Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forsikring

Startet av Xtian, onsdag 25. januar 2012, klokken 16:54

« forrige - neste »

Ebe

Foran må man vel skru i slepekroken. Bak sitter slepekroken godt innunder bilen. Har ikke erfaring med å bruke dem som ankerpunkt for laststabilisering...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sele

Merkelig at det er så mange som tør og kjøre rundt med taklast på Leafen når Nissan sier den ikke er konstruert for taklast.

torgeirf

Hei,

Jeg har mailet en del frem og tilbake med Nissan uten å få noe godt svar på hvorfor de ikke har godkjent den for taklast. Jeg har også fått vite av Statens Vegvesen at det er mulig å kjøre lovlig med taklast uten at det er typegodkjent for det, men da må det komme frem av instruksjonsmanual el.l.

Jeg limer inn korrespondansen her. Fint om noen har noen kommentarer til dette.
Bortfall av garanti og og "type 2" godkjenning fra 3.parts som Thule er de to temaene jeg lurer mest på.

Bold er Nissan og Underline er SVV

"Nissans beslutning for å ikke godkjenne Nissan LEAF for taklast er en produksjonsbeslutning utarbeidet i samarbeid med våre ingeniører.

Om man kan få bot for å ha taklast på en Nissan LEAF vil komme an på norske lovbestemmelser, og vi anbefaler å ta kontakt med statens vegvesen eller et politikontor for å få svar på dette.

Hvis takgrinden eller utstyret som installeres forårsaker direkte eller sekundære skader på noen deler eller systemer i bilen, vil reparasjonen av disse skadene ikke bli akseptert innenfor garantien."



"Taklast er en del av norsk typegodkjenning, og fordi Nissan ikke har akseptert taklast på Leaf er det ikke lovlig med taklast for Nissan Leaf når denne er registrert ved bruk av EØS-typegodkjenning som er overført til norsk typegodkjenning.

Hvis en (utstyrs)produsent foretar en steg 2 typegodkjenning vil det være dataene i denne typegodkjenningen som legges til grunn for om taklast kan godkjennes. Vi er ikke kjent med at det finnes steg 2 typegodkjenninger for Nissan Leaf."



"Hei.

Når det gjelder Nissan Leaf er disse ikke oppgitt med tillatt taklast i typegodkjenningen.
Hvis dette ikke er oppgitt er det heller ikke lov til å ha noe last på taket, hvis ikke dette er dokumentert andre steder av kjøretøyfabrikanten. Vi sitter ikke på noen opplysninger om dette.
Blir du stoppet i kontroll med last på taket vil videre kjøring ikke tillates.
Ta kontakt med Nissan Norge og hør om det finnes noen form for godkjenning av taklast på disse bilene. Har de ikke dette vil heller ikke taklast bli godkjent på disse kjøretøyene.
Tesla har heller ikke noe taklast oppgitt men her er det oppgitt i instruksjonsboken om hvilke modeller som er godkjent med taklast og hvor mange kilo taklast de er godkjent med.


Med hilsen
Steinar Atle Våmartveit

Bergen Trafikkstasjon

Informasjonen i denne e-posten er veiledende""

Oddaa

#48
Sitat fra: Sele på mandag 30. januar 2017, klokken 14:15
Merkelig at det er så mange som tør og kjøre rundt med taklast på Leafen når Nissan sier den ikke er konstruert for taklast.

Enig. Konsekvensen kan bli enorm om (den ulovlige) taklasten skulle løsne ved en oppbremsing eller ulykke og skade eller i verste fall ta livet av passasjerene i en møtende bil. Lukter regress fra forsikringen som følge av uaktsomhet lang vei...
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Ebe

Er det noen som har spurt Thule om hva slags godkjenning de har på sitt stativ?

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sele

Hvis man forholder seg til svaret fra SVV så hjelper det lite med Thule godkjenning da Nissan ikke tillater taklast fordi bilen ikke er konstruert for taklast.

Er bilen som er problemet her ikke takstativet.

machineboy

#51
Jeg endte opp med et Handirack oppblåsbart takstativ. Enkelt å sette opp og feste skiene. Blir nok ikke brukt på de lengste turene, men greit å kunne slenge opp når det trengs. Så et par leafer med thules takstativ på parkeringsplassen, så er nok flere som er avhengige av å kunne frakte lette, lange ting på taket.

For oss gjør dette at dieselen kan stå parkert enda litt mer, og vi får økt bruksområdet på bilen vi liker best. Håper neste generasjon har offisiell støtte for taklast, med litt lengre rekkevidde kan dette være mer enn nok bil for mange.

Ebe

Kan ikke skjønne at et Thule takstativ skal være noe mer ulovlig enn det oppblåsbare stativet til Handirack.

Når jeg leser forskriften selv skiller den klart mellom "tilhengerregelverk" og "gods". Dette vises f.eks i § 4-2 punkt 4 og § 5-1: "Kjøretøy må ikke brukes eller tillates brukt med større aksellast, last fra akselkombinasjon, totalvekt eller last på tilhengerfeste enn det er registrert for." Her er ikke gods på f.eks tak tatt med.

Hadde jeg skulle tolket regelverket selv hadde jeg sagt det var lov, men jeg ble veldig usikker når jeg leser svaret fra SVV.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

machineboy

Vi fikk vognkortet til vår Leaf i går, og der står det ingenting om taklast. Det eneste jeg finner er at nyttelast inkl. passasjerer er 440kg. Er det noen som har taklast spesifisert i sitt vognkort?

Sele

Nissan har sagt at Nissan Leaf ikke er konstruert for taklast,det betyr at den ikke er godkjent for noen form for taklast.

Ebe

Har du en kilde på det, Sele? Annet enn en uttalesle eller en mail fra en ansatt i Nissan?

Mener nissan at taket vil falle av om man har taklast?

Poenget her er vel at selv om det ikke er godkjent med taklast, så vil ikke det automatisk si at taklast er ulovlig.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sele

Hentet fra Nissan sine spesifikasjoner på Nissan Leaf.

Tauekapasitet   Ikke aktuelt
Taklast   Ikke aktuelt


https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/leaf-kundeprisliste.pdf



Ebe

Men at nissan opplyser "ikke aktuelt" på sine nettsider, er ikke automatisk det samme som at det er ulovlig etter norsk lov.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Øyst1

Jeg har et meget lite brukt Thule takstativ til Leaf om noen ønsker å kjøpe
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Sele

Sitat fra: Ebe på fredag 03. mars 2017, klokken 09:59
Men at nissan opplyser "ikke aktuelt" på sine nettsider, er ikke automatisk det samme som at det er ulovlig etter norsk lov.

Når Nissan sier det ikke er aktuelt med taklast så er det fordi den ikke er konstruert og da ei heller godkjent for taklast. Den er rett og slett ikke typegodkjent for taklast.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA