Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Antall leverte biler

Startet av oymo, torsdag 26. januar 2012, klokken 15:09

« forrige - neste »

Bent

Sitat fra: koffeld på onsdag 24. oktober 2012, klokken 10:07
Skal det bli et akseptabelt nettverk av hurtigladestasjoner, er det selvsagt at det må være en forretningsmodell som går i hop for de som skal investere og bygge ut.  Med flere hundre tusen i kost for å få opp en lader, sier det seg selv at selv 45 kr for 15 min lading gjør det utfordrende å få regnestykket til å gå opp for utbygger.  Det er ikke strømprisen som driver dette.
Jeg kan ikke forstå at det er forretning pr i dag i å sette opp hurtigladere med håp om å dekke investeringen ved å ta betalt for strømmen. Det virker fryktelig fryktelig optimistisk.

Jeg ser for meg tre mulige forretningsmodeller for å sette opp hurtigladere (holder offentlige initiativ utenom):

1. Loss leader for å posisjonere seg for framtidig elbilrevolusjon. Da tar man kosten på investeringsbudsjett og gir bort strøm gratis eller selger til litt over markedspris (bare for å venne folk til å betale for den), med en forventning om at når 50% av bilparken går på strøm om 20 år så begynner man å tjene penger. Man skal ha mye penger å svi av før man går for en såpass aggressiv strategi.

2. Lokketilbud for å selge mer pølser. Da tar man kanskje betalt for strømmen men avskriver investeringen på markedsføringsbudsjettet for pølser. (Når jeg kobler meg på 32A 3-fase på passende bensinstasjoner så ligner det veldig på dette.)

3. Finansiert av produsenter/forhandlere av elbiler med håp om å ta inn investeringen på framtidig økt salg av elbiler. Igjen, man kan ta betalt for strømmen eller ikke men må ta investeringen på markedsføringsbudsjettet. Nissan har holdt på med dette en stund, og Tesla hev seg nylig på samme linjen.
Tesla Roadster, 25Mm

erikf

Sitat fra: Bent på torsdag 25. oktober 2012, klokken 03:14
Sitat fra: koffeld på onsdag 24. oktober 2012, klokken 10:07
Skal det bli et akseptabelt nettverk av hurtigladestasjoner, er det selvsagt at det må være en forretningsmodell som går i hop for de som skal investere og bygge ut.  Med flere hundre tusen i kost for å få opp en lader, sier det seg selv at selv 45 kr for 15 min lading gjør det utfordrende å få regnestykket til å gå opp for utbygger.  Det er ikke strømprisen som driver dette.
Jeg kan ikke forstå at det er forretning pr i dag i å sette opp hurtigladere med håp om å dekke investeringen ved å ta betalt for strømmen. Det virker fryktelig fryktelig optimistisk.

Jeg ser for meg tre mulige forretningsmodeller for å sette opp hurtigladere (holder offentlige initiativ utenom):

1. Loss leader for å posisjonere seg for framtidig elbilrevolusjon. Da tar man kosten på investeringsbudsjett og gir bort strøm gratis eller selger til litt over markedspris (bare for å venne folk til å betale for den), med en forventning om at når 50% av bilparken går på strøm om 20 år så begynner man å tjene penger. Man skal ha mye penger å svi av før man går for en såpass aggressiv strategi.

2. Lokketilbud for å selge mer pølser. Da tar man kanskje betalt for strømmen men avskriver investeringen på markedsføringsbudsjettet for pølser. (Når jeg kobler meg på 32A 3-fase på passende bensinstasjoner så ligner det veldig på dette.)

3. Finansiert av produsenter/forhandlere av elbiler med håp om å ta inn investeringen på framtidig økt salg av elbiler. Igjen, man kan ta betalt for strømmen eller ikke men må ta investeringen på markedsføringsbudsjettet. Nissan har holdt på med dette en stund, og Tesla hev seg nylig på samme linjen.
+1 til Bent! Er selv forundret over at dette ikke er strategi som blir gjengs antatt som plausibel.
Priser opp mot bensinpris skremmer folk bort fra hurtiglading, ødelegger for sin egen fremtid og er dårlig reklame for elbil generelt. Dette stemmer overens med statoils ønske, siden de var de første (mitt inntrykk) som startet med vanvittig overprising. Akkurat de må jo vite bedre enn noen at de tjener mer på elbilister enn fossilbilister siden de bruker lenger tid på stasjonen. Om de så gir bort strømmen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Runex

+1!

Det forundrer meg at Statoil (og andre aktører med fristende varer få skritt fra laderen) ikke legger seg på lavest mulig pris for strømmen. Å få en kunde inn døra som surrer rundt uten noe spesielt å gjøre i minst 15-20 minutter er jo gull verdt for både salget av pølser og ikke minst aviser, blader og godteri. Hadde jeg drevet bensinstasjon eller kafè hadde jeg hatt en klar strategi med min hurtiglader. Den fungerer jo som en glimrende innkaster. Legg strømprisen på omtrent selvkost og lokke flest mulig til å komme for å lade. Investeringen i hurtiglader er tjent inn på få år. ;)
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Aspiranten

#78
Mitt inntrykk er at elbilister har høyere utdannelse enn vanlige bilister (teknofolk som er spesielt interesserte og som evner å lese om ny teknologi).

Altså er det også mulig at denne gruppen har bedre kostholdsvaner enn øvrig befolkning, noe som kan linkes opp mot selvkontroll (å nå sine mål - utdannelse) og sin kulturelle bagasje fra foreldrene (slik skal man leve).

Mulig det er noen statistiske matriser her som gjør at Statoil ikke har stor tro på at elbilister vil stappe i seg oppmalte griseskrotter, e-stoff brød og palmeoljeløk mens de venter på at bilene skal lades  :P

Nissan Leaf

el nino

Legg heller hurtigladerne til biblioteker og vegetarrestauranter, så tjener de seg fort inn ;D

Øyvind.h

Sitat fra: Aspiranten på fredag 26. oktober 2012, klokken 10:30
Mitt inntrykk er at elbilister har høyere utdannelse enn vanlige bilister (teknofolk som er spesielt interesserte og som evner å lese om ny teknologi).

Altså er det også mulig at denne gruppen har bedre kostholdsvaner enn øvrig befolkning, noe som kan linkes opp mot selvkontroll (å nå sine mål - utdannelse) og sin kulturelle bagasje fra foreldrene (slik skal man leve).

Mulig det er noen statistiske matriser her som gjør at Statoil ikke har stor tro på at elbilister vil stappe i seg oppmalte griseskrotter, e-stoff brød og palmeoljeløk mens de venter på at bilene skal lades  :P

Vel, ta en tur og studer teknologiinteresserte (data og generell teknologiinteresse henger som oftest sammen) på The Gathering i Vikingskipet om du har stor tiltro til godt kosthold hos teknologiinteresserte :)
For min egen del har jeg en tendens til å se litt gjennom fingrene med hva jeg spiser på langturer ettersom jeg stort sett lever sunt ellers :)

Men ja, bensinstasjoner og kafeer bør absolutt se verdien av at folk må lade i 20-30 minutter istedenfor å fylle tanken på et par minutter. Nå tar som oftest et stopp på en bensinstasjon fort 20 minutter uansett om man fyller tanken, går på do, kjøper noe smått og spiser litt. Å la bilen lade gjennom hele stoppet er effektivt, og påvirker således den totale besøkstiden sammenlignet med fylling av fossilt drivstoff minimalt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sven erik

en må i alle fall ikke la strømmen bli dyrere en bensin /gass som det er i dag  å som mc donalds  sier de hvurderer å gi grtis  lading  ved kjøp av menyer  så de er i forhandlinger med fortum    hva med å gjøre noe sånt handl for 100 kr så er lading gratis  en må jøre så det er noe follk vil ha  altså elbil  
i tyskland har de mått gå til bake til å gi bort strømmen på hurtigladrene for elbil salget stoppet helt opp  det å ta betalt i danmark har blitt utsatt til  slutten av desember muligens mer på grunn av salget   tror nokk elbil salget vil stupe her å om vi ikke får enten betal  300 i måneden å bare hutig lad  når du trenger det  eller annen form for  tenkning når en ser hva det egentlig koster  ser jo noen i elbil foreningen ikke selv hvet kostnaden ved å lade  så på det som hvar skrevet at det kostet i underkant  av 20 kr å lade elbilen jemme   mens min i miev koster under 7 kr har jeg målt

Øyvind.h

Sitat fra: sven erik på fredag 26. oktober 2012, klokken 11:19
en må i alle fall ikke la strømmen bli dyrere en bensin /gass som det er i dag
Kort spørsmål: ville du kjørt bensin/dieselbil fremfor elbil dersom bilene i hovedsak var like og tanken kostet det samme å fylle per mil? Er det bare pris dette handler om?

Jeg vet hva jeg ville valgt, og jeg vet også hva jeg ville valgt om elektrisitet hadde kostet litt mer enn bensin/diesel.

Personlig har jeg ingen problemer med å betale 5 kr per kilowatt fra en hurtiglader ettersom snittkostnaden min blir lav da mesteparten av ladingen gjøres hjemme.

I mine øyne er det viktig at det er mulig å tjene penger på drift av hurtigladere. Om ikke blir det en statlig greie, eller vi får en haug med proprietære nett (som Teslas).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: hertugen på mandag 22. oktober 2012, klokken 18:19
Helt sikker, kjørte inn å så plasseringen i dag. Den står trangt og klønete til innenfor en port som er låst på kvelden.
Da vil jeg bekrefte at hurtigladeren hos BNH Lillestrøm også kan brukes f.eks. kl 03.30. Ifølge selger Helge Larsen skal ikke porten låses etter at hurtigladeren kom på plass. Krysser fingrene for at ingen glemmer den nye regelen.
St.Hanshaugen

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på fredag 26. oktober 2012, klokken 11:19
tror nokk elbil salget vil stupe her å om vi ikke får enten betal  300 i måneden å bare hutig lad  når du trenger det  eller annen form for  tenkning når en ser hva det egentlig koster  ser jo noen i elbil foreningen ikke selv hvet kostnaden ved å lade  så på det som hvar skrevet at det kostet i underkant  av 20 kr å lade elbilen jemme   mens min i miev koster under 7 kr har jeg målt

Jeg kan godt betale 300,- pr. måned for tilgang til hurtigladere om det gir meg tilgang til alle sammen. Om jeg må betale 300,- til Ishavsveien, 300,- til Fortum, 300,- til Eidsiva, 300,- til Grønn Kontakt og 300,- til BNH blir det fort fryktelig lite interessant...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Om jeg kan basere meg på natt-lading til vanlig, men på hurtiglading sporadisk (de 2-3 turene i året vi skal lenger enn vanlig aksjonsradius) så kunne jeg nok leve med at hurtigladinga koster det samme (eller deromkring) som bensin eller diesel, men ikke særlig dyrere. Da betaler jeg på en måte ekstra for at noen skal investere i utstyr som står "ubrukt" intil jeg eventuelt trenger det. Hvis det var slik at elbilen bare kunne lades på spesielle kontakter og det der kostet like mye som for bensin/diesel hadde jeg nok ikke kjørt elbil. En halvtime +/- hurtiglading er for "dyrt" (da snakker jeg om tida som brukes) til at jeg hadde vært villig til å betale den tida i tillegg til samme pris som bensin/diesel.

Normalladinga tar ejg vanligvis hjemme, men jeg ville være villig til å betale kostpris pluss et symbolsk tillegg de gangene jeg parkerer andre steder. Altså betale for faktisk brukt strøm, min del av kostnader for instalasjon, drift og vedlikehold, samt litt ekstra. Men å endre kostnadene for daglig lading til å kunne sammenlignes med bensin/diesel vil ta bort det viktigste argumentet for å kjøre elbil, spesielt hvis politikerne etterhvert begynner å ta bort de andre insentivene.

Ender vi opp med at den eneste forskjellen på elbil og fossilbil er at det tar mye lenger tid å "fylle tanken" er vi tilbake til at bare entusiaster gidder å holde på med det.

Jeg er imidlertid ikke så veldig bekymret for at det skal skje, for det som er enda mer sikkert enn at elbiler etterhvert kommer til å miste insentiver er at det blir ikke billigere eller enklere å kjøre fossilt. (les: dyrere drivstoff, begrensninger på bruk av bilen som kjøreforbud på enkelte dager osv).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på fredag 26. oktober 2012, klokken 12:39
Ender vi opp med at den eneste forskjellen på elbil og fossilbil er at det tar mye lenger tid å "fylle tanken" er vi tilbake til at bare entusiaster gidder å holde på med det.
Sitat fra Klimadoktor Gundhild Stordalen:
" Det må bli lett å velge rett. Dersom det er store personlige forsakelser som må til, kommer ingen ting til å skje."
(kilde TU 35. Okt. 2012)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på fredag 26. oktober 2012, klokken 14:42
Sitat fra: cra på fredag 26. oktober 2012, klokken 12:39
Ender vi opp med at den eneste forskjellen på elbil og fossilbil er at det tar mye lenger tid å "fylle tanken" er vi tilbake til at bare entusiaster gidder å holde på med det.
Sitat fra Klimadoktor Gundhild Stordalen:
" Det må bli lett å velge rett. Dersom det er store personlige forsakelser som må til, kommer ingen ting til å skje."
(kilde TU 35. Okt. 2012)

My point exactly. Hvis det endrer seg til at det bare blir ulemper med elbilen sier det seg selv hvordan det går. Vi har imidlertid muligheten til å la ulempene havne hos de andre bilene. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. oktober 2012, klokken 11:58
Sitat fra: sven erik på fredag 26. oktober 2012, klokken 11:19
tror nokk elbil salget vil stupe her å om vi ikke får enten betal  300 i måneden å bare hutig lad  når du trenger det  eller annen form for  tenkning når en ser hva det egentlig koster  ser jo noen i elbil foreningen ikke selv hvet kostnaden ved å lade  så på det som hvar skrevet at det kostet i underkant  av 20 kr å lade elbilen jemme   mens min i miev koster under 7 kr har jeg målt

Jeg kan godt betale 300,- pr. måned for tilgang til hurtigladere om det gir meg tilgang til alle sammen. Om jeg må betale 300,- til Ishavsveien, 300,- til Fortum, 300,- til Eidsiva, 300,- til Grønn Kontakt og 300,- til BNH blir det fort fryktelig lite interessant...
Det er akkurat det EV Power tilbyr i Trøndelag. Abonnement til 299/mnd. Og de eier alle hurtigladerne med unntak av en som Nissan har i Trondheim.

Jeg vil ikke betale 299 i måneden selv om jeg da har tilgang til alle. Da måtte jeg i så fall hurtiglade ofte om det skulle lønne seg. For selv om jeg da lader 3 ganger i måneden blir det 100 kroner pr. gang (som fort blir 10+ kr/kWh siden man sjelden lader over 10 kWh hver gang). Så ofte har vi faktisk ikke behov for det. Men trenger man hurtiglading minst en gang i uka i gj.snitt så er det aktuelt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bent

Jeg tror det vil tvinge seg frem etterhvert med gratis hurtiglading på bensinstasjoner, kjøpesentra og lignende steder.

Det er ikke noen merkbar effekt pr i dag for det er ikke mange nok elbilister der ute, men så snart vi begynner å komme litt opp på tosifret prosenttall vil det være så mange potensielle kunder som kjører rundt i elbil at det vil begynne å bli interessant å lokke dem til seg for å kjøpe pølser, dagligvarer, eller hva det måtte være. Veien til å tilby gratis strøm vil nok være veldig kort: strøm er ikke dyrt i Norge men pølser ér det.

Så jeg tror vi vil få gratis hurtiglading. Ikke fordi vi spesielt fortjener det eller har rett på det, men på grunn av at det vil lønne seg for handelsmenn å gi oss det.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA