Lader til 80%, men så detter den ned

Startet av Blackhawk88, tirsdag 28. mai 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Blackhawk88

Jeg har en 2014 Model S P85.
Bilen står så godt som hver natt tilkoblet lader, men øvre grense på 80 %.
Ofte er bilen ferdig ladet lenge før før jeg skal bruke den, typisk i 23-tiden på kvelden og jeg skal ut igjen kl 07.30.

De siste dagene har jeg lagt merke til at bilen ikke har 80% når jeg skal bruke den dagen etter. Da har batteriet falt til 78/79 %. Hvorfor lader ikke bilen seg til 80 % og blir værende der?

Dette er ikke noe stort problem i hverdagen, men når bilen nå skal stå i i 14 dager på flyplassen, hadde det jo vært strøkent å kunne plukke den opp med 80 % når jeg henter den. Planen er å la den stå i lader på flyplassen disse dagene. Vitsen forsvinner jo litt dersom den lades til 80 % første dag og deretter taper seg...

Noen som kjenner til dette?

Muffinman

Batteriet avkjøles etter lading, og visningen faller litt. I tillegg bruker bilens systemer en prosent eller så i døgnet.

Leif1

Ja, og den starter lading igjen når den har dalt 3-5%.
Konvertitt fra S til X

Muffinman

Ganske så meningsløst å lade ferdig bilen før leggetid forresten. Strømmen er billigere på natta, og batteriet degraderes mer av å stå lenge på høy soc. Lad heller så den er ferdig til avgang; da drar du nytte av varmt batteri, får rimeligst mulig elektrisitet og degraderer batteriet minst mulig. I tillegg gjør du noe samfunnsnyttig; flytter forbruk i nettet fra tiden med høy last til tiden med lavest last.

turfsurf

Kommer jo an på så mangt.

Hvis det er vinter og -20 er det særdeles dumt å vente med å starte ladingen til batteriet er gjennomfrosset. Typisk hyttelading.

Variable strømpriser faller dog ganske godt sammen med å lade om natta.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 28. mai 2019, klokken 21:53
Ganske så meningsløst å lade ferdig bilen før leggetid forresten. Strømmen er billigere på natta, og batteriet degraderes mer av å stå lenge på høy soc. Lad heller så den er ferdig til avgang; da drar du nytte av varmt batteri, får rimeligst mulig elektrisitet og degraderer batteriet minst mulig. I tillegg gjør du noe samfunnsnyttig; flytter forbruk i nettet fra tiden med høy last til tiden med lavest last.

Vet du om en enkel måte å få batteriet til å lade seg ferdig til f.eks 80% til 0800 uten å måtte beregne hastighet og hvor mye du mangler når du setter bilen på lading kl 17?

Skulle gjerne hatt en innstilling som sier ferdig ladet til kl 0800, og ikke utsatt start.

Selv har jeg 100 pakke og noen ganger starter jeg ladingen på 60% og Andre ganged på 35%. Når jeg da lader på 15amp, så er det ganske mange timer i differanse. :)

Motorwatt

Har du Android, kan "Dashboard for Tesla" anbefales. Der kan du stille inn avgangstid, så regner den automatisk ut ladestart, og starter ladingen..
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Blackhawk88

Takker for svar og gode innspill.

Lader som oftest på natta og bruker Tibber til å styre dette. I vinter ble det mye nattlading og man kan legge inn at bilen skal være klar f.eks 07.30.

Men skjønner med andre ord at jeg ikke trenger å bekymre meg for at bilen lades til 80 for så å lades ut.. trodde heller ikke at 80 var å anse for høy SoC.

Motorwatt

Tibber/Pulse er bra. Den har av og til litt konflikter med seg selv når den skal lade når man har lagt inn avgangstid. Virker som den prioriterer å lade ved lav strømpris før den tar hensyn til avgangstid. Spesielt hvis det par tar 2-3 timer å lade til ønsket nivå.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

samotholt

Skal bilen stå over litt tid så slå Display > Energy Saving og slå "Always Connected" av. Da bruker bilen mye mindre strøm.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Motorwatt

På biler produsert etter medio 2018 er begge disse valgene fjernet.
Tesla S75D - 09/2018

samotholt

Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

OlaM

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 28. mai 2019, klokken 21:12
Ja, og den starter lading igjen når den har dalt 3-5%.

Det er vel så enkelt som det. Det er ikke noen ladefunksjon som holder kontinuerlig spenning på, den lader til 80% og så stopper den. Istedenfor å slå på igjen så snart den faller til 79,9% så venter den et par prosentpoengs fall, så lader den opp til 80% igjen. Min laptop begrenset til 60% er på samme måte, den faller til 55% før den lader igjen:

'21 3LR

Joachim@sancon.no

Gikk litt i tenkeboksen i går kveld mtp lading og hvordan få den til å lade på natta og ferdig til morgenen. Jeg har ikke android så jeg kan ikke benytte appen det ble referert til, men jeg har Teslafi. I Teslafi kan jeg sette  Charge limit på spesielle tidspunkt.

Siden jeg har 15amp lading så vet jeg at 10% på min 100d tar ca 3 timer.

Det jeg nå har satt opp et at jeg setter en charge limit til 50% til kl 10, en på 60% kl 2300, en på 70% på klokka 0200 og en på 80% på kl 0500.

Kl 10 har jeg kommet meg på jobb og kjørt litt etter forrige lading. Når jeg da kommer hjem på ettermiddagen eller kvelden og plugger den inn, så vil den enten ikke starte ladingen om den har over 50%, eller starte om den er under 50.

Kl 2300 vil den da starte å lade om den har under 60%. Har bilen f.eks 71% SOC vil den ikke starte å lade før kl 0500, men skal da vær klar til kl 0800.

Alle scheduled charge limit er satt til location Home, så på langtur vil den ikke aktiveres.

Så gjenstår det bare å se om dette funker. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA