Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Antall leverte biler

Startet av oymo, torsdag 26. januar 2012, klokken 15:09

« forrige - neste »

oymo

Hei

Da jeg hentet Leafen min i går spurte jeg selger om hurtigladestasjonen som er installert utenfor Autocenteret i Åsane, Bergen, er til fri benyttelse for Leaf kjørere. Han kunne fortelle at ladestasjonen p.t. var stengt for alle  andre enn butikken, og at den ikke ville åpnes før man hadde en ordning på plass der brukerne kjøper et "ladekort" som åpner laderen. Han skisserte en pris på ca 15,- for en lading.

Dette er den eneste hurtigladeren i Bergensområdet,  og de er litt dumt at den ikke skal være tilgjengelig i det hele tatt....

Hvordan er dette håndtert av de andre forhandlerne i Norge? Er dette måten det gjøres på for andre (ikke Nissan) hurtigladestasjoner også?

-oymo
Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

Go-carter

...er vel bare å lade etter stengetid det? :P
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

oymo

Sitat fra: Go-carter på fredag 13. januar 2012, klokken 13:02
...er vel bare å lade etter stengetid det? :P

Nja, på displayet på "strømpumpen" ser det ut som om man må presentere et eller annet kortfor å aktivisere den...

-oymo
Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

kjekk

Håper dette ikke er policyen til alle Nissan-forhandlerne.  Erfaringsmessig tar det jo år og dag før man får implementert en betalingsordning, inntil da burde man iallefall få lade bilen man har kjøpt gratis.  Har faktisk basert meg på å kunne kjøre innom BNH Ruud for å lade en sjelden gang.

Kan umulig påvirke salget positivt at kundene får forståelsen av at de nye hurtigladestasjonene er utilgjengelige, selv hos forhandler hvor man har lagt igjen hundretusener av kroner.

Kallagtunet

Ingen problemer med å få ladet hos Ålgåards auto i Sandnes i alle fall. Der er det bare smil og kaffe å få når butikken er åpen.

BE

#5
Hurtigladeren på Ålgård Auto er i alle fall fult mulig å bruke til alle døgnets tider.

At den gnine Bergensforhandleren stenger for fri bruk er bare dårlig reklame. Kostnaden med en betalingsordning vil nødvendigvis bli mye høyere enn den relativt lille kostnaden strømforbruket er på en slik automat. En åpen automat vil kanskje generere et ekstra salg av en bil, og fortjenesten av dette vil i så fall dekke strømutgiftene på automaten i lang tid, sannsynligvis i flere år.

De kan ikke bruke kostnaden på automaten som en unnskyldning til å ta betalt for tjenesten, den er de nemlig pliktet til å installere for å kunne selge Leaf.

En åpen ladestasjon vil være den billigste reklamen forhandleren noen sinne har har hatt. Tenk reklameeffekten det vil være når folk kan fylle gratis utenfor butikken. Hva i all verden skal du foreta deg mens du venter? Jo nettopp, du går rundt og ser på alle bilene som er til salgs...  Det er noe som heter å  spare seg til fant, og det er vel nettopp det denne forhandleren her driver på med...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Trond.Strom

Hurtiglader på BNH Rud er tilgjengelig gratis. I åpningstid får du også gratis kaffe mens du venter og alle er happy med at du bruker den på kveldstid.


lab69

hurtigladeren hos sørlandets bilsenter (kristiansand) er i alle fall åpen for alle som har kjøpt Leaf der, mulig det var for alle Leaf. Det står en lapp i vinduet om at andre må betale 50 kr for å lade. lurer litt på hvordan de skal gjøre det etter stengetid :)
Litt Vest for Kristiansand, kjører Sort Leaf, levert 30 Desember 2011
kjører også en Ford Mondeo med lpg (propan) drift

Thomas Parsli

Sitat fra: Trond.Strom på fredag 13. januar 2012, klokken 13:59
Hurtiglader på BNH Rud er tilgjengelig gratis. I åpningstid får du også gratis kaffe mens du venter og alle er happy med at du bruker den på kveldstid.

Nå ble jeg ekstra glad for at vi bestilte bilen der:)

Det er kanskje andre forhandlere i Bergen, som yter litt bedre service til sine kunder?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: lab69 på fredag 13. januar 2012, klokken 14:02
hurtigladeren hos sørlandets bilsenter (kristiansand) er i alle fall åpen for alle som har kjøpt Leaf der, mulig det var for alle Leaf. Det står en lapp i vinduet om at andre må betale 50 kr for å lade. lurer litt på hvordan de skal gjøre det etter stengetid :)

Man kan jo stikke innom med en femtilapp dagen etter, eller ringe og spørre hvordan man kan betale?

Hvis majoriteten er så ærlige at de betaler, har de ingen grunn til å begynne med kortautomat eller låse laderen utenfor åpningstid...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Åh, det hørtes ut som en dårlig løsning i Bergen.

Vet du hva jeg ville gjort oymo? Printet ut denne tråden og gått ned til forhandleren din og levert den der sammen med ett kritisk spørsmål om de ikke setter pris på kundene sine...
Nissan Leaf

kjekk

Sitat fra: Trond.Strom på fredag 13. januar 2012, klokken 13:59
Hurtiglader på BNH Rud er tilgjengelig gratis. I åpningstid får du også gratis kaffe mens du venter og alle er happy med at du bruker den på kveldstid.
Da ble jeg glad igjen.  Liker jo kaffe også.

Kai

Birger N. Haug i Ski er gratis nå. Vet ikke om planene.

keca

Vel, jeg føler at noen eller kanskje helst alle bør sende mailer til Nissan sentralt med spørsmål om dette. Jeg går da utifra at det finnes noen retningslinjer her.

Ihvertfall veldig uprofft, både å henge opp en lapp med at det koster 50 kroner og å stenge den helt.

På sikt, blir det helt sikkert betaling på disse også, men slik som jeg har forstått det skal jo disse faktisk være tilgjengelige til eilbilbrukerne.
Fikk ihvertfall inntrykk at dette etter å ha snakket med BNH Økern. Og de skal være et tilbud til elbilkjøperne i området rundt forhandleren.
(føler kanskje disse Nissan kriteriene til å bli Leaf selger, passer bedre til større europeiske land) Og som BNH Økern sa var at lademuligheter skulle være godt utbygd først.

Jeg husker godt at jeg spurte mye rundt dette, om det ble låst der om kvelden, planene til betaling osv. For planen min er jo at jeg innimellom kanskje får behov for å hurtiglade der. Jeg jobber 3 minutter unna, og hvis jeg får en telefon akkurat da jeg ankommer jobben, om at en av barna mine er syke og må hentes på skolen kan jeg kjøre opp dit for å lade 20 minutter.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

MARIUS_EL

Bruker laderen på rud nesten daglig kl 07.00. Koster ingenting.. Det gjør heller ikke den på økern eller den på ski... Når jeg kjøpte bilen fikk jeg beskjed om at disse laderne skulle være et tilbud først og fremst til Leaf kjørere...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA