Realistisk bruktpris for eGolf 300km/100kW

Startet av JohnnyQ, lørdag 18. mai 2019, klokken 11:35

« forrige - neste »

JohnnyQ

Jeg solgte for to år siden eGolf'en, da jeg byttet til jobb med 10 + 10 mil jobbpendling uten lademulighet på jobben. Kjører Audi A2 1,4 tdi og suser avgårde i 130 km/h på speedometeret i 110-sonen med et dieselforbruk på 0,45 l/mil. A2'en er en fantastisk liten rakker av en bil, aluminium karosseri ruster ikke, og jeg koser meg med å gjøre service selv på en lettskrudd bil med veldig rimelige deler.

Nå blir det mulighet for lading på jobb, og jeg er i tenkeboksen på eGolf igjen. Ny eGolf 300 selges nå av VW-forhandlerene for 299.000 kr. Da får man finansiering med 1,99% rente, og følgende inkludert på kjøpet (verdi 41.370kr):
- Defa eRange Uno vegglader ferdig installert hjemme i garasjen
- Lakkforsegling (McGuire)
- Dekkhotell i 2 sesonger
- Vinterhjul på alufelger

Jeg har hørt om folk som har klart å prute varianter av denne pakken ned i 280.000 kr.

finn.no er det nå ca. 1.200 brukte eGolf, hvorav ca. 600 stykk er den nye versjonen med 300 km NEDC rekkevidde / 100 kW motor.

Rimeligste brukte eGolf 300 ligger på 252.000 kr, og så stiger utropsprisene relativt bratt. Jeg mener det er galskap å betale særlig over 200.000 kr for en slik 2 år gammel brukt eGolf når man får så bra tilbud på ny bil.

Er virkelig 200.000kr skambud for en 2 år gammel bruktbil når ny bil er såpass gunstig priset?


P.S. Min forrige eGolf var fullspekket, men jeg fikk lite igjen for ekstrautstyret da jeg solgte. Varmepumpen som jeg måtte vente 6 månder ekstra for å få levert er jo nå standard. Hvis jeg går for ny eGolf tror jeg det eneste jeg er interessert i å betale ekstra for er 2.800 kr for utvidet garanti til 150.000 km, det kommer sikker greit med når jeg kjører over 40.000 km i året.






turfsurf

Sitat fra: JohnnyQ på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:35
Er virkelig 200.000kr skambud for en 2 år gammel bruktbil når ny bil er såpass gunstig priset?
Hva du synes er jo uvesentlig i.f.h.t. resten av markedet. Hvis bilene selges for de prisene som er på Finn, så tviler jeg på at du får noe tilslag på 200k. Jeg vil tro sånn midt imellom er realistisk å få til, siden de fleste er forberedt på litt pruting. Men får man en ny til 280k hadde jeg aldri i verden betalt 230k for en to år gammel bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JohnnyQ

Hei Turfsurf,

Takk for svar. Enig i at hva du eller jeg måtte mene og ikke mene er uvesentlig for resten av markedet HVIS bruktbilene selges raskt for ønskeprisene på finn.no. Men det er jo interessant at også du aldri i verden ville betalt 230.000 kr for en 2 år gammel eGolf 300.

Jeg tror markedet for brukt eGolf vil nærme seg "normal" avskriving på bil, 15 % ned i året med ytterligere nedjustering hvis nybilprisene synker eller nye modeller kommer på markedet.

Oddaa

Sitat fra: JohnnyQ på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:35
Er virkelig 200.000kr skambud for en 2 år gammel bruktbil når ny bil er såpass gunstig priset?

Tror du vil slite med å få tilslag med dette budet. En kollega fikk nettopp 200 kkr i innbytte for sin 2017 e-Golf 190 km.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

JohnnyQ

#4
Hei Odaa,

Takk for svar. Jeg tror du har helt rett i at dagens selgere gjerne ser for seg en bedre pris, går vi bare 5-6 måneder tilbake var markedet helt annerledes. Det er bare å gratulere din kollega med god innbyttepris, men det er vel et lite spørsmål hvor mye rabatt han fikk på den nye bilen....

Nå får man ny elbil "på dagen" der vi tidligere måtte vente vinter og vår på bestilt bil. VW kjører aggressive kampanjer på nye lagerførte eGolf. Tesla 3 har firehjulsdrift og lengre rekkevidde til en grei pris. VW vil i løpet av året begynne å levere ID.3, som vil ytterligere presse prisen på brukte eGolf ned.

Selgere av 3-4 år gamle dieselpurker har i det siste måttet innfunnet seg med at skambudene de får på bilene faktisk er riktig pris. Møller har tatt store avsetninger i sine regnskaper på langt lavere restverdi på leasingbiler som tilbakeleveres, og de er knapt interesserte i å gi innbyttepris på bruktbilen du har ved nybilkjøp.

Min spådom er at bruktmarkedet for elbil blir mer likt bruktmarkedet for alle andre biler, med tilhørende verditap så lenge momsfritaket består.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Oddaa

Sitat fra: JohnnyQ på lørdag 18. mai 2019, klokken 13:10
Min spådom er at bruktmarkedet for elbil blir mer likt bruktmarkedet for alle andre biler, med tilhørende verditap så lenge momsfritaket består.

Vi er helt på linje her. Ingen grunn til noe annet gitt at tilbud og etterspørsel kommer i litt bedre balanse.

Og e-Golf har gått betydelig ned i pris allerede sammenlignet med en liten tid tilbake. Men skal ytterligere ned.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

JohnnyQ

#7
Hei Arthur,

Takk for viktig presisering. Effektiv rente blir jo selvsagt alltid høyere enn nominell rente når man inkluderer oppstartskostnader etc.

Men kommer du til banken din med en to år gammel bruktbil og vil finansiere denne uten å legge den inn i huslånet må du regne med en effektiv rente mellom 10 og 20%. Finansieringen ved nybilsalg med pant i bilen er ofte vanskelig å matche for bruktbiler.

En annen fordel med å kjøpe nytt er at Møller tilbyr meget god pris på forsikring de første to årene.

arthur

At effektiv rente alltid blir høyere enn nominell rente gjelder nok i 99,99% av alle tilfellene, men for meg blir det nokså misvisende når det annonseres med 1,99% rente og man må lete langt nede på siden at det med svært liten skrift står at effektiv rente er 4,06%.

Når det er sagt så er det viktigste at du er fornøyd med den handel du inngår. Selv holder jeg meg langt unna både Møller og VW basert på en del tidligere erfaring med disse.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JohnnyQ

#9
Hei igjen Arthur,

Finansinstitusjonene er ihvertfall pliktige til å oppgi effektiv rente så man kan sammenligne. Jeg tittet inn på Bank Norwegian, de tilbyr billån til bruktbil uten pant. Renten på billån er fra 7,99% nom.

Sitat fra hjemmesiden deres: "Ved billån på 100 000 kroner over 6 år er laveste effektive rente 10.41%, høyeste effektive rente 24.48%, vanligste effektive rente 15.87%.  .... Maks. effektiv rente 37,62%."

Dette er realiteten hvis du vil finansiere en brukt eGolf og ikke kan eller vil makse ut huslånet på bil. Da er lånetilbudet fra Møller Finans på en ny eGolf fantastisk bra.

Og ja, siden vi diskuterer eGolf i denne tråden er man nesten nødt til å forholde seg til både Møller og VW på generell basis.

arthur

Jeg er i all enkelhet enig med deg i alt du skriver. Glad jeg ikke må lånefinasniere bilkjøp og i tillegg har fullfinansiert bolig (uten ledig sikkerhet), men det er en annen "sak".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jon65

Sitat fra: Oddaa på lørdag 18. mai 2019, klokken 12:48
Tror du vil slite med å få tilslag med dette budet. En kollega fikk nettopp 200 kkr i innbytte for sin 2017 e-Golf 190 km.

Hva man får i innbytte sier ikke nødvendigvis noe om verdien. Jeg gir gjerne 250k i innbytte for en 2017 e-Golf til den som kjøper min 2005 BMW 325XI for 300k.

Oddaa

Sitat fra: Jon65 på lørdag 18. mai 2019, klokken 20:29
Hva man får i innbytte sier ikke nødvendigvis noe om verdien. Jeg gir gjerne 250k i innbytte for en 2017 e-Golf til den som kjøper min 2005 BMW 325XI for 300k.
Min erfaring er at de fleste (seriøse) forhandlere i dag setter en mest mulig riktig verdi på innbyttebilen og prøver å unngå nettopp det du refererer til her.

(Jeg har vanligvis fått pris på ny bil uavhengig av innbyttebilen og forbehold om at jeg kan selge den gamle selv før levering av den nye. Sånn var det nok også i dette tilfellet. Men for all del, dere må bare spekulere i vei.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

JohnnyQ

#13
Sitat fra: snakkesalig på søndag 19. mai 2019, klokken 11:36
billån (med pant i bil) får du da til rundt 5% effektiv rente i dag (avhengig av egenkapitalgrad selvsagt).

Jepp, men hvis man er litt makset ut på boliglån og er litt strekt på egenkapital kan lånet bli dyrere.

Vi er vel i bunn og grunn enige, for mange vil et billån fra Møller ved nybilkjøp til 1,99% nominell rente (4,06% effektiv rente) være en bra deal.

JohnnyQ

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148087918

Merkeforhandleren Møller Elverum selger en velutstyrt 2 år gammel eGolf 300 til 249.000 kr.  Bilen selges av en bilforhandler og dette medfører at du som kjøper har 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler.

Mon tro hva den første eieren fikk i innbytte for denne?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA