Merforbruk ved trekk av henger (Diesel vs Elektrisk)

Startet av Noppo, fredag 31. mai 2019, klokken 10:42

« forrige - neste »

trikola

Sitat fra: Rævedilter på lørdag 01. juni 2019, klokken 08:39
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 31. mai 2019, klokken 13:22
ja, hovedforklaringen er nok at diesel og bensin er så ekstremt lite effektivt at merforbruket (som prosent av totalforbruket) pga henger drukner litt i alt det andre.
Nei, dette skuldast at effektiviten til ein dieselmotor kan auke frå 20 til 30% når lasta aukar frå 30 til 60%,  dvs. forbruket aukar med berre ca. 70% når lasta aukar med 100%.

Ein elmotor vil auke forbruket tilnærmert linært.

Virker på meg om det likevel er omtrent det samme:

Om du krever mer effekt av en motor som har svært høy effektivitet så må dette gjenspeile seg svært tydelig i energiforbruket. En motor som bruker det meste av drivstoffet til å produsere varme må ikke nødvendigvis doble varmeproduksjonen om det kreves en dobling av mekanisk effekt. Og nettopp dette er hva som kalles 'øke effektiviteten'.

TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

Lynet

En gylden regel for å finne det punktet der virkningsgraden er best er å belaste 80% på det turtallet der dreiemomentet er på topp.
Utfordringen er at det er så kraftige motorer i dag at du ikke kan belaste så mye.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rævedilter

Sitat fra: trikola på lørdag 01. juni 2019, klokken 09:19
Sitat fra: Rævedilter på lørdag 01. juni 2019, klokken 08:39
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 31. mai 2019, klokken 13:22
ja, hovedforklaringen er nok at diesel og bensin er så ekstremt lite effektivt at merforbruket (som prosent av totalforbruket) pga henger drukner litt i alt det andre.
Nei, dette skuldast at effektiviten til ein dieselmotor kan auke frå 20 til 30% når lasta aukar frå 30 til 60%,  dvs. forbruket aukar med berre ca. 70% når lasta aukar med 100%.

Ein elmotor vil auke forbruket tilnærmert linært.

Virker på meg om det likevel er omtrent det samme:

Om du krever mer effekt av en motor som har svært høy effektivitet så må dette gjenspeile seg svært tydelig i energiforbruket. En motor som bruker det meste av drivstoffet til å produsere varme må ikke nødvendigvis doble varmeproduksjonen om det kreves en dobling av mekanisk effekt. Og nettopp dette er hva som kalles 'øke effektiviteten'.

Nei det er ikkje det samme. Varmeproduksjon???

Lynet

Da har jeg testet med ei lita campingvogn på 1200kg, Hobby 420.
kjørte 74km på 70 minutter, 14 grader, tørt og vindstille. Ca -90 høydemeter.
Forbruk 324 Wh/km som for meg gir et merforbruk på ca 60%.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TKL

Det er ikke så interessant med prosentvis økning her når utgangspunktet i forbruk for bilene er så forskjellig som det er mellom en Pajero og en TMX.

Jeg vet ikke hva Pajeroen normalt bruker, men jeg antar at 0,8 l/mil ikke er så helt galt. For TMX har jeg egen erfaring som sier 2,4 kWh/mil for de ca. 30 000 km jeg har kjørt med den. På sommerføre er normaltallet omkring 2,0 kWh/mil. Energiinnholdet i en liter dieselolje er temmelig nøyaktig 10 kWh/l. Det vil si at Pajeroen i dette tenkte eksemplet bruker 8 kWh/mil. Tillegget for å trekke tilhenger sier Noppo at ligger på 50-70%. Tar jeg middelverdien av dette, 60%, så går det med 4,8 kWh mer pr mil for å trekke en tilhenger med Pajeroen.

TMX bruker i følge Noppo 100% mer energi for å trekke en tilhenger. 100% av 2,4 kWh er 2,4 kWh. Det betyr at TMX trenger bare halvparten så mye ekstra energi som det Pajeroen gjør for å trekke en tilhenger. Jeg forutsetter selvfølgelig at det er tilnærmet like tilhengere de to bilene skal trekke.

Grunnen til dette kan nok være at TMX i utgangspunktet lager lite turbulens bak. Det kan også føre til at det blir mindre total turbulens av hele vogntoget. Men dette er bare spekulasjon. Uansett TMX er meget effektiv også når den trekker en tilhenger.

S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

Rævedilter

Økningen i effekt pajeron har virkingsgrad på kanskje 50%, meirforbruket netto ser da relativt likt ut.

geear

50% er nok veldig optimistisk, selv på optimal belastning/forbrenning..

Lynet

En Pajero greier neppe 40% engang. De beste lastebilmotorene er på 40% når de går optimalt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rævedilter

Ja, det viser jo grafen og, opp mot 40%
Men eg tenkt på auken, ikkje totalen
Eksempel fra grafen over:
20% virkingsgrad ved 30% last
30% virkingsgrad ved 60% last
Det medfører kun 33% økning i forbruk sjølv om lasta er 100% høgare.
Nå er dette optimaliserte diesler grafen viser, men ein moderne Pajero ligg ikkje så langt etter, så 50% auke med dobbel last vil nok ein Pajero  klarer om utgangpunktet ikkje er så høg last.

Rævedilter

Sitat fra: TKL på onsdag 05. juni 2019, klokken 18:46
Det er ikke så interessant med prosentvis økning her når utgangspunktet i forbruk for bilene er så forskjellig som det er mellom en Pajero og en TMX.
Eg dobler forbruket med ein stor høg henger bak på min TMX, men det gjorde eg ikkje på dieseldyra eg hadde før, der var auken stort sett rundt 50% og det stemmer med teorien.

Så TMX er akkurat like effektiv til å dra henger som forventet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA