Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Antall leverte biler

Startet av oymo, torsdag 26. januar 2012, klokken 15:09

« forrige - neste »

Aspiranten

Har sendt epost og poengtert at vi nå flykter som kunder ved neste bilkjøp. Det blir for mye med all denne melkingen.

Vi er tross alt ikke idioter. Service og lading til hinsides fornuft = BMW i3 eller tilsvarende neste gang.
Nissan Leaf

foxy

synes det er bra at nissan åpner for lading for alle. jo flere hurtigladestasjoner jo bedre!

prisen er jo helt ok ref markedsprisen andre steder. Elbilister kan jo ikke forvente å få både service og lading gratis!



I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Sitat fra: foxy på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 16:48
synes det er bra at nissan åpner for lading for alle. jo flere hurtigladestasjoner jo bedre!

prisen er jo helt ok ref markedsprisen andre steder. Elbilister kan jo ikke forvente å få både service og lading gratis!


Jeg er ikke elbilist, jeg er kunde.

Vesentlig forskjell.

Samme firma flår oss på en vedlikeholdsfri bil.
Nissan Leaf

foxy

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 16:59
Sitat fra: foxy på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 16:48
synes det er bra at nissan åpner for lading for alle. jo flere hurtigladestasjoner jo bedre!

prisen er jo helt ok ref markedsprisen andre steder. Elbilister kan jo ikke forvente å få både service og lading gratis!


Jeg er ikke elbilist, jeg er kunde.

Vesentlig forskjell.

Samme firma flår oss på en vedlikeholdsfri bil.

Har de solgt bilen med løfte om gratis service og lading er det en god grunn for å være sur...
I-miev 2011
Asker

jyk

For noen uker siden stakk jeg innom BNH på Rud og testet hurtigladeren. Hadde ca. 6 streker igjen på C-Zeroen før jeg ladet. På 15. min ladet jeg da 4 eller 5 streker. Jeg husker ikke helt, men husker at første strek forsvant temmelig fort etter at jeg begynte å kjøre. Jeg antar at jeg fikk ladet ca. 4 kWh. Med en pris på 43 kr blir det 10 kr per kWh.

Nå har jeg ingen problemer med å forstå at BNH og Nissan ønsker å ta betalt for bruk av hurtigladere, men synes dette blir i overkant dyrt. Jeg er for øvrig kunde hos BNH, men ike på elbil. LA igjen over 15 lapper :-[ på service og reparasjon av fossilen før jeg spurte om det var greit om jeg ladet elbilen ved behov. Jeg fikk til svar at det var helt greit å lade...

Slik dette utvikler seg er jeg glad jeg ikke er avhengig av hurtiglading i hverdagen, og jeg vil tro Nissan taper mer på kundetilfredshet enn de tjener på hurtigladingen.
C-Zero - 2012.

tomrh

#65
10 kr/kWh ...

På en kWh kjører vi 7-10 km. Det gjør vi også om vi kjøper bensin for 10 kroner.

Hurtigladeren er en rekkeviddeforlenger, dvs. vi starter som oftest med fullt batteri ladet med billig strøm til under 1 kr/kWh. Hurtigladeren gjør at vi kan bruke elbilen på turen, og på mesteparten av strekningen bruker vi opp den billige strømmen. Alt i alt blir det som oftest en pris på under 5 kr/kWh, altså mindre enn halvparten av fossilen på samme strekning.

Alternativet tatt i betrakning så er ikke dette en voldsom pris. Hvis man synes det så står man selvfølgelig helt fritt til å kjøre fossil istedet og bruke de ekstra pengene. ;)

Men det er helt i grenseland, enig der. For må man hurtiglade flere ganger på strekningen til den prisen, kjører man heller fossil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

en snakker om å kansje kjøre 70 mil +++ da er dissse lade prisene hinsides  men dette er noe som er oppe sentralt diverse steder  tilogmed høyst oppe hos statoil  for de får ingen til å kjøpe strøm der  har selv gitt de et forslag som er  ok for dem å for oss   det jelper ikke at vi slipper bompenger om  strømmen er så dyr at man både kann  betale bommer å bensin å i tilegg  litt av  lånet på bilen
om jeg kjører fra sandefjord til oslo må jeg hurtiglade på vei inn  50 kr  ja det er ikke så mye  totalt 60 inn  men så skal en til  minnesund  ja 45 til i oslo 105  så må en ha 30 min på minnesund for å komme nedover i gjenn
da er vi oppe i 190 kr så 45 i oslo 235 så bunnen av lier bakken  en time 180 totalt 415 å det er vist jeg  kjører meget pent å da har den turen tatt 11 timer   kjører jeg fosil bilen min på gass  koster samme turen  240 i drivstoff å tar va 6 timer  så en hvet ikke  da hva som er lønsomt

å ja bensinen koster 15 kr litern men de fleste i nissan eller tviling stølse bruker ikke mer en makd 0.5 liter 7 kr mila   

så når bilen koster ca 10 kr å lade opp jemme er det noe galt med 30 foreksempel  for 1/4 tank  eller værre 45

hurtig ladrene skal hvære for når en skal langt ikke bare for at en har glemt å lade på jobb  eller  en  må et par mil ekstra for et møte  er de for dette er det ok om det er 50 kr

gbzdoc

Kjørte t/r Ski-Brumunddal på en ettermiddag/kveld for noen uker siden.

Total kjørelengde: 380 km
Pris for hurriglading: 315,-
(Dersom alle laderne faktisk hadde kostet 45,- pr. 15 min)
Pris for diesel samme strekning: 266,-

I tillegg kommer riktignok bompenger på dieselbilen, men da hadde jeg sluppet 1t 45min lading...

I rest my case

koffeld

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 24. oktober 2012, klokken 06:53
Kjørte t/r Ski-Brumunddal på en ettermiddag/kveld for noen uker siden.

Total kjørelengde: 380 km
Pris for hurriglading: 315,-
(Dersom alle laderne faktisk hadde kostet 45,- pr. 15 min)
Pris for diesel samme strekning: 266,-

I tillegg kommer riktignok bompenger på dieselbilen, men da hadde jeg sluppet 1t 45min lading...

I rest my case

Og svaret må naturligvis være at om man har behov for å kjøre slik i det daglige, velger man ikke elbil, i alle fall ikke med dagens rekkevidde.  Slik jeg ser det, er hurtiglading en strålende ide for å kunne øke rekkevidden en gang innimellom men ikke noe man bruker for regelmessig kunne doble og triple kjørelengden. 

For min del tipper jeg neppe det blir mer enn 4-5 ladinger i snitt per måned, og da er 45 kr for hver av disse fortsatt peanuts i forhold til hva jeg sparer på at energien for hverdagskjøringen er bortimot gratis.  Da er det mye viktigere for meg at det finnes hurtigladere der man trenger dem (Vestfold???) og at det finnes såpass med uttak at man kan forvente å få lade når man kommer og ikke stå en time og vente på to stk foran i køen.

Skal det bli et akseptabelt nettverk av hurtigladestasjoner, er det selvsagt at det må være en forretningsmodell som går i hop for de som skal investere og bygge ut.  Med flere hundre tusen i kost for å få opp en lader, sier det seg selv at selv 45 kr for 15 min lading gjør det utfordrende å få regnestykket til å gå opp for utbygger.  Det er ikke strømprisen som driver dette.

En tanke: Jeg forstår det allerede er stor trafikk på dobbelladeren i bunnen av Lierbakken.  Hadde det vært spiselig om det ene uttaket var gratis eller veldig billig, mens den andre kostet f.eks dobbelt pris??  På den måten ville man rett og slett kunne betalt seg ut av køståing, mens de som godt kan vente ekstra slipper billig fra det.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Trond.Strom

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 13:11
Sitat fra: oymo på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 11:45
Ladestasjonen aktiveres ved at kortet scannes elektronisk, og prisen er kr 1,10 pr kwh.

1,10 kroner/KWh? hvordan var det regnestykket sa du?
jeg mente laderne til birger n haug leverte ca 50KW effekt så det vil si ca  0,83 KWh per minutt ganget med 15 minutter så havner vi på 12,5 KWh som koster deg 45 kroner. det gir meg 3,6 kroner/KWh og forutsetter at du lader med maks effekt noe som ikke skjer ved høy/lav temperatur

Sverre_E

Jeg forsøkte for en stund siden å sette opp dette regnestykket for å finne ut av hvordan strømprisen på Statoil var i forhold til hjemme og ved bruk av bensin.

Slik så mitt lille hjemmeregnskap ut hvis man kjører på 0,15kW/km evt. 0,05 km/mil:

Ladeeffekt   48 kW   
Pris på Statoil   44 kr/15min.   
forbruk           0,15 kW/km   
         
Lagret energi etter 15 min      12 kWh                      
Kjørelengde   80 km   
         
         
Bensinpris   15 kr/l
Handle for   44 kr
gir   2,933333333 liter bensin
         
forbruk   0,05   l/km
Kjørelengde   58,66666667 km
         
         
Elpris hjemme   0,5 kr/kWh   
Elpris 12kWh   6 kr   
         
Elpris Statoil   3,666666667   kr/kWh   
prisfaktor i forhold til hjemme   7,333333333      

Men så får man ikke 48kW konstant ut av hurtigladeren. Særlig ikke mot slutten av ladetiden. Og det gjelder nok mest for sommersesongen...
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

oymo

#71
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 13:11
Sitat fra: oymo på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 11:45
Ladestasjonen aktiveres ved at kortet scannes elektronisk, og prisen er kr 1,10 pr kwh.

1,10 kroner/KWh? hvordan var det regnestykket sa du?
jeg mente laderne til birger n haug leverte ca 50KW effekt så det vil si ca  0,83 KWh per minutt ganget med 15 minutter så havner vi på 12,5 KWh som koster deg 45 kroner. det gir meg 3,6 kroner/KWh og forutsetter at du lader med maks effekt noe som ikke skjer ved høy/lav temperatur


Hei

Hos Nissan forhandleren i Bergen  betaler man ikke for et antall minutter, men for hver kwh. Prisen som vises i displayet på laderen sier 1,10 pr kwh.

Etter at det ble nevnt i en tidligere post at prisen egentlig var 2,50 sendte jeg en mail til forhandleren og spurte hva som var riktig pris for lading. her er svaret:

Når du lader på hurtigladeren vår vil saldoen være den samme.

Pr. i dag tar vi ikke noe for strømmen. Saldoen på kortet vil være den samme

Prisen som står oppført er bare satt opp av leverandør av hurtiglader.

Med vennlig hilsen
DS
Salgssjef Nissan


Så da er det hverken 1,10, 2,50 eller 3,60 men gratis..

Følg med i neste episode av "Forviklingar"

-oymo
Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

hennehenne

hehe bra jeg kjøpet det billigste kortet da
OS sør for bergen
sølvfarget leaf sep12
ellers 2 diesel biler

jkirkebo

Sitat fra: Sverre_E på onsdag 24. oktober 2012, klokken 12:43
Men så får man ikke 48kW konstant ut av hurtigladeren. Særlig ikke mot slutten av ladetiden. Og det gjelder nok mest for sommersesongen...

32kW i snitt pleier å stemme ganske bra på denne tiden om man stopper på 70-80%. Det er ihvertfall min erfaring, basert på tallene som fremkommer i displayet på Siemens-laderne. Når du er ferdig oppgir den antall kWh og medgått tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

en sier noe  men til dere som  sier dere vil lade 2-3 ganger i måneden  ++ om  hurtigladeren er for dyr å bruke  vil  vi ikke bruke dem å da vil det  ikke bli utbygd  snakket med statoil å de ville ikke bygge ut om  det ikke hvar fler som brukte dem oftere  å ja de holder på å regne på dette   å som de sier de vill ikke  bygge ut  men som jeg sa om de regnet halve fortjenesten å fikk 4 ganger så mange til å lade ville det lønne seg å det hvar de enig i  men vi må altid regne med vente tid  men da er det om å gjøre at  en har hvanlige kontakt  rett ved

ser tyskland vil legge seg på atskillig rimligere pris å der er strømmen dyrere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA