Merforbruk ved trekk av henger (Diesel vs Elektrisk)

Startet av Noppo, fredag 31. mai 2019, klokken 10:42

« forrige - neste »

Noppo

Det har blitt skrevet mye om forbruk ved trekking av tilhenger/campingvogn på dette forumet. Men her er en litt annen vinkling: Jeg tør påstå at merforbruket ved å trekke henger er vesentlig høyere enn det jeg har med dieselbil. Det jeg lurer på er hvorfor? Skulle nesten tro det var motsatt, med tanke på at elbil har høyere dreiemoment og mer effektiv drivlinje

Jeg har en Mitsubishi Pajero og en campingvogn på ca 2,2 tonn. Ved 80-90 km/t ligger jeg ca 50-70% over normalforbuk. Mens med min kompis sin Model X øker forbruket med ca 100%.

Sjekk også denne videoen som også viser omtrent samme tall:
https://insideevs.com/news/345855/2019-tesla-model-x-long-range-tow-test-video/

Det eneste jeg kan tenke meg er at Pajero er så ueffektiv i utgangspunktet (høy luftmotstand) at forskjellen blir mindre. Andre ideer?
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

geear

Det er nok flere faktorer her, men her er iallfall noen forslag:

- Virkningsgraden på en dieselmotor øker med belastningen, og som kjent går mesteparten av drivstoffet på en dieselmotor til andre ting enn fremdrift.
- Pajeroen har et mye større aerodynamisk avtrykk enn en Model X i utgangspunktet, noe som gjør at vogna påvirker mindre på Pajeroen enn X-en. En større del av vogna vil ligge i dragsuget til Pajeroen enn på X-en.
- Det kan også hende at en elbil må bruke mer energi på aktiv kjøling av batteripakken enn hva en dieselbil må for å kjøle motoren.

Jeg tipper det kan bli et marked for campingvogner og tilhengere med litt mer aerodynamisk fokus fremover.

cra

Det er stor forskjell på trekking av tilhenger og campingvogn. Med Caravella opplevde jeg at forbruket gikk ganske mye ned når jeg trakk henger (CampLet) på ca 400kg kontra langturer uten henger. :) Årsaken er utvilsomt at vogntoget fikk en mye mer aerodynamisk fasong enn caravella hadde aleine.  Med ei lita campingvogn brukte vi  dobbelt så mye diesel på samme tur (0,6l/mil med Camplet, over 1,2l/mil med campingvogn). Riktignok var campingvogna tre ganger so tung, og det merket vi nok på fjellovergangene, men aerodynamikken ble også vesentlig dårligere. Det merket vi på flata.

Kunne vært artig å se om noe tilsvarende gjorde seg gjeldende på TMX. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Her er en datasimulering på en SUV:

https://youtu.be/2RBOtd-Z8O8?t=62

Og en litt dårligere simulering for Model S, som dessverre mangler flowen over:

https://www.youtube.com/watch?v=ICeUn3BNZqs

X er noe høyere enn S såklart, men har eksepsjonelt god aerodynamikk til en SUV å være, og du ser klar forskjell i størrelsen på dragsuget bak på en S og en Pajerolignende SUV. Luftstrømmen over en S/X vil gå rett i fronten på en campingvogn. Det er en Prius eller noe også i den første videoen, så den gir kanskje bedre bilde.

Lynet

Har kun erfaring fra bensin og diesel da jeg ikke har prøvd X-en med vogn enda. Men jeg regnet alltid dobling av forbruket. Men med slipstream bak vogntog på autobahn kom jeg ned på 0,8 liter pr mil med Passat TDI og 1500 kg Kabe bak. Noen dager etterpå kjørte vi nordover i Danmark med sterk sidevind og forbruket økte til 1,3 liter pr mil!
Men jeg vil forvente et snittforbruk på 400Wh pr km med ei middels vogn på 1500kg.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Noppo

Sitat fra: gr på fredag 31. mai 2019, klokken 11:07
Jeg tipper det kan bli et marked for campingvogner og tilhengere med litt mer aerodynamisk fokus fremover.

Ja, det tror jeg nok. Det er jo allerede kommet flere små dråpeformede campingvogner. Dethleffs har t.o.m eksperimentert med campingvogner som har eget batteri for fremdrift.
https://dinfritid.no/caravan/2018/08/campingvogn-el-biler
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

Noppo

Sitat fra: cra på fredag 31. mai 2019, klokken 11:21
ed Caravella opplevde jeg at forbruket gikk ganske mye ned når jeg trakk henger (CampLet) på ca 400kg kontra langturer uten henger. :) Årsaken er utvilsomt at vogntoget fikk en mye mer aerodynamisk fasong enn caravella hadde aleine. 

Ja, det var interessant! Aerodynamikken har nok mye å si...
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

Noppo

Av de svarene jeg leser her så tolker jeg det slik at aerodynamikken kanskje er den største synderen. Husker en gang jeg leste om en kar som hadde en Passat han dro campingvogn med. Han påstod at forbruket gikk ned med ca 10% når han hadde skiboks på taket. Kan vel da kanskje konkludere med at vindmotstanden på øvre del av campingvognen som er hovedsynderen til merforbruket. Altså, siden Pajeroen er så høy i utgangspunktet så går den "mer i ett" med vognen.
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

Lynet

Det var også populært med spoiler på taket, prøvde det men så ingen stor virkning på forbruket. Men ble mindre insekt på vogna.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

GOS

Nesten alt ligger vel i 'som kjent går mesteparten av drivstoffet på en dieselmotor til andre ting enn fremdrift' som GR skrev. Andre ting er neglisjerbart i denne sammenheng.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Sjøhyene

ja, hovedforklaringen er nok at diesel og bensin er så ekstremt lite effektivt at merforbruket (som prosent av totalforbruket) pga henger drukner litt i alt det andre. Med elbil får man en mye bedre formening om det reelle merforbruket pga at det er så lite tap ellers.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cra

Sitat fra: Noppo på fredag 31. mai 2019, klokken 12:02
Kan vel da kanskje konkludere med at vindmotstanden på øvre del av campingvognen som er hovedsynderen til merforbruket.

Flat front på vogna spiller nok inn ja, men også den store flaten bak. Vogna jeg hadde til Caravella var ikke så mye høyere enn bilen, og bakenden var ganske lik på de to (igjen, litt mer areal på vogna men samme fasong; helt flatt). Med CampLet ble arealet bakerst "som suger seg fast" kraftig redusert.

Tenk fasong på en ubåt; de er gjerne forholdsvis butte frame, man smalner mye av bak for å "slippe lett" når de går gjennom vannet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Laget et par diagram med utgangspunkt i X med vogn der totalvekt er 4500kg, frontareal 6m2 og luftmotstandskoeffisient på 0,5. Så kan noen teste om dette stemmer med virkeligheten.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Fin film som viser hva som skjer med spoiler på taket (vanskelig på X  :( ).
https://youtu.be/QmwkrQbTgNQ
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rævedilter

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 31. mai 2019, klokken 13:22
ja, hovedforklaringen er nok at diesel og bensin er så ekstremt lite effektivt at merforbruket (som prosent av totalforbruket) pga henger drukner litt i alt det andre.
Nei, dette skuldast at effektiviten til ein dieselmotor kan auke frå 20 til 30% når lasta aukar frå 30 til 60%,  dvs. forbruket aukar med berre ca. 70% når lasta aukar med 100%.

Ein elmotor vil auke forbruket tilnærmert linært.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA