Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trackdays på Rudskogen

Startet av GRS, mandag 03. juni 2019, klokken 21:52

« forrige - neste »

rr2000

Sitat fra: hemi på søndag 09. juni 2019, klokken 22:31
Noen av dere som må polere litt på forskjermen?
Blir nok litt heavy «polering» ja :-\. tipper det er første elbil som snurrer i slaktern, bygger opp «racing pedigree»
Track mode retter ikke opp grove førerfeil, slik det skal være.
P85D

GRS

Sitat fra: rr2000 på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:33
Blir nok litt heavy «polering» ja :-\. tipper det er første elbil som snurrer i slaktern, bygger opp «racing pedigree»

Spør og graver litt jeg, svar om du gidder. ;)
Bilder eller film fra dagen? Hvordan funka hjula? Opplevde dere bremsetrøbbel, eller har du byttet til bremsevæske som tåler høyere temp? Org. klosser? :)
TM3P sort/sort

daktari

SitatMerket ikke noe til noe bremsetap, og kjørte med regen på "low"
Med track mode, og uansett, ville det ikke vært en fordel å avlaste bremsene med regen på "high".
Eller får man bare overoppheting av drivverk istedet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

P85D

Sitat fra: daktari på onsdag 12. juni 2019, klokken 11:21
Med track mode, og uansett, ville det ikke vært en fordel å avlaste bremsene med regen på "high".
3P skal ha god nok kjøling til å kjøle drivverk og batteri på bane. Når det gjelder bremser som jeg nevnte ett sted (svampete pedal på slutten av Nürburgring) tror jeg det er ett godt tips om man skal kjøre mye og hardt på bane å få på stålombundne bremseslager og dot5 bremsevæske.

Noe som dette: https://evtuning.com/products/tesla-model-3-stainless-braided-brake-lines

MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

pberg

Det er stort sett aldri slangene eller bremsevæsken (om den ikke er gammel) som er problemet på bane. Det er klossene som koker, og at folk ikke benytter avkjølingsrundene til å kjøle bremsene.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

hemi

Sitat fra: rr2000 på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:33
Send melding om du trenger deler så mulig jeg kan formidle kontakt.

Ref cooldown tar jeg alltid minimum 2 hele runder, ene heatet rakk jeg ikke det og fikk bare ish 1 runde, da kjørte jeg ned til hovedveien, og ca 10-15km kjølerunde.

Varme skiver uten alu senter overfører også mye varme i nav, så viktig å ta vare på ting.

GRS

Er vel ekstra viktig med cooldown på disse bilene, siden parkbrems går på aut når man går ut av bilen?

2 runder er sikkert lurt...
TM3P sort/sort

rr2000

265 cup2 dekkene synes jeg fungerte meget bra, litt usikker på hvilket trykk jeg burde ha, men kjørte med 2,5 bar kalde som ble 2,8 bar varme. For «vanlige» biler anbefales ca. 2,2 bar kalde, men tenkte at tung bil trenger litt høyere trykk.
Kjørte med høy regen, mener å ha lest at det er best på bane. Fikk etterhvert varsel om varme bremser opp på skjermen.... og synes kanskje de ble litt svampete en periode. Men ellers er jeg imponert over hvor mye trøkk man kunne kjøre med runde etter runde. Det gav absolutt mersmak.
P85D

hemi

rr2000

Sitat fra: hemi på onsdag 12. juni 2019, klokken 16:29
klarte du fulle 20-25 min heat?
Det tok jeg ikke helt rede på, tror det skulle gå, men føltes som bremsene kanskje var det svakeste leddet. Kanskje derfor det finnes andre klosser til banebruk?
P85D

GRS

Overstyrer ikke trackmode innstillingene på regen og bruker det veldig aktivt?
TM3P sort/sort

Strøm Tycoon

Sitat fra: P85D på onsdag 12. juni 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daktari på onsdag 12. juni 2019, klokken 11:21
3P skal ha god nok kjøling til å kjøle drivverk og batteri på bane. Når det gjelder bremser som jeg nevnte ett sted (svampete pedal på slutten av Nürburgring) tror jeg det er ett godt tips om man skal kjøre mye og hardt på bane å få på stålombundne bremseslager og dot5 bremsevæske.

Noe som dette: https://evtuning.com/products/tesla-model-3-stainless-braided-brake-lines

Å bytte til silikon-basert dot5 er en svært dårlig idé, dot5.1 derimot går fint da denne også er glykol-basert.

Selv opplevde jeg ingen problemer med bremsene, og de ble brukt, men det kan ha sin årsak i at jeg knapt har kjørt bilen siden jeg fikk den i slutten av Mars.

hemi

Castrol SRF..... ellers har jeg fått noen liter av ferodo sin nye racing bremsevæske til test.

pberg

Tidligere var jo det å veksle mellom ATE Super Blue (Blå) og Typ200 (gul/orange) ganske vanlig. De er ikke så dyre, og det er lett å se når du har fått ut alt den gamle når du bytter.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

hemi

husker super blue for.. hmm 20 ? år sia, siste 10 har jeg kjørt SRF, trolig mer enn 10

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA