Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: eco vs. D

Startet av Go-carter, onsdag 25. januar 2012, klokken 13:38

« forrige - neste »

Go-carter

Hei,

Litt usikker på hva fagbegrepet er, og sliter dermed å finne det på eBay. Er på utkikk etter et relé med følgende funksjon;

En trykk-bryter gir releet et impuls, og så står releet på i f.eks. 5-10 minutter. Skal brukes til varme, så det jeg tenkte var å f.eks. bruke et bakruterelé men som sagt sliter jeg litt med å finne noen som -garantert- har denne funksjonen. Ligger den i bryterne?

Takk for tips! :)

EDIT: kunne denne fungert kanskje? http://www.ebay.com/itm/OEM-Window-defroster-timer-relay-Volvo-/180792617618?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2a18146a92#ht_500wt_1287

Ellers har jeg funni mange firmaer i USA som selger detta, men skeptisk til å handle fra USA andre steder enn ebay...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: Go-carter på onsdag 11. januar 2012, klokken 22:51
Ellers har jeg funni mange firmaer i USA som selger detta, men skeptisk til å handle fra USA andre steder enn ebay...

Trur jeg ikke du trenger å være. Sjekk evt. litt om firmaet på nett. Men for ti dollar hadde jeg ikke giddet å bekymre meg. :)

Har du forresten sjekket elfakatalogen? (www.elfaelektronikk.no) De har jo "alt mellom antenne og jord" som motto.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Go-carter

Ettersom jeg ikke er helt belært innen elektroingeniørfaget enda  ;D Så så veldig mange av releene på elfa sin side, litt øøh... feil ut  :P Fant heller ingen med timer, men det har de helt sikkert.

Sendte mail til et amerikansk firma nå som hadde akkurat det releet jeg er ute etter, så får jeg se om de gidder å sende over dammen... :)

Men om noen har norske forslag, eller forslag på hvordan jeg kan løse det med andre løsninger så fyr løs! Jeg tenkte jo i utgangspunktet å montere en kondensator på styrestrømmen til et vanlig relé, men tror ikke kondensatoren lader seg fort nok opp? den får jo kun impuls på et-par tidels sekund, og skal holde styrestrømmen i 5-10 minutter. Ikke at den elektromagneten inni releet drar så innmari mye strøm, men :P
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Det er jo fristende å foreslå en arduino. Den kan programmeres til å gjøre mer enn å bare sette i gang oppvarming i ti minutter. Den kan også utstyres med f.eks. GSM-shield, slik at du kan styre den fra mobiltelefon. Og det er sikkert masse annet snasent man kan fine på om der først er sn lik liten sak i bilen. Kjøpte en på e-bay til garasjeportåpneren min. Koster ikke mange kronene. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Go-carter

Godt forslag, men har eeegentlig ikke behov for å styre rattvarme via GSM  ;D Men jeg skal ta det til etterettning, kunne forsåvidt vært smart. Kan den programmeres til å være påslått så-og-så lenge?

Har lest på arduino før, men aldri blitt 100% klok på det.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: Go-carter på torsdag 12. januar 2012, klokken 12:54
Godt forslag, men har eeegentlig ikke behov for å styre rattvarme via GSM  ;D Men jeg skal ta det til etterettning, kunne forsåvidt vært smart. Kan den programmeres til å være påslått så-og-så lenge?

Ah... Du vil bare ha "rattvarme på, slå av om ti minutter, takk" du. :)

Det kan den selvsagt klare; den har en del innganger og utganger. Da kan du f.eks. velge en inngang til en knapp du trykker på, som kjører igang rattvarme-programmet. Dette programmet sender signal på port X som i sin tur åpner et rele. Etter X minutter lukkes releet igjen, og rattvarmen skrus av.

Du kan jo evt. se på programmet osm kan lastes ned fra http://mydooropener.com/. I korte trekk får det et signal fra en app (du kan jo bare bruke manuell bryter i stedet), og sender styrestrøm på port X i et gitt antall millisekunder. Dette programmeres til høvelig antall ettersom hva portåpneren trenger for å registrere det. :)

Så kan man jo etterhvert bygge ut med f.eks. batteriovervåking (til og med via GMS eller WiFi hvis ønskelig), diverse andre sensorer kan kobles til osv osv osv.

Hackaday.com Har pr i dag 765 Arduino hacks. Noe kan sikkert brukes i bil også.  ;D http://hackaday.com/category/arduino-hacks/

Det første som slår meg er kanskje styring av sentrallås fra mobilen, styring av lyshorn ("walk me home" funksjon, f.eks?) og lignende. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Go-carter

Ja, det hadde jo funka. Er forsåvidt også på utkikk etter en batteriovervåkningsfunksjon også.

... får benke meg ned i kveld og lese  :P Fader'n er jo programmerer så egentlig burde dette vært kjempelett men... Slekter følger ikke alltid slekters gang  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Så det blir noe alá dette:
http://arduino.cc/en/Tutorial/Button

med en liten modifikasjon på tid, og funksjon? Ellers er prinsippet akkurat slik jeg vil, push-bryter som styrer en annen strøm. Er litt avhengig av push/pulse funksjonen, fordi knappen jeg skal bruke for å styre varmen ikke er "latching" som det så fint heter.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: Go-carter på torsdag 12. januar 2012, klokken 14:21
Så det blir noe alá dette:
http://arduino.cc/en/Tutorial/Button

You, that's it exactly. :)

Jeg har i ettertid montert sensorer (mikrobrytere) på portene for å kunne sjekke status, men har ikke montert pulldown-motstand. Den anbefales på det sterkeste, i alle fall hvis du har noe som helst ledning til knappen som kan virke som antenne.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Go-carter

#9
Nå går vi way OT, men det er min tråd så det dr*ter jeg i  ;D

Detta var mye enklere enn jeg så for meg ja. Programmerte i VisualBasic for 6-7 år siden, så if/else og andre enkle kommandoer forstår jeg.

Så.. f.eks.:

void loop() {
if ( buttonstate == HIGH) {
 digitalWrite(13, HIGH);  
 delay(600000);  
} else {          
 digitalWrite(13, LOW);  
           
}

Ville, forutsatt at reléet er koblet på pin 13, slått på releet i 600 sekunder(10 minutter), så slått det av igjen.

Føler ikke den satt 100%, men det er et steg i riktig retning... :P

Må ha litt mer dilldall som f.eks. (de)bounce(?), men spørs om jeg ikke får bestille meg en sånn arduino-enhet, og leke.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: Go-carter på torsdag 12. januar 2012, klokken 14:44
Nå går vi way OT, men det er min tråd så det dr*ter jeg i  ;D

Tja.... Det dreier seg da fortsatt om å oppnå det du ønsker, så veldig OT vil jeg ikke påstå at det er. Desuten så har vi vel fortsatt takhøyde for slikt, eller? ;)

Sitat fra: Go-carter på torsdag 12. januar 2012, klokken 14:44
Detta var mye enklere enn jeg så for meg ja. Programmerte i VisualBasic for 6-7 år siden, så if/else og andre enkle kommandoer forstår jeg.
Må ha litt mer dilldall som f.eks. (de)bounce(?), men spørs om jeg ikke får bestille meg en sånn arduino-enhet, og leke.

Uten at jeg er noen ekspert på arduino-koding så ser det i alle fall ut som at prinsippet i koden din holder, ja. :)

Og et tips må bli å kjøpe to når du først holder på, så kan du ha en i bilen, og bruke en til utvikling/leking. Han jeg handla med sendte begge mine enheter (Arduino + shield) i en boks, men merket det slik at jeg kom under de magiske 200 alikevel. Alternativet var å sende dem hver for seg. Er bare å spørre om de kan gjøre det slik; de fleste er villige, da alternativet er at de ikke får solgt noe til deg. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Go-carter

#11
Så, da får jeg se om jeg får bestilt meg et sånn arduino-brett eller to. Så bruker jeg en modul med fire releer(så har jeg tre til senere bruk...):

http://www.ebay.co.uk/itm/4-Channels-5V-Relay-Module-Arduino-ARM-PIC-AVR-DSP-/180695559947?pt=UK_AudioElectronicsVideo_Video_TelevisionSetTopBoxes&hash=item2a124b6f0b#ht_5059wt_905

Ser det ligger noen "opensource" ardunio-kopier her og der... Er det noe tess?
http://arduino-direct.com/sunshop/index.php?l=product_detail&p=3
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rav4_EV

#12
Sitatdelay(600000);
Best å sette opp en timer i stedet. Da kan mikrokontrolleren gjøre noe annet enn "ingenting" i denne perioden.

Ellers er neppe alternativet du fant noe dårligere eller bedre enn noe annet. Selv er jeg opptatt av at strømforsyningen er mest mulig tapsfri. Ikke noe hjelp i å sette kontrolleren i sovemodus dersom du vil spare strøm, og effekten forsvinner i forsyningen. 7805 regulator baserte løsninger er antikvariske.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

#14
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 12. januar 2012, klokken 16:48
Sitatdelay(600000);
Best å sette opp en timer i stedet. Da kan mikrokontrolleren gjøre noe annet enn "ingenting" i denne perioden.

Ellers er neppe alternativet du fant noe dårligere eller bedre enn noe annet. Selv er jeg opptatt av at strømforsyningen er mest mulig tapsfri. Ikke noe hjelp i å sette kontrolleren i sovemodus dersom du vil spare strøm, og effekten forsvinner i forsyningen. 7805 regulator baserte løsninger er antikvariske.

Tenkte meg nok - at det var en timerfunksjon der også ja. Vet du kodene til det? 7805 regulator sa meg heller ikke så mye... :P

EDIT: eller, etter litt googling... Er det arduino som bruker 7805 kanskje? Siden den får 5V ut, som 7805 gir... Uansett, strømforbruket er ikke det største aberet her. Rattvarmen(slik jeg designet den) kommer til å dra 14w, om arduino-kontrolleren bruker 3 eller 5 w da, er ikke så farlig. Alt er bedre enn varmeapparatet til Think'en på 4500w :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA