Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan modifisere amerikansk android carwings app til å virke i norge

Startet av Olemann, onsdag 25. januar 2012, klokken 20:19

« forrige - neste »

Olemann


Ser at det gis ulike råd på dette i dette Forum, og fant denne på en engelsk G-wiz side, instruksjonsbok ved ny bil eller nye batterier.

Tydelig at recycling innebærer at det skal ned til gult så ofte som mulig, men ikke noe problem med sporadisk "kladd-lading" fra grønt og videre opp.

Er dette råd som senere er endret fra Revas side?

When your G-Wiz is 'running- in' for the first 40 cycles (one cycle is a full charge and
discharge), you should drive no more than halfway down the yellow and avoid using 'Boost'
mode. After 40 cycles then it is best to increase the depth of discharge gradually, i.e. drive
to a slightly lower SOC (state of charge) for several cycles. The range will
still continue to increase after this and full capacity will be reached after 60 -80 full cycles.

To build up range it is important to drain the batteries into the yellow, and to charge fully
without interruption. This is called 'cycling' the batteries. Do not go into the red. Driving in
to the red zone will damage the batteries and may invalidate your warranty – see 2.5
Important Warranty Information. If your daily range is very short, do not leave your G-Wiz
unplugged for more than a few days.

But my daily driving doesn't take me into the yellow – what can I do?
If your daily mileage is less than 15 miles, then you should charge every two or three
nights, depending on weather conditions (see "Range" section). Just be aware that
the battery will discharge slightly when unplugged; so do not leave it overnight if it is
already in the yellow.

If you need to travel over 15 miles but you are still in the green, then you might not
get two full days' driving, particularly in cold weather or when the G-Wiz is new. In
order to discharge the batteries, it is a good idea to take a detour to use up some
2more power, and / or to turn on the lights and heater. Do NOT use Fast mode to run
the battery down during the running-in period (see below).

But I am still in the green and have to drive 20 miles this afternoon – what can I do?
Plug it in now. Occasional use like this is fine, as long as you are draining to the
yellow regularly. You can actually get an 80% charge in only 2.5 hours (after this the
batteries have to charge themselves more slowly, taking another 5.5 hours to finish).





edyrli

jeg fatter ikke denne guiden til reva. Alle sider som skriver noe om bly teori sier at jo lenger ned man tømmer batteriet jo kortere blir levetiden. Dette med unntak av dersom man bruker min enn 5-10% hver gang man cycler batteriet.
Det andre jeg er ekstremt tvilende til er påstanden om at dersom man kjører mindre en 15 miles som dagen så skal man lande hver 2-3 dag. Dette blir også feil siden det er når batteiet står delvis ladet sulfateringen oppstår. Det er bedre og få ladet det opp og la det stå full ladet på veldlikeholdslading.

Sitat:
Battery life is directly related to how deep the battery is cycled each time. If a battery is discharged to 50% every day, it will last about twice as long as if it is cycled to 80% DOD. If cycled only 10% DOD, it will last about 5 times as long as one cycled to 50%.

Jeg kommer til å lade hver dag uansett hvor mye jeg kjører så får vi se hvor lenge batteriene holder.

Noen kilder:
http://batteryuniversity.com/
http://marine-electronics.net/techarticle/battery_faq/b_faq.htm
http://www.windsun.com/Batteries/Battery_FAQ.htm
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olemann


Enig med deg. Alle generell blybatteri teori tilsier at det er lurt å unngå dyp utladning, samt unngå sterke strøm-uttak, spesielt om sommer.
Det morsomme er jo at våre gammeldagse bly batterier plages mindre med effektreduksjon i kaldt vær enn mange mer moderne batteri teknologier.


Sitat fra: edyrli på torsdag 12. januar 2012, klokken 11:52
jeg fatter ikke denne guiden til reva. Alle sider som skriver noe om bly teori sier at jo lenger ned man tømmer batteriet jo kortere blir levetiden. Dette med unntak av dersom man bruker min enn 5-10% hver gang man cycler batteriet.
Det andre jeg er ekstremt tvilende til er påstanden om at dersom man kjører mindre en 15 miles som dagen så skal man lande hver 2-3 dag. Dette blir også feil siden det er når batteiet står delvis ladet sulfateringen oppstår. Det er bedre og få ladet det opp og la det stå full ladet på veldlikeholdslading.

Sitat:
Battery life is directly related to how deep the battery is cycled each time. If a battery is discharged to 50% every day, it will last about twice as long as if it is cycled to 80% DOD. If cycled only 10% DOD, it will last about 5 times as long as one cycled to 50%.

Jeg kommer til å lade hver dag uansett hvor mye jeg kjører så får vi se hvor lenge batteriene holder.

Noen kilder:
http://batteryuniversity.com/
http://marine-electronics.net/techarticle/battery_faq/b_faq.htm
http://www.windsun.com/Batteries/Battery_FAQ.htm


Musikærn

Enig. Jeg kan referere til mitt eget innlegg 15/12 hvor jeg skriver status etter to års bruk.
Mine blybatterier virker ikke noe redusert etter to års flittig bruk. Jeg sørger for å lade ved enhver anledning og det er veldig sjelden jeg er nede på gult felt.
Godt fornøyd med andre ord.

Olemann

Sitat fra: pingulat på lørdag 14. januar 2012, klokken 20:34
Enig. Jeg kan referere til mitt eget innlegg 15/12 hvor jeg skriver status etter to års bruk.
Mine blybatterier virker ikke noe redusert etter to års flittig bruk. Jeg sørger for å lade ved enhver anledning og det er veldig sjelden jeg er nede på gult felt.
Godt fornøyd med andre ord.

Godt å høre!  Det er også det jeg tenker gjøre med mine nye Global batterier.

Endel brukere i UK har erfart at for å beholde kjørelengde må en ned i gult ca en gang i uka.

Poenget med at batteriene bare tåler et antall cykler er det endel som har erfart at dette mer går på total tilført energi, slik at ved lading fra SOC på 50% tåler batteriene vesentlig flere cyckler, slik at man slipper tenke å begrense antall cycler.

Sulfatering er dessvere også et problem om batteriene står ikke-toppladet, og taler også for hyppig lading.

edyrli

Grunnen til denne anbefalingen med ikke å lade hver dag når man kjører lite kan jeg tenke med å være.
1. Topplading med fører litt Korrosjon på platene. Med å begrense topplading til annenhver dag vil man redusere korrosjonen noe.
2. Når batteiet blir fulladet annenhver dag så vil man likevel klare å løse opp sulfatet før det herder og krystalliserer seg.
Bare noe teorier da fra min side. Engelskmennene har jo kjørt askillig flere km med Reva enn vi oppe i nord så hvis erfaringene sier at batteriene lever litt lenger med slik bruk så kan nok det stemme.

Jeg kommer uansett til å lade hver dag for å alltid ha full rekkevidde tilgjengelig. Hvis jeg får ladepunkt på jobb så skal jeg prøve å kun lade på jobb i ukedagene for å spare strøm, men får se hvor fort batteriene blir kalde.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA