Hovedmeny

Justerte priser - ned 26K?

Startet av kirky, tirsdag 21. mai 2019, klokken 11:06

« forrige - neste »

kirky

526km er et bra tall å se på 100%, hadde vært digg å se over 500-tallet for hverdagsladingen til 80-90% også, det går nok bra på de nye.

Men det er vel mest i hodet og "luksus" - veldig spent på de nye demperne og alle de andre småtingene, må komme noen tester snart.
2023 Model S

kirky

Flott den, kom i teorien til 60 mil der, men nevner lite eller ingenting av de andre endringene, som kanskje tilmed ikke var med der. Kommer vel mere de neste dagene.
2023 Model S

OlaM

Med 11% igjen av 94,8 kWh brukbar energi og 359 miles får jeg 147 Wh/km. Og det var ganske nært 100 km/t i snitt, på sommerføre. Meeeget brukbart! Det blir jo 644 km 100-0%.
'21 3LR

fonberg

Sitat fra: kirky på torsdag 23. mai 2019, klokken 18:45
526km er et bra tall å se på 100%, hadde vært digg å se over 500-tallet for hverdagsladingen til 80-90% også, det går nok bra på de nye.

Men det er vel mest i hodet og "luksus" - veldig spent på de nye demperne og alle de andre småtingene, må komme noen tester snart.

Luksus for de aller fleste; ja. Men for Tesla også en nødvendighet i deres segmentering av produkter, all den tid 3 LR AWD har ca. 500 tkm ved 100%.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Sense

Sitat fra: JorEl på torsdag 23. mai 2019, klokken 11:05
Hva er det som er bedre med den nye fjæringen, egentlig? Og vil den virke bedre med en gang, eller må man vente på at Tesla tuner den inn med SW?

Dette blir off-topic, men adaptive fjæringer har en overlegen kontakt med vegbanen. Det betyr at følere leser vegbanens ujevnheter og kan trykke ned fjæringen på det hjulet som kjører over et hull, og mykne fjæringen på de hjulene som møter f.eks. en fartsdump. Dette gjør at bilen blir kjørende helt i vater uten krenging eller vridninger. Det samme gjelder ved bråe oppbremsinger der bilen holdes i vater, istedenfor at fronten dupper ned, som den vil med konvensjonelle fjærer.

Adaptive fjærdinger er ingen ny idè. Aner ikke om det er kostnadene som er grunnen til at det ikke er blitt vanlig på moderne biler ennå.
Men i Formel 1 ble adaptive fjærdinger forbudt på bilene på mdten av 90-tallet, fordi Williams-teamet som benyttet dette var helt overlegne.

Nå har jeg kun hatt Teslaer med luftfjærer, men jeg vil tro forskjellen er større mellom ordinære springfjærer og luftfjærer, enn mellom luftfjærer og adaptive fjærer.
Men jeg håper jeg tar feil, for det ville vært kult om den nye bilen jeg venter på utklasset luftfjærene.

Her er en film som viser forskjellen på springfjærer og adaptive fjærer. Forskjellen er nesten ikke til å tro. Men husk at her sammenlignes det med springfjærer.

https://www.youtube.com/watch?v=3KPYIaks1UY

kirky

Det så jo helt sykt ut, tviler på at det blir så "bra" på de nye Teslaene. Men hvem vet.

Et par rapporter er kommet, de nevner vel potensielt mere smooth "ride", mens noen sa det var bra men kanskje ikke verdt å bytte ut bilen for - så tviler jeg på at det blir såpass crazy som i den videoen. Vi får se.
2023 Model S

OlaM

Det er ikke adaptiv fjæring, men adaptiv demping. Luftfjærene er som før. Ideelt sett så har de to dempekanaler slik at bilen er stiv i svinger, men myk over humper. Dette kan løses rent mekanisk, eller elektronisk. Ut fra info så langt så virker det som disse demperne har justerbar kompresjonsdemping slik at den enten er myk eller stiv (komfort eller sport) i kompresjonsvandringen. Det er ikke spesielt sofistikert, men det er bedre enn før. Det adaptive består i at du kan sette den i auto og at den velger sport eller komfort ut fra kjørestilen.
'21 3LR

Sense

Sitat fra: kirky på fredag 24. mai 2019, klokken 22:13
Det så jo helt sykt ut, tviler på at det blir så "bra" på de nye Teslaene.

Nei, jeg tror heller ikke det er mulig med så store forskjeller på smart air suspension og adaptive air susspension.
For i utgangspunktet er jo luftfjærene svært gode allerede. Bilen krenger svært lite, godt hjulpet av lavt tyngdepunkt.
Men jeg vil tippe at små ujevnheter vil bli taklet litt bedre, så rapportene om  "smoother ride" er nok mer innafor hva vi kan forvente.

Om den hopper over hindringer på veien, slik som på filmen, håper jeg inderlig den ikke gjør. Det kan neppe bidra til mer komfort.

o.b.lix

Sitat fra: OlaM på fredag 24. mai 2019, klokken 22:19
Det adaptive består i at du kan sette den i auto og at den velger sport eller komfort ut fra kjørestilen.

Nei, mener den kan sette i sport eller standard basert på gps-lokasjon, akkurat som høyde på bilen kan settes slik.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OlaM

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 25. mai 2019, klokken 09:43
Sitat fra: OlaM på fredag 24. mai 2019, klokken 22:19
Det adaptive består i at du kan sette den i auto og at den velger sport eller komfort ut fra kjørestilen.

Nei, mener den kan sette i sport eller standard basert på gps-lokasjon, akkurat som høyde på bilen kan settes slik.

Muligens det i tillegg,men dette var pressemeldingen:

Sitat
Fully Adaptive Suspension
We've also upgraded our air suspension system for Model S and Model X with fully-adaptive damping, giving it an ultra-cushioned feel when cruising on the highway or using Autopilot, and a responsive, exhilarating confidence during dynamic driving. Unlike other manufacturers, our suspension software is developed completely in-house, using a predictive model to anticipate how the damping will need to be adjusted based on the road, speed, and other vehicle and driver inputs. The system constantly adapts by sensing the road and adjusting for driver behavior, automatically softening for more pronounced road inputs and firming for aggressive driving. We've also improved the leveling of the system while cruising, keeping the car low to optimize aerodynamic drag. As with all of Tesla's in-house software, the adaptive suspension can receive over-the-air updates, allowing us to enable all Model S and Model X customers to have the most advanced suspension technology at all times.

https://electrek.co/2019/04/23/tesla-new-model-s-x-range-upgrade-drivetrain-suspension/
'21 3LR

OlaM

'21 3LR

jazzwheel

Herlighet! Hvis Tesla bare klarer å svare på hvordan jeg får benyttet meg av gratis Ludicrous nå så frister det helt sinnsykt å bestille..!

OlaM

Sitat fra: jazzwheel på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34
Herlighet! Hvis Tesla bare klarer å svare på hvordan jeg får benyttet meg av gratis Ludicrous nå så frister det helt sinnsykt å bestille..!

Ser ut som de på TMC har fått lagt til rabatt tilsvarende ludicrous-beløpet etter bestilling.
'21 3LR

TeslaK

Sitat fra: jazzwheel på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34

Hvis du eier en Model S/X, er det jo bare tut og kjør. Bestille med ludi.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA