Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Power limit og skiftenøkkelsymbol samtidig - årsak?

Startet av aalbork, lørdag 21. januar 2012, klokken 21:53

« forrige - neste »

aalbork

Kangoo-en trenger vannfylling, slanger og vann er innkjøpt og i går kom Renault Clip-enheten i postkassa. Målet er å foreta vannfyllingen selv. Programvaren ble greit installert og komunikkasjonen med bilen ser også ut til å fungere. En kan lese ut mange parametre og teste flere funksjoner. Jeg har dog så langt ikke funnet ut hvordan man aktiverer vedlikeholdslading og nullstiller varselet for vannservice. blir nye forsøk i kveld. Hadde vært fint med noen tips fra noen som har gjort dette på Kangoo.

Istedenfor vakuum med støvsuger, tenker jeg å forsøke med hevertprinsippet for å suge ut vannet med utløp ca 80 cm under batteritopp. Dette blir da ca 55 cm under innløpet for fyllenippelen og burde være tilstrekkelig til å suge vannet ut fra innløpsrøret.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Økobon

Har også Kangoo og må snart ta vannfylling. Hvor får man tak i Renault Clip ? og hva koster det. Hva må man ha for å instalere det ?
Har ingen erfaring, men ønsker å lære. Etter hva jeg forståe må bateriene fått vadlikeholdslading og oppnådd høy nokk temperatur (antar det er det samme som på PSA)
Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

aalbork

Kjøpte Renault Clip på e.bay ca NOK 1400,-. Har imidlertid ikke fått til å aktivere vedlikeholdslading med den ennå. Jeg skulle derfor også gjerne fått noen tips fra noen med erfaring i bruk av Clip. Prøver meg frem og oppdaterer her når jeg finner ut mer.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Joachim

Vurderte å kjøpe en slik clip-kopi til Lagunaen min. De koster jo mindre enn det koster å resette feilmeldinger på verksted 2 ganger. Det ble med tanken. Hvis du trenger å øve deg så kan du få lov til å prøve og deaktivere dekktrykksensoren min ;)

aalbork

Da har jeg funnet ut hvor man aktiverer vedlikeholdslading og trolig også hvor man tilbakestiller varslene etter utført vannservice. Avventer litt mildere vær før jeg forsøker meg på vannfylling. Greit å unngå at vannet fryser i slangene når man skal gjøre dette første gang.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Økobon

Har funnet Ranault CAN Clip V110,V112,V114 til Nkr.1344,77 inkl frakt på e.bay, er den ok ?
Vanli baterivann er det ok å bruke til vannservise ?
Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

aalbork

Jeg kjøpte V114 og har nå gjennomført en vannservice med den. Skriver litt mer om det i morgen. Jeg kjøpte destillert vann hos Sønnak Exide i Brobkkveien i Oslo. Det kostet litt i overkant av kr. 300 for en dunk på 25 liter.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

aalbork

Det gikk litt lenger til oppdatering her enn jeg hadde regnet med sist jeg skrev. Ettersom tid for vannfylling nærmet seg og jeg nå hadde utstyr klart, valgte jeg første dag med temperatrer over frysepunktet. (Jeg har ikke tilgang på garasje og hadde ikke lyst på å engste meg for frostfare når jeg skulle fylle selv for første gang.

Vedlagt ligger en liten beskrivelse av hvordan Clip brukes til å starte vedlikeholdslading og å resette etter vannfylling. Denne baserer seg på enkle skjermdump og et foto viser at man bl.a. kan følge med på temperaturer i de to batterikassene samt ladespenning og strøm under vedlikeholdsladingen.

Jeg satset på hevertprinsippet og rigget til et opplegg med 10 mm plastslanger, kran med ettermontert Y-koblling(for at vannet kunne fortsette å renne fritt gjennom batteriet etter at krana ble stengt). Slange på utløpskoblingen sørget for undertrykket som skulle trekke resten av overskytende vann ut når fyllingen var ferdig. Dette fungerte tilsynelatende ganske bra og det virket ikke som det lå igjen vannrester da jeg selv forsiktig forsøkte å blåse gjennom vannfyllekretsen. Det har heller ikke blitt spyttet ut noe etter ladingene i ettertid, og vannet som kom ut virket som det var uten lutrester. Jeg vil likevel foreløpig være forsiktig med å anbefale denne metoden videre.

Det blåste en del denne dagen og den bakre batterikassen kom ikke helt opp i temperatur. Jeg fikk Batterikassen midt under bilen opp i 26 grader, mens den bakre ikke kom opp i mer enn 24 grader. Jeg valgte likevel å gjennomføre fyllingen, da jeg tenkte at batteriene neppe vil komme opp i slike temperaturer ved normal lading nå om vinteren.

Kangooen har 22 luftkjølte blokker fordelt med 8 blokker i kassen midt under bilen og 14 blokker i den bakre kassen. Det er derved 3 fyllekretser. En med 8 blokker i den fremre kassen og to med 7 blokker hver i den bakre kassen. Jeg veide fylledunk og oppsamlingskar før fylling og etter fylling av hver krets. Vannforbruket var jevnt fordelt på de tre kretsene, men skremmende høyt. Det gikk med 4,5 liter i hver av syverkretsene og 5 liter i åtterkretsen. Altså et forbruk på ca 0,63 liter pr. blokk. Jeg bør nok derfor ikke vente mer enn ca 1500 - 2000 km før neste vannfylling. Nå klatrer jo bilen opp til Nordstandsplatået hver dag, men i flg bilens energimåler ligger snittforbruket på rundt 1,5 kWh/mil. Forrige eier lå i flg seg selv på rundt 1,3 - 1,4. Da ble bilen mest kjørt i Asker og Bærum. Nå spytett jo bilen elektrolytt etter forige vannfylling. Kan det være at denne ikke var utført med tilstrekkelig lading/temperatur?
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Økobon

Da skal det være klart for vannfylling. Clippen, slanger og vann er på plass. Har også fått innstallert softvaren på PC-en. Har likevel noen problemer, usikkerheter. Kangoen har no stått siden lampa for vannfylling kom på førat i februar. Batteriet er nå kommet ned i bare 2,5%. Tro om jeg kan sette i gang vedlikeholdslading, da? Er det bedre å lade i små etapper for å unngå for stor varme? Håper noen av dere med erfaring kan komme med gode råd. På forhånd takk.
Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

aalbork

#9
Ved siste vannfylling, for et par uker siden, ladet jeg fra ca. 25%. Under oppladningen oppstod det ingen vesentlig temperaturøkning før mot slutten av overladingen. Hvis du er redd for for høy strøm under hovedladingen, kan du sette inn sikringen for redusert strømtrekk til maks 10 A.

Kim

Edit: Rettet skrivefeil.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

elektrolux

På et friskt NiCd batteri synker temperaturen under oppladingen.

Først når batteriet er fulladet går energien til oppvarming. ;)

@ aalbork  Har du funnet ut noe om at Kangooene i Norge skal ha frakoblet isofeilvernet? Tenkte du kanskje vet noe om dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

aalbork

#11
@ Elektrolux Jeg tror ikke det. En av avlesningene man kan gjøre ved å aktivere for parameteravlesing er isolasjonsverdien. Når alt er tett og i orden leses en verdi på sekshundreognoentusen (trolig ohm). Under en periode i høst med mye yr og tåke, hadde jeg isolasjonsfeil ved oppstart en kveld, og fikk ikke startet bilen. Da leste jeg av isolasjoinsverdien til under 90 kohm. Dagen etter koblet jeg ut hovedbatterisikringene og resatte styringen ved å koble fra 12 V batteriet. (Etter det jeg har lest her på forumet, tør jeg ikke koble fra 12 V batteriet uten først å koble fra hovedbatteriet). Da startet bilen igjen, og viste en isolasjonsverdi på ca 180 kohm. Da jeg så spanderte en arbeidsdag i en tørr oppvarmet garasje på den har den vært bra siden.

Edit 04.05.2013: Jeg så dette svaret da jeg viste til denne tråden i et annen innlegg, og føler behov for å legge til at jeg i ettertid har blitt klokere. På min Kangoo var "godstilkoblingen" for jordingsmattene i batterikassene frakoblet. Dette er en ledning som kommer ut av bakre batterikasse som skal være tilkoblet braketten til beskyttelsesbøylen bak batterikassen på venstre side. På min bil var den klippet av og stukket inn i røret på bøylen. Jeg anbefaler at denne kobles til igjen.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

elektrolux

Det var godt å høre. Tydelig at du har satt deg godt inn i Kangooens teknikk også.

Hva med litt oppdatering av Wikiet?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA