Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forurensingsfri forbrenningsmotor i el-bil

Startet av HHF, onsdag 21. november 2007, klokken 00:42

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: bosonic på torsdag 22. november 2007, klokken 00:11
http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVartikkel&cid=1194515275643&pagename=vegvesen%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert

Jeg tenket det måtte være en kobling her :(

Du mener at Håkon er informasjonsleder i Statens Vegvesen og dermed en av disse paragrafridene stalinistene som bare er ute etter alt som ikke har en forbrenningsmotor?

At han eier en Think og bruker City Bee på jobb er vel bare en måte å infiltrere miljøet på?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

tom

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. november 2007, klokken 00:25


............................på jobb er vel bare en måte å infiltrere miljøet på?

Thomas

Jeg tro ikke at statens vegvesen nødvendigvis er ute etter verdensherredømme, men jeg synes det er betenkelig hvis noen bruker informasjon og meningsutveksling i dette forumet i en annen hensikt en det var tiltenkt.       
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

elektrolux

Som alle andre forum skal en også her huske på at ALLE har tilgang til det.

Fordelen  med dette, er at en dermed har en mulighet til å lufte ideer, og makteliten har mulighet til å se hva som ulmer rundt om i Elbilmiljøet.

Spørs om ikke f.eks arrestasjonen av Hydrogenentusiasmen kan ha sin  bakgrunn i diskusjon rundt temaet her på forumet. I alle fall ser det ut som om viktige personer har fått øynene opp for at Hydrogen er meget kraftkrevende å framstille, og dermed ikke løsningen på miljøvennlig transport.

Skulle bare ønske noen snart kunne gjort noe ovenfor Renault før de rekker å skrote alle de fantastisk fine Kangoo'ene som bare står og venter på en entusiastisk eier. Er redd handlingslammelse fra alle kan føre til at Renault rekker å ødelegge disse bilene før vi får stoppet dem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Hei Håkon Aurlien

Du som er Informasjonssjef i Statens Vegvesen

Hvorfor bruker dere ordet mopedbil om firehjulsmopeder? Vil ikke folk da "feilaktig få en oppfatning av at det er snakk om kjøretøy som sikkerhetsmessig står på høyden med dagens biler"?

Dere skriver jo at:
"- Ved å bruke bilbetegnelsen på de elektriske firehjuls motorsyklene kan folk feilaktig få en oppfatning av at det er snakk om kjøretøy som sikkerhetsmessig står på høyden med dagens biler, sier Harald Gjelsvik i Statens vegvesen."

Er dere ikke på kollisjonskurs med dere selv her?

En mopedbil har jo ikke gått gjennom strengere kollisjonstester, enn buddy har, snarere tvert i mot. Buddy sin forgjenger, som var registrert som bil, er kollisjonstestet. Den eneste forskjellen rent teknisk er vel at buddy veier endel mindre?

Hvofor har dere opparbeidet et slikt hat til elbiler registrert som 4-hjuls motorsykler? (Ref. uttalelse om at buddy ikke kan parkere gratis på offentlig parkering fordi de er motorsykler, og at de ikke kan parkere på motorsykkelparkering fordi de er biler?)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Håkon

Hei Lars. Jeg er lei meg for den formen denne diskusjonen har fått. Den kan jeg ikke være med på og jeg trekker meg derfor fra videre diskusjoner på dette forumet.

Ja, jeg er ansatt i Statens vegvesen, men ikke som informasjonssjef eller informasjonsleder
Jeg er antakelig den eneste i etaten som eier en elbil. Jeg kjørte en City Bee fra 1995 (med respekt for at den da hadde en midlertidig typegodkjenning) men først i år fikk jeg en privat Think.

Jeg har de siste dagene fått bekreftet at Norstart mht sikkerhetstenking står veldig langt fra kulturen jeg arbeider i til daglig, men også kulturen i f. eks Norsk Aero Klubb der man i motsetning til Norstart driver et aktivt sikkerhetsarbeid.

Problemstillingenee rundt Reva ble kjent ute i verden i mai og som kjent har den britiske minister for transport tatt til orde for en regelendring som vil stanse salget av denne og lignende biltyper i hele EU-området. I september tok jeg opp en tråd her med tanke på bevissthet rundt problemstillingen.

Jeg mener Norstart hadde vært tjent med å fokusere på sikkerhet som en del av miljøprofilen og er glad for den støtte som mange har gitt, men respekterer at styret vil anneledes og tar for egen del konsekvensen av det.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

ilmarw

Det synes jeg var synd å høre. Jeg er ikke uten videre enig med deg når det gjelder sammenligningen mellom elbilmiljøet og Norsk Aero Klubb, hvor sikkerheten selvfølgelig står i høysetet. Men å påstå at elbilsjåfører og/ eller Norstart ikke er opptatt av sikkerhet, synes jeg blir feil. Jeg tror ikke vi nødvendigvis er fullstendig på kollisjonskurs når det gjelder sikkerhet, men måten dette håndteres/ løses på. Jeg personlig mener at det å nekte Buddy å bruke betegnelsen bil blir flisespikkeri og i strid med den gjengse oppfatningen av hva en bil er. Det er ikke dermed sagt at jeg synes det er greit at Reva eller lignende biler med dårlig kollisjonssikkerhet skal bli solgt over en lav sko samtidig som det gis uttrykk for at dette er sikre biler, jfr. Revas nettsider som jeg antar også utløste dette.

Ja, dine meninger har til dels vært på kollisjonskurs med flere medlemmer her på forumet, men jeg velger å tro at dette først og fremst er pga. virkemidlene og tiltakene du foreslår. Jeg synes også at man skal vite hva man kjøper, men samtidig klarer jeg ikke å leve med at folk blir lurt til å kjøpe større og større biler pga. sikkerhet, da dette til syvende og sist vil medføre at alle kjører rundt i tanks. Man skal kjenne begrensningene. Jeg vil også påstå at biler som Buddy er med på å redusere skaden ved kollisjon mellom kjøretøy og mykere trafikanter, noe som oftest er tilfelle i en by.

Ja, diskusjonen har fått en uheldig form, og jeg forstår at du velger å trekke deg. Jeg personlig synes det er synd, for jeg mener det skal være lov å være uenig, og å miste den eneste elbilsjåføren i etaten, som du kaller det, er rett og slett dumt. Men jeg tror mange oppfatter noen av utspillene, og da refererer jeg ikke nødvendigvis til dine utspill her på forumet, men til Vegdirektoratet generelt, som paragrafrytteri, som har fått noen her til å tenne, inkludert meg selv.

Følte bare behov for å skrive ned noen av mine tanker.

Mvh. Ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

Må slutte meg 100% til ilmarv sitt innlegg, inkludert at det blir leit å miste Håkon som debatant.

Vi er selvfølgelig interresert i sikkerhet, men sikkerhet er så mangt, og den dagen Reva, og eller Kewet viser seg å ha uforholdsmessig mange ulykker med personskade som følge bør dette tas opp.

Slik bilene blir brukt tror jeg ikke dette er tilfelle.

Men markedføringen der sikkerheten framheves bør tas tak i.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#23
Det er høyst beklaglig om kanskje den viktigste diskusjonen som har gått i dette forum slutter på denne måten, og at deltagere tillegges motiver de ikke har. Kanske Norstart som også har styremedlemmer som jobber for Kewet burde se litt i seg selv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

lillestrøm

Jeg har bestillt meg en reva nå og gleder meg til å farte rundt i den. Jeg synes elbil-betegnelsen er uproblematisk, buddy og reva ser jo ut som biler. så lenge markedsføringen klargjør den sikkerhetsmessige forskjellen mellom en liten elbil og bil på over 1000 kilo så bør elbil-betegnelsen få stå som den gjør. Dem er jo ment til å brukes i nærmiljø/by med lave fartsgrenser uansett og jeg tror jeg uansett vil føle meg både tørrere og sikrere i en elbil enn i en åpen motorsykkel... :)

Griffel

Det er bra om navnet på et produkt sier noe om produktet.

Navnet mopedbil om tre og firehjulsmopeder er et slik navn. Det forteller klart og tydelig at dette ikke er en vanlig bil men nettopp en «mopedbil» som altså er noe helt annet og med reduserte krav sammenlignet med det som kalles personbil.

Hadde det bare hett 4hjuls moped ville en forestilt seg noe helt annet, åpent og med sykkelstyre i stedet for ratt.

Når f.eks Reva kaller sin doning for elbil får en ikke noe signaler om at dette er et kjøretøy med reduserte krav i forhold til en «elbil».

Jeg synes at det er naturlig at både el og bil inngår i navnet men det mangler noe som forteller at dette er et kjøretøy som kanskj ikke tilfredsstiller alle krav som settes til en personbil.

4Hjulselmotorsykkelbil blir for klønete. 4Hjuls ElMC gir assiasoner til noe som kan brukse som traktor, og sikkert er faligere.

Bilbransjen er jo eller ganske flinke til å finne på navn: SUV forteller at dette er noe stort som bruker mye bensin, MPV forteller at dette er bil hvor du sitter litt høyt og kan flytte litt rundt på innredningen, SW (slik jeg har) at det er en liten ikke at for praktisk stasjonsvogn osv.

Kewet og Reva bruk fantasien å kom opp med et bra navn, som forteller at dette er noe som drives av elektrisitet (el) noe en sitter inne i og som styres med ratt (bil), men som også forteller at dette ikke tilfredsstiller alle krav til personbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Hva med ganske enkelt "Lett EL-bil"? enklere å forstå enn kunstige sammensatte versjoner a'la firehjulselmoped og denslags. For øvrig setter jeg (og sikkert veldig mange andre) skillet mellom hva de vil kalle bil og motorsykkel/moped ved om den har ratt eller motorsykkelstyre. Så enkelt er det. :) (i alle fall for meg)


Når jeg hører ordet "mopedbil" tenker jeg ikke at den har mindre sikkerhet enn andre bittesmå biler. Derimot tenker jeg at den går mye saktere enn andre.

At den sterkestes rett gjelder også i trafikken (stor slår liten ved krasj) tror jeg de fleste skjønner, uansett hva vi kaller de to som smeller sammen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tom

Jeg er muligens avstumpet, men min empati går til de som tilstadighet må leve merkelige utspil fra vegvesenet. 
Hvis ikke Elbil Norge får bruke betegnelsen elbil vil det alvorlig svekke deres markedsposisjon.   Vegvesenet sier at: vi må bli en bedre samarbeidspartner med resten av bransjen slik at vi blir oppfattet som en partner de gjerne vil samarbeide med og jobbe for. Det er trist at dette ikke følges opp i praksis.

Jeg synes det er utrolig bra at Elbil Norge ikke har kastet inn håndkle og har gitt opp og jeg synes det er bra at Norstart fult ut støtter opp om Elbil Norge.

Elbil Norge har vært med på bygget opp varemerket Elbil og det noen som ønsker distanser seg fra de små rare lette bilene så får de andre finne på et annet navn. (lett elbil høres jo egentlig litt sexy ut)
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ravn

tom:

Det er jo det beste forslaget jeg har hørt sålangt.

Klasse Lett-Elbil! Den betegnelsen er jo meget treffende.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

tom

Det var cra som kom med det forslaget i innlegget før mitt, enig at lett elbil klinger bra.
/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA