Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forurensingsfri forbrenningsmotor i el-bil

Startet av HHF, onsdag 21. november 2007, klokken 00:42

« forrige - neste »

Griffel

#30
Jeg synes dette var bra.

Klasse "Lett-Elbil" Dette burde være akseptabelt for forbrukermyndigheter veimyndigheter, produsenter og forhandlere av lette elbiler.

Oppfordrer hermed Norstart til å fremme dette glimrende forslaget, og oppfordrer de involverte til å gota dette glimrende forslaget, som beskriver produktet på en god måte.

Det er en elbil, den er lett i vekt og lett å like.

Så kan denne dumme striden legges til side og elbil norge produsere sin fine Buddy og Veimyndighetene lage sikrere veier, og dessuten få orden på regelverket som gjør skiltingen veger som ring 3 farligere. Gjør det slik at elbiler, lette elbiler og MC slipper den farlige skifte av felt før og etter vegkryss der hvor drosjer og busser kan kjøre rett fram.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Samtidig kunne myndighetene lagt opp til at 16 åringer kunne fått kjøre Lett Elbil fra 16 år med toppfart på 60 km/t, og opplæring tilsvarende lett motorsykkel.

( Husk at 16 åringer med lett motorsykkel har lov å kjøre i 80 km/t)

Dette hadde framstått som et miljøvennlig tiltak, og fin introduksjon til Elbilens fantastiske verden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

GotMeTeslaMS

#32
For morro skyld tok jeg meg en tur på bokmålsordlista og wikipedia for å se på hva ordet bil betyr (og som en kurositet det engelske ordet "motorcycle").

Fra bokmålsordboka:
Sitatbil m1 (fork. av automobil) motordrevet transportvogn på fire (el. flere) hjul lasteb-, personb-, ruteb-, vareb- / ha, kjøpe, kjøre b- / det blir flere og flere b-er på veiene / b-en går som et skudd / ta en b- drosje

Fra wkikipedia:
SitatAn automobile (via French from Greek auto, self and Latin mobilis moving, a vehicle that moves itself rather than being moved by another vehicle or animal) or motor car (usually shortened to just car) is a wheeled passenger vehicle that carries its own motor. Most definitions of the term specify that automobiles are designed to run primarily on roads, to have seating for one to eight people, to typically have four wheels, and to be constructed principally for the transport of people rather than goods.[1] However, the term is far from precise because there are many types of vehicles that do similar tasks.

A motorcycle or motorbike is a single-track, two-wheeled motor vehicle powered by an engine. Styles of motorcycles vary depending on the task for which they are designed, such as long distance travel, navigating congested urban traffic, cruising, sport and racing, or off-road conditions. In many parts of the world, motorcycles are among the least expensive and most widespread forms of motorised transport

Jeg tror vegvesenet er i utakt med de fleste når mener at ordet bil har noe med sikker transport å gjøre og at motorsykkel er noe som kjører på 4 hjul. Kanskje det er dette forholdet Forbrukerrådet burde ta fatt i? For det synes jeg (og mange med meg) er det som faktisk er villedene i denne sammenhengen.   ;) ???

Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

Griffel

Jeg tror vi skal være glade for at det stilles noen krav ut over dette med fire hjul til et kjøretøy før det kan registreres som personbil. Kravene som gjelder for Norge er EU regler.
Aksepterer vi dette må vi også innse at for eksempel Reva ikke kan bli registrert som Personbil.

Da er det fint at det finnes en åpning for enklere lettere og rimeligere doninger, men det ville også være bra om de ble gitt en betegnelse som signaliserte dette. Klart beste forslag hittil er cra's Lett elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

espen

Et problem med dette forslaget (lett elbil) er at det er en løsning på et konstruert problem. Jeg mener det er nok reelle problemer i verden til at man skal bruke tid på slikt, og jeg har tillit til at forbrukerrådet avviser hele det merkelige innspillet fra Vegdirektoratet.

Hvis man likevel skulle ønske seg et nytt og enklere navn på kategorien "4-hjuls motorsykkel" må det isåfall være "lett bil" og ikke "lett elbil". Det argumenteres stadig som om "4-hjuls motorsykkel" er en klasse kun for elbiler. Det er det ikke, det finnes også bensindrevne eksemplarer av arten, f.eks. SECMA.

Les gjerne også de siste artiklene på elbil.no !

Griffel

Tanken var ikke å lage en egen kjøretøykategori men å finne på et navn som kunne brukes i markedsføring, uten at det blir diskusjon. (Kanskje kan det bli et begrep etter hvert)

Jeg husker fra tidligere enkelte festlige kjøretøy med ratt og 4 hjul som ble registrert som motorsykkel. Jeg tror det var en Motoguzzi som ble mye omtalt og det ble alltid understreket at dette egentlig var en motorsykkel og fordelene det førte med seg.

Ja jeg synes godt SECMA kunne kalle de doningene som ligner mest på bil for LettBil.
Da kan de skrive om hvor festlig det er med en lettbile, og om fordelene på en lettfattelig måte, og det er lettere å forstå at den er gratis i bomringen etc.

Eller de kan gjøre det som er så vanlig i den bransjen, finne på et annet navn eller tre bokstavers forkortelse for å understreke at dette er noe annet enn en helt alminnelig kjedelig bil.

Sitat fra: espen på fredag 23. november 2007, klokken 17:09
Et problem med dette forslaget (lett elbil) er at det er en løsning på et konstruert problem.


P.S At det er en løsning på et problem kan da ikke være et problem? Unastett om det kan diskuteres hvor reelt  "bil" problemet er i utgangspunktet?

Jeg tror nok det var mange som ikke så problemet med citron-brus eller gaudaost heller.DS
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tom

#36
Sitat fra: Griffel på fredag 23. november 2007, klokken 19:10
Eller de kan gjøre det som er så vanlig i den bransjen, finne på et annet navn eller tre bokstavers forkortelse for å understreke at dette er noe annet enn en helt alminnelig kjedelig bil.


Jeg foreslår at vi bruker tre bokstavs forkortelsen RIP på alt annet enn elbil.
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

eledille

Sitat fra: tom på fredag 23. november 2007, klokken 20:42
Jeg foreslår at vi bruker tre bokstavs forkortelsen RIP på alt annet enn elbil.
Strålende, takk!  ;D
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

bosonic

Sitat fra: Håkon på torsdag 22. november 2007, klokken 17:02
Hei Lars. Jeg er lei meg for den formen denne diskusjonen har fått. Den kan jeg ikke være med på og jeg trekker meg derfor fra videre diskusjoner på dette forumet.

Skal en få gode debatter i forum som dette er det viktig med stor takhøyde, noe Lars også presiserte i det "gamle forumet", dette må selvsakt ikke gå ut over deltakerene iform av personlig sjikane el.

Med de alvorlige klimaproblemene som verden står overfor nå så spørs det om ikke Elbil Norge med sin Buddyproduksjon er det firmaet her i landet som gjør mest for å redusere "den katastrofale forurensing"

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#39
Hadde Buddy vært alene på markedet var nok ikke dette et tema. Den kunne vært markedsført som Buddy og det ville ha blitt synonymt med en lett elbil, og dette spørsmålet hadde ikke kommet opp.

Slik er det ikke, Reva og Maranello har kommet til og Enviro ser også på en annen italiener. Reva kan ikke beskrive sin som en "buddy" men de kan kalle den en "lett bil". Derfor trenger bransjen et positivt navn som kjennetegner denne kjøretøy gruppen, og forteller at dette er noe annet. (Lett bil)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Jeg fant dette etter søking i utlandet litt. I Australia har ikke Reva blitt godkjent etter å  ha lest kollisjonsrapporter fraUK.

http://carsguide.news.com.au/story/0,20384,22354017-21822,00.html

Ser ut som dette press har tvinget Reva til noe forbedringer.
De sliter med betegnelse av bilen selv. Quadracycle var foreslått.

Ser på den Vectrix el motorsykkel (2 hjul!), 0-100 i 8 sec. og 110 km rekkevidde som Reva skal selge.

P.s. Reva heter G-wiz i UK
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lars C. Krogenæs

2008 modellen til Reva får en sikkerhetsoppgradering i følge denne nettsiden:

http://www.businessgreen.com/business-green/news/2204886/g-wiz-attempts-tackle-safety


(Reva heter G-Wiz i England)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

ilmarw

Da har det i hvert fall kommet en avklaring fra Forbrukerombudet:
http://elbilnorge.no/index.php?name=Blogs&mode=display&bakgrunn=forum&id=279

Så får vi vente og se på neste utspill.

ilmar
Polestar i bestilling

tom

Jeg tro ikke det kommer flere negative utspill.  Nye Th!nk er et utmerket produkt som ikke trenger misforstått hjelp av gamle venner for å lykkes.
/tom   
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA