Hovedmeny

Får ikke oppdatering

Startet av Eimbått, torsdag 23. mai 2019, klokken 10:16

« forrige - neste »

Eimbått

Fikk min model s i april. Fikk rett etterpå melding om oppdatering til 2019.12
Det over mobilnett. Ble lastet ned og installert. Bilen står hver kveld med wifi på. Det er fra en til 2 barer på styrken. Forsøkt å dele internett fra telefon over flere timer av gangen, men ingen ny oppdatering viser seg. Virker som mange har fått flere oppdateringer. Hva kan jeg gjøre?

Motorwatt

Tar gjerne noen uker (og vel så det) før majoriteten er up-to-date. Idag ser det ut som om 32.9% er på 2019.12.1.1 - 14.4% på 2019.12.2. og bare 3.9% på 2019.16.2.

Men mange er veldig raskt ute for å si ifra når de har fått den siste oppdateringen. Da blir bildet litt skjevt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Eimbått på torsdag 23. mai 2019, klokken 10:16
Fikk min model s i april. Fikk rett etterpå melding om oppdatering til 2019.12
Det over mobilnett. Ble lastet ned og installert. Bilen står hver kveld med wifi på. Det er fra en til 2 barer på styrken. Forsøkt å dele internett fra telefon over flere timer av gangen, men ingen ny oppdatering viser seg. Virker som mange har fått flere oppdateringer. Hva kan jeg gjøre?
Det kan være to måneder mellom oppdateringer, så det er ikke noe unormalt med å ikke ha fått oppdatering siden april. .12 er jo uansett også den de aller fleste fortsatt er på. Selv om det har kommet nyere betyr det ikke at det er kommet til flåten som din bil er en del av.

Jejl

Jeg gikk ca 9 mnd uten at bilen oppdaterte seg, så kom 2 oppdateringer med ca 2 ukers mellomrom.

Chris Aurora

Slik som det er nå, så vil du få beskjed om det er en tilgjengelig nedlasting for bilen din, selv om du ikke er på wifi og bare på mobilnettet. Og fra 16.x skal det være mulig å velge avansert hyppighet på firmware-oppdateringer for de eventyrlystne, slik at de skal pushes med en gang de er tilgjengelige.

[attachment id=0 msg=809208]
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Motorwatt

Har også hørt at ny software til bilen er avhengig av versjon på kart-data. Det vil si at nyeste software ikke blir lastet ned dersom man har gamle kart-data, og disse blir lastet ned primært over WiFi, dog uten varsel.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Vår S85D hadde ikke fått oppdateringer siden oktober i fjor. Nå mens den står på sørvis raser det inn med flere oppdateringer etter hverandre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LemonDog

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 23. mai 2019, klokken 10:56
Har også hørt at ny software til bilen er avhengig av versjon på kart-data. Det vil si at nyeste software ikke blir lastet ned dersom man har gamle kart-data, og disse blir lastet ned primært over WiFi, dog uten varsel.

Det virker som dette stemmer. Jeg hadde ikke fått noen oppdateringer på over 1 år. Bilen står parkert på et sted der wifi-signalene ikke når fram. Kjøpte meg en wifi-extender slik at bilen fikk tilgang på wifi og da fikk jeg oppdatert kartene. Etter det har jeg fått 4 firmware-oppdateringer. En av dem over mobilnettet siden jeg plukket ned wifi-extenderen midlertidig. Fikk 2019.16.2 i dag
2019 Model S75D
X 2015 Model S85

DagfinnN

Ja, kan bekrefte at WiFi er prioritert nå. Var i oslo området de 3 første uken i mai. Kun mobilnett. Ingen oppdateringer, var på 2019.8 et eller annet.
Kom hjem lørdag 18. Parkerte bilen slik at den fikk god Wifidekning hjemme - 5 stolper. Tok ca 1 time så kom melding på telefon om ny oppdatering (2019.12.1.1).
3 dager etter kom 2019.16.2 med bilen på Wifi i garasjen (1 - 2 stolper) Tviler på at dette er tilfeldig. Før kom det ofte over mobilnettet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Joachim@sancon.no

Ser at noen skriver at du må ha oppdatert kartdata for å få 16.2. Det er ikke helt korrekt ser det ut til. Jeg har nå 16.2 men NOA er grå'et ut med beskjed om at kartdata er gammel. Står parkert rett utenfor garasjen hvor router står og har 1 prikk på wifi.

Slet også med at jeg ikke fikk oppdateringer uten wifi, men etter at jeg satt opp wifi i garasjen har jeg vært blandt de første 30% som får oppdateringer. Men kartdata kommer ikke...

Nummeret før det blir skjøteledning og wifi ruteren inne i bilen snart. :)

Thomas Parsli

Dårlig WiFi fungerer dårlig :(

Vår bil får ikke WiFi fra hjemmenettet, men hvis jeg setter en Ice-router (mobildata) i vinduet på soverommet får den god nok dekning til at Spotify og nettleser fungerer.
Men jeg fikk ikke 2019.16.x selv om routeren stod på flere døgn.

Så satt jeg den i bilen og over i løpet av et par timer ble 2019.16.x tilgjengelig. Jeg valgte å installere den og nedlasting+oppgradering tok en times tid.

Det er åpenbart at ved store oppdateringer er god WiFi-dekning nødvendig - i det minste hvis man ønsker de tidlig.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Motorwatt

Sitat fra: Joachim@sancon.no på lørdag 25. mai 2019, klokken 09:50
Ser at noen skriver at du må ha oppdatert kartdata for å få 16.2. Det er ikke helt korrekt ser det ut til. Jeg har nå 16.2 men NOA er grå'et ut med beskjed om at kartdata er gammel. Står parkert rett utenfor garasjen hvor router står og har 1 prikk på wifi.
Samme skjedde meg. Da må du til Tesla for å få oppdatert kartene. Tar 2 timer, men du får time raskt.

ps. Har du noen gang bedt om, eller fått "pushet" oppdatering utenom det vanlige varslet?
Tesla S75D - 09/2018

Joachim@sancon.no

Slider med oppdatering av kartdata selv. Ser at Jeg har EU-2018.20-1131

Noen som vet hvor gammel den versjonen er?

Motorwatt

Sitat fra: Joachim@sancon.no på tirsdag 28. mai 2019, klokken 13:49
Slider med oppdatering av kartdata selv. Ser at Jeg har EU-2018.20-1131

Noen som vet hvor gammel den versjonen er?
Ganske gammel:

https://elbilforum.no/index.php?topic=46605.0
Tesla S75D - 09/2018

Klykken

Hvor ser dere info om kart og alder/versjon?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA