Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gadget til Leafen

Startet av El rayo, lørdag 21. januar 2012, klokken 22:31

« forrige - neste »

El rayo

Er det flere enn meg som syntes at de så en elbil i Dakar Rally?

Det var noen sekunders omtale på engelsk en av de første dagene. Reklame for "Winston Power" på bilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#1
Fant litt mer info på http://www.dakar.com/dakar/2012/us/rider/370.html

Én permanentmagnet motor med dreimoment 800 Nm maks/400 Nm kontinuerlig (8 ganger mer enn Th!nk classic) og toppfart 150 km/t.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#2
Teamets hjemmeside på engelsk: http://oscareo.lv/

"OSCar eO is a range extended electric vehicle with a total range of 800 km in racing conditions. 16 modules of powerful and durable battery packs from Winston Battery with combined voltage of 512 V and total energy of 52 kWh."
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#3
OSCar eO er en elbil med rekkeviddeforlenger. Permanentmagnet generatoren leverer 60kW og drives av en Nissan V6-er.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på lørdag 07. januar 2012, klokken 22:42
Teamets hjemmeside på engelsk: http://oscareo.lv/

"OSCar eO is a range extended electric vehicle with a total range of 800 km in racing conditions. 16 modules of powerful and durable battery packs from Winston Battery with combined voltage of 512 V and total energy of 52 kWh."

Høres ut som samme batteriet Casper bruker i Mini'en sin, og som vi hadde i 180 km/t 180 km rekkevidde Paris-Praha T5'en til E-Posche ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Winston er det samme batteriet som Thundersky. Winston er startet av grunnlegeren av Thundersky. Winston og de nye eierene av Thundersky krangler om hvem som har patente på batteriene.
Men ikke nok med det, nå har Thundersky skiftet navn til Sinopoly som lager de samme cellene. De snakker om å komme med en ny model som skal blir sort istendfor gul. Men fra dem er det ingen som har fått levert noen batterier fra enda.  http://www.sinopolybattery.com/html/index.php Mye rart Kineserene holder på med :D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Sammenligner for tiden de Gule 100 Ahr cellene med Hipower sine hvite 100 Ahr celler.

Mens Thundersky yter godt over 100 Ahr selv ved lave temperaturer får jeg ikke mer enn 80+ Ahr uttav HiPower.

Nå viser det seg at Hipower har så lav indre motstand at de ikke blir varme under selv C1 belastning at dette ser ut til å være grunnen til den noe skuffende ytelsen.

Mens Thundersky cellen min økte temperaturen med nesten 20C under en C1 utlading var det ingen merkbar endring i temperaturen på Hipower cellen.

Ved lik temperatur var effekten fra de 2 cellene lik og rundt 240 Whr, men spenningen på Hipower lå nesten 0,2V over Thundersky.

Er derfor noe skeptisk til hva som skjer med celletemperaturenb under så heftig bruk som et Paris Dakar rally tross alt er. På T5 sin pakke med C1 opplading og utlading så vi ved 20-25 C utetemperaturer gjerne opp mot 45C batteritemperatur.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på søndag 08. januar 2012, klokken 13:41
Ved lik temperatur var effekten fra de 2 cellene lik og rundt 240 Whr, men spenningen på Hipower lå nesten 0,2V over Thundersky.

Du hadde altså kjøling på Thundersky cellen for å holde den på eksakt jevn temp? men det er vel sannsynlig at den ble varmere i kjernen? Men litt overraskende at dette utgjorde så mye som 20Ahr

Sitat fra: elektrolux på søndag 08. januar 2012, klokken 13:41
Er derfor noe skeptisk til hva som skjer med celletemperaturenb under så heftig bruk som et Paris Dakar rally tross alt er. På T5 sin pakke med C1 opplading og utlading så vi ved 20-25 C utetemperaturer gjerne opp mot 45C batteritemperatur.
Men ikke skeptisk til Hipower ..? Thundersky trenger altså ekstern kjøling, noe som da Hipower kan klare seg uten.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ladefabrikken

Forstår ikke at det skal være negativt at det er lite motstand i batteri. Det er jo veldig bra at man ikke får denne varmegangen som du nevner i Thundersky cellen. I mine Calb celler går ikke tempen mye opp selv etter at jeg har kjørt 40 min over C1

Men de Thundersky cellene du snakker om Elektrolux hvor gammle er de?  Veldig mange som bruker disse cellen men aldri hørt før at tempen stiger så mye som du nevner under C1
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Thundercellen var den svakeste, eller mest elastiske i en relativt ny pakke. Den ble tatt ut nettop fordi den hadde høyest ladespenning og lavest kjørespenning. Med andre ord høy indre motstand.

Den blir dermed ikke direkte representabel for alle Thundersky celler.

Testdataene mine fikk meg likevel til å tenke på andre pakker jeg har kjørt, der det unektelig er en betydelig temperaturøkning under kjøring. Blir spennende å ta en direkte sammenligningstest med Hipower montert i bil. ( for banebruk eller bruk i utlandet selvfølgelig )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA