ikke lenger har når strøm er drivstoffet. Kanskje de allerede har skjønt det?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Vikingo

Sitat fra: cra på tirsdag 06. november 2012, klokken 11:26
Ja, når man likevel MÅ vente rundt en halvtime så kan det være greit med ei pølse. :)

Bunker Oil skal sette opp hurtiglader på Otta: http://www.smp.no/nyheter/article507433.ece. Det "morsomme" er at de bare har ubemannede stasjoner, og altså ikke noen mulighet for kjøp av pølser.

Fe ta med Statoilkoppen bort til Statoil og få pølsa der då!  :D
Og så får ein jo ein liten strekk på føtene og.
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA