Hva må til for å lade Teslaen med solcelle?

Startet av Heinz, lørdag 01. juni 2019, klokken 10:22

« forrige - neste »

Heinz

Går med byggeplaner om ny garasje, og tenker at taket på den kan være dekket av solceller. Men hva må egentlig til for å kunne lade Teslaen, feks med en Tesla wall Charger, hvor store, og hvor mange panel, strømlagring, osv. Trenger nødvendigvis ikke mere enn ca 3kw lading, som er det jeg har idag, men feks også andre alternativer. Hvordan tror dere tegnestykket blir? Ser mitt årsforbruk i 2018 var ca 12000km, med forbruk på 2570kw, Noen som har peiling på dette her på forumet?

Texans

Mye kommer ann på solforholdene der du bor, hos meg har jeg et tak som det er plass til 18 paneler som estimert kan produsere tett opptil 6000 kwh pr år. Dette anlegget koster 57000kr så gitt at man forbruker all strøm man produserer er anlegget betal på ca 10 år gitt at strømprisene er som i dag men det er vel ikke særlig sannsynlig at du forbruker all strøm fra anlegget og må da selge overskuddstrømmen som er dårligere betalt og gir lenger nedbetalingstid.

Gå inn på solkart.no for å få en pekepinn på solforholdene der du bor.

jkirkebo

Sitat fra: Texans på lørdag 01. juni 2019, klokken 10:49
Mye kommer ann på solforholdene der du bor, hos meg har jeg et tak som det er plass til 18 paneler som estimert kan produsere tett opptil 6000 kwh pr år. Dette anlegget koster 57000kr så gitt at man forbruker all strøm man produserer er anlegget betal på ca 10 år gitt at strømprisene er som i dag men det er vel ikke særlig sannsynlig at du forbruker all strøm fra anlegget og må da selge overskuddstrømmen som er dårligere betalt og gir lenger nedbetalingstid.

Gå inn på solkart.no for å få en pekepinn på solforholdene der du bor.

Man får da bedre betalt for strømmen man selger enn det man sparer på å bruke den selv for tiden. 100-110 øre/kWh er det mange som tilbyr, for de første 5000 eller 8000kWh.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Sitat fra: Heinz på lørdag 01. juni 2019, klokken 10:22
Går med byggeplaner om ny garasje, og tenker at taket på den kan være dekket av solceller. Men hva må egentlig til for å kunne lade Teslaen, feks med en Tesla wall Charger, hvor store, og hvor mange panel, strømlagring, osv. Trenger nødvendigvis ikke mere enn ca 3kw lading, som er det jeg har idag, men feks også andre alternativer. Hvordan tror dere tegnestykket blir? Ser mitt årsforbruk i 2018 var ca 12000km, med forbruk på 2570kw, Noen som har peiling på dette her på forumet?
Strømlagring lønner seg foreløpig ikke, og per i dag så lønner det seg faktisk å selge produksjonen på dagen, og lade bilen med nettstrøm om natta (iallfall om du har strømleverandør med tidsdifferensierte takster). Bygg så stort anlegg du har plass til på garasjen din, og kjøp batterilagring senere, når/dersom det blir lønnsomt. Du kan trygt ha opp til 10kWp (50-60m2) og få solgt overskuddsproduksjonen for 1,-. Har du større kan du ende med å selge noe til spotpris, men ingen krise det heller.

Muffinman

Husk også at man som regel allerede har et "batteri" i huset; tidsstyrer man varmtvannstanken kan man lagre flere kWh som varmt vann når produksjonen er høyest og bruke det senere. Slik kan man faktisk redusere mengden energi som må selges til spotpris om man har passert grensen for det man kan få 100-110 øre/kWh for.

elektrolux

Myenergi tilbyr nødvendig utstyr for å "lagre" produsert strøm enten i VVB eller bilens batteri.

https://www.youtube.com/watch?v=jQnzk9LvRoQ
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rolf Gjerdsjø

Utfordringen med å skulle knytte bilen og solcellepanelet direkte sammen på denne måten er at det som regel er en viss offset på når bilen lades og når sola er oppe - særlig i vinterhalvåret. Om vinteren er produksjonen også ganske lav, og dekker ikke i nærheten av hva bilen krever. Ergo er mitt råd å ha en ordinær installasjon, der solcelleanlegget kobles på husets vanlige el-anlegg, og inngår i husets vanlige forbruk. Evt. overskudd får du solgt til spotpris uansett, og med enkelte aktører (feks. Otovo) får du faktisk 1 kr pr. kWh på de første 5000 kWh.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 03. juni 2019, klokken 14:46
Utfordringen med å skulle knytte bilen og solcellepanelet direkte sammen på denne måten er at det som regel er en viss offset på når bilen lades og når sola er oppe - særlig i vinterhalvåret. Om vinteren er produksjonen også ganske lav, og dekker ikke i nærheten av hva bilen krever. Ergo er mitt råd å ha en ordinær installasjon, der solcelleanlegget kobles på husets vanlige el-anlegg, og inngår i husets vanlige forbruk. Evt. overskudd får du solgt til spotpris uansett, og med enkelte aktører (feks. Otovo) får du faktisk 1 kr pr. kWh på de første 5000 kWh.

1,10 for de første 8000kWh hos Midt Energi nå.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Thomas Parsli

Timber har regnet litt på Tesla Powerwall:
https://blog.tibber.com/no/tesla-batteri-i-norge/

Med en spotpris mellom 39 og 56 øre (inkludert certifikat og mva) er det små marginer på å "tjene penger" på å selge strøm fra solceller. Bortsett fra de første 5000-8000kWh.

Det er nok også lurt med et smart system som vurderer døgnets spotpris og prioriterer om strømmen skal selges eller brukes til lading, varmtvann eller oppvarming. Det krever et ganske oppdatert hus -noe som for de fleste gir enda høyere investeringskostnader :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

Optimistisk regnestykke mtp powerwall og solceller da. Med mindre man har et veldig stort solcelleanlegg vil man slettes ikke produsere nok energi til å fylle powerwallen de fleste dagene i desember og januar, og  mange dager i november og februar. Ytterpunktene for dagsproduksjon er 0 - 35kWh hos oss.

Mitt anlegg produserer faktisk ikke nok energi gjennomsnittlig  året sett under ett til å fylle powerwallen en gang daglig, og på sommeren produserer det over det doble. I scenarioet hvor man ender på 22+ år tror jeg faktisk jeg ville endt med dobbelt så mange år på grunn av svært mange dager med for liten/ingen solproduksjon, og like mange dager med for høy produksjon som ikke blir utnyttet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA