Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Antall leverte biler

Startet av oymo, torsdag 26. januar 2012, klokken 15:09

« forrige - neste »

dissern

Sitat fra: oymo på fredag 13. januar 2012, klokken 12:37
...Han kunne fortelle at ladestasjonen p.t. var stengt for alle  andre enn butikken, og at den ikke ville åpnes før man hadde en ordning på plass der brukerne kjøper et "ladekort" som åpner laderen. Han skisserte en pris på ca 15,- for en lading.

Her må det ha skjedd et skifte hos forhandleren i Bergen - det var ikke dette de sa til meg da jeg hentet vår Leaf hos dem medio november - da var melding at denne ladestasjonen alltid var tilgjengelig for oss.
Jeg lurer på hvordan de stiller i forhold til Leaf taxiene som går i Bergen?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Terje

Jeg var innom og snakket med selgerene i Åsane og de venter på kort som alle som har kjøpt Leaf skal kunne bruke ved lading.
Kortene får vi gratis men de må lades opp med 250.- til 500.- kroner og skal kunne brukes på dagtid og kveldstid. :)
Glad eier av Titanum Soul EV

keca

Hadde EU-kontroll på en bil på mandag. Dette var hos en Nissan forhandler som i løpet av sommeren blir Leaf forhandler. Han sa ihvertfall at det ikke var noen spesielle retningslinjer på dette med hurtigladestasjonene utover at de skulle ha en. Så hva de enkelte forhandlerne gjorde med betaling og stenging av laderne på kveldstid osv, var visst opp til hver enkelt. Trodde faktisk at Nissan sentralt hadde litt mere spesefikke retningslinjer ang. dette da det er mange andre krav forhandlerene må oppfylle. Ser på det hele som ganske uprofft, det bør være likt hos alle ihvertfall.

Ladekort høres ut som en fin ting det, ihvertfall hvis pris pr. lading blir 15 kroner.

For min del har jeg BNH økern og Statoil økern 2 minutter unna jobb og Statoil minnesund og (snart) Nissan forhandler 2 minutter unna hjemme. Så jeg kommer helt sikkert til å bruke disse innimellom.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

elektrolux

En skulle tro at en baktanke med å pålegge forhandlerene å ha en hurtiglader er å fremme utbredelsen av disse.

Dermed vil en etter relativt kort tid ende opp med et landsomfattende hurtigladenett, og kan teoretisk bruke bilen også utenom nærmiljøet.

Alt dette forutsetter likevel at laderene blir tilgjengelige for minst dem som har kjøpt Leaf, og selvfølgelig helst til alle andre som måtte trenge den. ( Les trillingene )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Dette blir jo det samme som å ta betalt for kaffen i butikken når du må vente på en selger eller annen service. De selger en type bil som pr. i dag dessverre lider litt pga. et foreløpig lite utbygd hurtiglade-tilbud, da blir det for dumt å stenge laderen for kundene mens man venter på en fornuftig betalingsløsning.

Man får i hvert fall ikke noen nye kunder på den måten... Kunder vet å sette pris på god service, og kunden kunne risikert å snuble over en fin bil nr. 2 i et av vinduene, eller inne hvis det er i åpningstiden.

dissern

Sitat fra: Terje på tirsdag 17. januar 2012, klokken 23:22
Jeg var innom og snakket med selgerene i Åsane og de venter på kort som alle som har kjøpt Leaf skal kunne bruke ved lading.
Kortene får vi gratis men de må lades opp med 250.- til 500.- kroner og skal kunne brukes på dagtid og kveldstid. :)

Dette var leit å høre, elendig service!

Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Kanadier

Snart slutt på gratis hurtiglading hos Nissan?
Snakket i dag med BNH i Ski og de fortalt meg at det blir slutt på gratis opplading hos dem og sannsynligvis alle Nissan forhandler i Norge. Grunnen er at de er lei av å lade opp alle Mitsubishi osv. biler, lange køer, forsinket utrulling av de offentlig støttet hurtigladenettet og slitasje på utstyret. De har investert veldig mye i hurtigladere og Mitsubishi ingenting (end sitat...) Det forstår jeg godt, men det har vært veldig bra og generøs av dem å tilby gratis strøm til alle til nå og de får ære for det.
i MiEV eier siden september 2011

masae

Jeg ble lovet gratis bruk av hurtiglader av BNH da jeg bestilte min Leaf, og jeg forventer da at bruken av hurtigladerne forblir gratis i bilens levetid. Hvis BNH plutselig skal begynne å kreve betaling for hurtiglading av meg vil dette da ha vært villedende markedsføring fra selgers side.
At de ikke vil at trilling-eiere skal få bruke laderne deres gratis er jo forsåvidt greit (selv om det også er litt leit), men da må BNH sørge for en løsning slik at Leaf-eiere som har kjøpt bil av dem fortsatt kan bruke laderne kostnadsfritt.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

breitling

Jeg har brukt BNH Økern sin hurtiglader to ganger. Første gang for par uker siden kun for å teste den og lære meg i tilfelle jeg trenger den. Andre gang (forrige helg) var det på alvor: måtte fylle på litt på vei fra Gardermoen. Begge besøk har vært utenfor arbeidstid. Nå i helg traff jeg en ansatt som kom med en bergingsbil med Leaf på. Han spøkte om at jeg ikke hadde en Nissan bil men hadde ikke noe imot min lading. Det var deilig å fylle på halv tank på 10 min!
Mellom de to lading var jeg innom BNH på dagstid for å høre hva de mente om bruk av deres lader av en ikke-Leaf eier utenfor arbeidstid. Han på informasjonsdesk sa at laderen er kun for deres kunder (Leaf eiere) men at den kunne brukes av andre så lenge den var ulåst og ledig. Han nevnte også noe om lading mot betaling men visste ikke når.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

cra

Hos Vestlandske Auto i Ålesund har det vært snakk om "en ordning med kort". Selger sa at de i utgangspunktet ville gi slike kort til sine kunder som hadde kjøpt Leaf der, men at det ikke var tatt endelig stilling til om det skulle koste noe å bruke hurtigladeren eller ikke. De hadde visst fått signal fra Ålesund Kommune (!) om at de ikke fikk lov til å tilby gratis lading. Hverken selger eller jeg kunne skjønne at Å.K. skulle ha noe som helst med det å gjøre.

Jeg har ikke noe problem med å betale for strømmen jeg bruker, så lenge kostnaden er innenfor rimelighetens grenser. At hurtigladere koster en symbolsk sum kan jo gjøre sitt til at de ikke overbelastes (lange køer) av folk som egentlig ikke trenger å hurtiglade, mens for høy pris vil føre til at de ikke brukes, og det framstår som om det ikke er bruk for dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

På både Ski og Økern har de jeg har snakket med vært helt åpne på at gratislading, i hvert fall for alle, kun var midlertidig.

Håper man inner en god løsning for evt. betaling.

Men den tankegangen med egne kort håper jeg Elbilforeningen går imot. I dag er det kortlesere på alt fra parkometer til lommene på servitører. (Snart har vel tiggerne det også... ;-) Betale med bankkort, alternativ SMS, er eneste veien å gå.

masae

Det var de ikke da jeg spurte om dette før jeg bestilte bilen.

Jeg ble lovet gratis hurtiglading når som helst døgnet rundt hos alle BNH-forretningene som hadde hurtiglader. Jeg spurte spesielt om dette flere ganger før jeg bestilte.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

hkaspenberg

Sitat fra: masae på onsdag 06. juni 2012, klokken 23:11
Det var de ikke da jeg spurte om dette før jeg bestilte bilen.

Jeg ble lovet gratis hurtiglading når som helst døgnet rundt hos alle BNH-forretningene som hadde hurtiglader. Jeg spurte spesielt om dette flere ganger før jeg bestilte.

Har du dette skriftlig? Det er utrolig hva bilselgere kan love, spesielt når det nærmer seg slutten på månedens eller kvartalet og salgsbonusen skal fordeles!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

masae

Nei, det har jeg dessverre ikke.

Er sikkert sant at bilselgeren kam love mye for å få i havn et salg, men det er vel fortsatt ulovlig å love noe man ikke kan holde, selv om man ikke gjør det skriftlig.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

keca

Etter at jeg prøvde Leafen fra Minnesund til Vestby for en stund siden, var jeg skeptisk til å gjøre dette igjen...

Men....

I dag var det Kretsturnstevne like ved hurtigladeren til BNH Follo. Så etter å ha tråkket greit på nedover var den nesten tom da vi var fremme ved Follo Trykk Arena, men det gjorde jo ingenting, for etter stevnet var ferdig skulle jeg jo bare slippe av de med overutviklet shopping-gen på Ski Storsenter for så å kjøre 3 km for å hurtiglade bilen hos BNH Follo. Da jeg kom dit med rundt 5km igjen å kjøre, hang det en gammel falmet lapp halvveis løs over displayet på hurtigladeren hvor det stod at den var ikke i drift. Det virker som denne lappen har hengt der en stund. Kjørte da tilbake til Ski Storsenter for å kikke på elbilplassene. Først trodde jeg det bare var elbilplasser nede og disse var jo opptatt da. Så sto der å ventet en stund i håp om at en av de snart skulle kjøre. Til slutt så jeg en parkeringsvakt som kunne opplyse om at på fjerde plan var det også to elbilplasser. Og til alt hell, her var det plass... Men å fylle på nok strøm til å få kjørt 28 km til BNH Økern sin hurtiglader tar sin tid. Med tre barn nappet jeg den ut på 32 km, valgte å glemme at jeg den siste tiden hadde kjørt veldig sakte og økonomisk og at turen til Oslo har en del stigning. Men vi kom oss da frem og fikk hurtigladet, var faktisk litt strøm igjen. Kjørte inn til sentrum for å spise, da vi var ferdige der var bilen helt fulladet (100%) og jeg kunne tråkke på hjem igjen etter en litt for spennende dag i elbil.

Og nå er jeg helt sikker, selv om ikke så mange andre forsto hvorfor jeg sist gang hadde betenkligheter til å gjøre det igjen (diskutert på ca side 27, rekkevidde)

Man kan ikke akkurat basere seg på hurtigladere rundt omkring. Eneste som har vært stabil er den hos BNH Økern. Hos BNH Follo har jeg hatt 50/50, det samme på Statoil Minnesund. Da gjør det kanskje ikke noe at de nye Leaf forhandlerne ikke trenger å investere i hurtiglader da.

For fra nå, kjører jeg diesel bilen med 210g utslipp på alle lengre turer!

Men, allikevel skulle man hatt en sticky post hvor oppdatert informansjon om hurtigladere og kanskje en egen post for vanlig ladere, slik at man på forhånd ihvertfall kunne sjekket status for ladere man planla å bruke på en evt. biltur.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA