Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil stjålet

Startet av oymo, tirsdag 24. januar 2012, klokken 11:02

« forrige - neste »

oymo

Hei

Jeg hopper snart av Think toget, etter å ha kjøpt meg en ny Nissan Leaf.
Tanken er å selge Thinken, og i den forbindelse har jeg litt angst for at jeg kommer til å selge en bil som vil gi den nye eieren problemer etter kort tid.

Fakta om bilen:
2001 modell som til nå har gått 130.000 km. Forrige eier byttet batteripakke (ikke rekondisjonering, eller bytte av enkeltceller) ved ca 65.000.

Bilen kjører daglig rundt 60km til og fra jobb.

Den lades konsekvent på 10a instilingen, lader fint opp til 100%.

Rekkevidden varierer fra 55km til 75 km avhengig av vær, vind, føre og varmebehov

Vedlikeholdslading har vært utført hos Kverneland i Bergen ca hver 3000-3500 km, ingen data om vannmengde tilgjengelig...


Det jeg lurer på er om det er ting ved det som er beskrevet over som er beskrevet over (særlig rekkevidden) Som kan indikere at det innebærer en ekstraordinær risiko å kjøpe den? Vil nødig sette andre i problemer, og vil heller ikke måtte forholde meg til en rekke reklamasjoner etter salget.

Er det noen i Bergen som kunne foreta en diagnose av batteripakken? Hvor mye vil det koste sånn ca?

-oymo
Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

elektrolux

Det virker som du har gjort alt rett med kjøring, lading og vedlikehold.

Selv om du tester bilens batteri, er det kun en indikasjon at alt er OK på testtidspunktet. Kjører bilen 60 km daglig, uten at noe har endret seg er sansynligvis alt OK.

Desverre betyr ny eier ny type bruk, og gjerne nye problemer.

Tror det beste du kan gjøre er å forklare kjøper om å ikke bruke alle bilens krefter, og ikke tomkjøre den. Det røde feltet under 15% på energimeteret er rødt for en grunn. Det betyr snarest mulig lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

#2
Hei,

Ut i fra det du sier virker det som om batteripakken i bilen din er i rimelig god forfatning.

Mitt råd til deg er å kjøpe et Nikometer og sende med til ny eier (dersom du ikke allerede har det).

Sett tersklene for fargene i displayet, slik at de blir røde når:
- Strøm > 100A
- Spenning < 108V
- Overladet Ah siden sist vannfylling > 600 timer
- Batteritemp > 30 grader

Eier må således passe på å ikke kjøre på rødt noen gang. Det eneste unntaket er strømtrekk, som i korte perioder kan gå til maksimalt 150A ved SOC>85% eller spenning > 114V.

Vær tydelig og nøye når du forklarer hvordan bilen brukes for at den skal fungere over tid. Regjør for dette best mulig i salgskontrakt.

Se også mine nybegynerråd her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4366.msg39510.html#msg39510

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

#3
Støtter siste post.

Vil påpeke at nikometeret ikke gjør noe annet enn å varsle. Det er føreren selv som må rette seg etter varslene og redusere gasspådraget.

Minner også om at nikometeret kan logge til et SD minnekort med maks 1 GB. Det holder til mange måneders kjøring.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar


Er det mulig å bruke Think som en bil og samtidig ikke overskride 100 A annet enn i korte øyeblikk ? Jeg kjører selv Kolbotn-Oslo tur/retur hver dag, og jeg er sikker på at hvis jeg skulle kjørt fra operaen og opp Uelandsgate og videre opp Maridalsveien til Kjelsås med under 100A så ville jeg komme på nyhetene. (og det å gå ville vært et raskere alterantiv)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

OneMore

Helt enig med Caspar,

Personlig så ligger jeg så lavt som mulig selvfølgelig, og ekstra varsomt ved lav spenning.
Men jeg ser stadig 200 og gjør det med god sammvittighet. Men det er over kort tid.
Derimot så er det mye legre tid på 140-170A.


Kan nevne at det jevneste batteripakken jeg har testet har kjørt 50.000Km gjennom
tunnellene på vestlandet med full last 200+ over lang tid.
Den yter 95Ah på robometer før pip når det er kaldt.
Hadde heller ikke antydning til ISOfeil. 0V målt i kasse UTEN last.


En annen kjapp histore som bare er 3 dager gammel.
Think eier med 2008 pakke, (alle blokker) ladet bilen for vannservice.
På tur opp til meg før vannservice smeller det.
Han kjørte tydeligvis rundt med en defekt celle og den smalt.
Og han kjører kun på flate Jæren :-)
(Heldigvis gikk bare en blokk i lufta)

Det jeg sier er at ikke nødvendigvis kjørestil er alene utslagsgivende.
Tror mye mer på korrekt utført vannservice ofte nok.

JEG GIR GASS  ;D

-OneMore-

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

oymo

Hei

Takk for beroligelser og gode råd!

Tror jeg satser på å komponere et fyldig skriv til kjøper dersom han/hun ikke har erfaring med denne type bil. Det er uansett ikke så fristende å gå til innkjøp av nikometer bare for å levere det videre til ny eier - er vel ikke så stor "fortjeneste" igjen av salget da. (?)

-oymo

Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

hma

Hei,

Et Nikometer koster trolig en god tusenlapp og er i mine øyne en absolutt nødvendighet for enhver med Think Classic. Om du anskaffer dette før salg tror jeg du stiller bedre rustet og kan blant annet dokumentere bilens parametere (antall vannfylling, overladet Ah, osv). En ny kjøper vil finne større sikkerhet i å ta over en bil med et instrument som forteller hva som foregår under kjøring. Kjøperen vil også være 100% selvgående i forhold til nødvendig vannfylling/vedlikeholdslading.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

oymo

OK, jeg har sendt en mail til Nikolay (?) med forespørsel om nikometer.

Siden jeg nå likevel har deres oppmerksomhet:   :)

Gitt at at alt ser bra ut også etter at Nikometer er montert, hvilken pris tror dere det er realistisk å forvente for en slik bil? Den er blå, og har ikke vært i USA på noe tidspunkt. Noen som vet hva bruktbilmarkedet ligger på?

-oymo
Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

elektrolux

Tenkte plutselig på at et Nicometeret burde kunne ta en 20-30A batteritest på linje med denne fra RAV4 vedlagt.

Lad bilen helt opp, åpne vinduene og sett på varmeapperatet til spenningen kommer ned i 100-95V. Pass nøye på mot slutten av testen, da bilens varmeapperat vil dra pakken inn i reversering før eller senere.  Logg det hele og legg det ved bilen. Ved reklamasjon kan ny test vise endringer i forhold til salgstidspunktet.

Oppdages plutselige og uventede dropp i spenningen i størrelsesorden 1 Volt kan det indikere en celle som reverserer.

RAV4 sin test viser et slikt uventede spenningsfall ved 108V, noe som gir grunn til nærmere undersøkelse av enkeltblokker, eller aksept av at bilen ikke bør kjøres lengre ned enn tilsvarende Ahr.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#10
Sitat fra: oymo på tirsdag 10. januar 2012, klokken 19:38
Gitt at at alt ser bra ut også etter at Nikometer er montert, hvilken pris tror dere det er realistisk å forvente for en slik bil? Den er blå, og har ikke vært i USA på noe tidspunkt. Noen som vet hva bruktbilmarkedet ligger på

I følge din side sin calculator:

Dette er så lite at det vil være bedre for deg å beholde den gode traveren din til vintersbruk, barnehageturer, shopping, etc og på den måte skåne den flotte nye Leaf'en fra slik missbruk. Den kan brukes når du skal i selskap, eller til og fra kontoret på en solskinnsdag;)

Bilen din er verdt omtrent 34 000 kroner

4 liknende biler er lagt ut til en gjennomsnittlig utlysningspris på 49 287. Men realisert pris er som oftest lavere enn prisantydning.




Beregning:

Snittpris av bilene i listen:

49 287

'Kompensasjon for km':

-12 934

Antatt prutningsmonn (5%):

-2 464

Antatt verdi på bil:

33 889

Merke

Pris

Km

Think City

34.147

82.250

Think City

49.000

52.000

Think City

55.000

48.000

Think City

59.000

30.000
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Helt enig med elektrolux gi vekk bortimot gratis bulkefrie KM ?
Det er nok for mye penger her i Norge ?

Overtalte en her om dagen til å heller kjøre videre og bruke pengene på
en ekstra sydentur. Det gjorde han :-)
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El-vis

Hører også til dem som har konvertet til Leaf. Derfor må Thinken selges. Men det er ikke med lett hjerte. Skulle gjerne beholdt den som reservebil, for den kjører som en drøm (selv om Leafen kjører som en superdrøm). Og så har den bare kjørt 30000 km og har fortid fra USA. Men man kan jo ikke holde seg med så mange biler? Selv om jeg ser noen av dere har en hel bilpark. Og om jeg ikke skulle selge, hvordan har Thinken det da med å stå stille i lange perioder, og være forvist til utendørsopphold? Kanskje ikke så bra for batteriet å ikke være i daglig bruk? Råd?
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

elektrolux

Classic Think sliter med høyt stillstandsforbruk av 12V.

Samtidig bør ikke NiCd batteriet lagres fulladet.

Løsningen på dette er å handle inn en 12V intelligent lader med vedlikeholdsfunksjon og bruke den etter kjøring.

Før ny bruk, lades bilen opp på vanlig måte.

Ellers blir det jo å få luftet ut litt fuktighet når været tillater det.

Tror likevel at når den første iveren etter å kjøre noe nytt og spennende har lagt seg, vil den mer brukervennlige Think Classic'en din bli brukt mer enn du tror ;)

Har du barn, er Classic'en den perfekte lærebilen, og den perfekte 18 års presangen!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

oymo

Nei det er sannelig ikke et lett å beslutte å selge den trauste gamle Thinken, men vi har pt. 3 biler og det er snakk om et plassproblem.

Har begynt å tenke litt på dele fossilbil med svigerfar. Han selger sin Skoda og blir med på å dele bilholdet for vår Toyota, og han disponerer den daglig. Da kan min hustru bruke Thjinken til og fra toget (totalt 1 mil hver dag), mens  jeg kjører Leafen til og fra jobb (6 mil). Ved lengre turer bytter vi slik at svigers får Leafen og vi får Toyotaen.

Nå gjenstår det bare å overbevise svigers om at dette er en strålede ide....

-oymo
Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA