Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Demontering av batteripakke på Think

Startet av leafen, lørdag 21. januar 2012, klokken 20:52

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: RuneW på onsdag 21. mars 2012, klokken 10:14
Det kan argumenteres med at ikke noe er mer rotete enn et "flatt" forum der alle mulige slags tråder samles på ett sted (jeg snakker nå om Leaf-delen av forumet) . . . . .
Flatt forum kan se rotetet ut, men det er allikevel lettere å finne frem i enn en tre-struktur (syns jeg).

Sitat fra: cra på onsdag 21. mars 2012, klokken 09:31
Eller kanskje ei liste i wiki'en, der man lager ei liste over kjente problemer, og evt. løsninga på dem (i alle fall hvis de ikke trenger lang forklaring). Det vil være litt mer statisk, og ha mindre tendens til å skli ut enn en tråd i forumet.
Genialt. Mon tro om ikke entusiater med andre biler har tenkt på det allerede :D
PSA classic:    http://www.elbil.no/wiki/PSA:Feilfinning
Think classic:  http://www.elbil.no/wiki/Think:Hva_er_feil_n%C3%A5r_._._.

Fra spøk til alvor. Den diskusjonen Leaf-folket har latt seg lede inn på (av meg) var nettopp begrunneslen for at vi opprettet www.elbilwiki.no
Dvs. ha et sted å samle opp essensen av diskusjonene - som er verd å samle på - fra elbilforum
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fael

Så var dagen for å skifte til sommerdekk kommet. Nye dekk ble rullet ut av garasjen, men stor var overraskelsen da jeg fant at et av dem hadde vært punktert  :-[
Det som så ut som en tyggis i dekket, var en reparasjon. Ingen stor sak, men en forventer vel at nytt virkelig er nytt. Bilder er tatt, så får vi se hva Ålgårds Auto sier om saken. Uansett deilig å rulle rundt med sommerdekk på tørre veier  ;D
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

Smiling when sailing

Sommerdekk... det kan jeg bare drømme om. Leafen våres ruller fortsatt på vinterdekk. Her i Tromsø er det sikkert et par månader med vinterdekk til. Heldigvis har jeg piggfrie dekk, men jeg tror at rullemotstanden er ganske så høy uansett. Det blir spennende å se hvordan sommerdekk påvirker rekkeviden. For tiden kommer vi ikke mye lengre enn 100 km med en full lading særlig når hele famlien sitter i bilen og det må brukes varme. 
Blå Leaf, Tromsø

RuneW

Fikk Leafen på sommerdekk for 3 uker siden og har ikke annet, men det har gått veldig bra :-)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: Smiling when sailing på lørdag 24. mars 2012, klokken 21:09
Sommerdekk... det kan jeg bare drømme om. Leafen våres ruller fortsatt på vinterdekk. Her i Tromsø er det sikkert et par månader med vinterdekk til. Heldigvis har jeg piggfrie dekk, men jeg tror at rullemotstanden er ganske så høy uansett. Det blir spennende å se hvordan sommerdekk påvirker rekkeviden. For tiden kommer vi ikke mye lengre enn 100 km med en full lading særlig når hele famlien sitter i bilen og det må brukes varme. 

Jeg kjører på sommerdekk nå, og mine erfaringer de siste par dagene med landeveiskjøring i maks 90 nesten 10 mil til jobb er at 15 mil bør gå helt greit når det ikke trengs varme. I maks 80 bør 16 mil være innnefor rekkevidde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Smiling when sailing

Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. mars 2012, klokken 03:55
Sitat fra: Smiling when sailing på lørdag 24. mars 2012, klokken 21:09
Sommerdekk... det kan jeg bare drømme om. Leafen våres ruller fortsatt på vinterdekk. Her i Tromsø er det sikkert et par månader med vinterdekk til. Heldigvis har jeg piggfrie dekk, men jeg tror at rullemotstanden er ganske så høy uansett. Det blir spennende å se hvordan sommerdekk påvirker rekkeviden. For tiden kommer vi ikke mye lengre enn 100 km med en full lading særlig når hele famlien sitter i bilen og det må brukes varme. 

Jeg kjører på sommerdekk nå, og mine erfaringer de siste par dagene med landeveiskjøring i maks 90 nesten 10 mil til jobb er at 15 mil bør gå helt greit når det ikke trengs varme. I maks 80 bør 16 mil være innnefor rekkevidde.

Da venter jeg bare på at sommeren kommer... siste natt ble det bare mer snø.
Men bare for å  gjørre dette klar: Til tross for emnet på tråden, det er ingen problemer så langt, selv med vinterdekk på. 100 km er faktisk det jeg forventet at vinterrekkevidden kom til å bli :). Det er fortsatt mer enn 2 ganger tur retur jobb + litt småkjøring. slik at jeg trenger å lade opp bare hver annen dag. Og vinterkjøreegenskapene er utmerket. Jeg kan stoppe og starte i ganske glatte bakker der dette var umulig med bensin/dieselbilene og piggdekk (2wd).
Blå Leaf, Tromsø

masae

Skulle parkere min nye Leaf tidligere i dag, og fikk beskjed i dispalyet om at "Parking brake not available".

Dette forsvant da jeg slo bilen av og på, og det har heller ikke vært noe problem med å slå på parkeringbremsen i etterkant.

Noen andre som har opplevd dette?
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

snurre100

Sitat fra: fael på fredag 16. mars 2012, klokken 13:23
Sitat fra: fael på onsdag 07. mars 2012, klokken 15:09
Jeg har opplevd en dunkelyd i hjuloppheng på høyre side foran. Lyden oppstår når jeg kjører over en ujevnhet i veien. Ingen lyd på venstre side. :-\
Skal på verksted neste uke....

Da har jeg vært innom verksted. Etter prøvetur med mekaniker bestemte de seg for å skifte styrekule på høyre side. Bilen har snart gått 2000km.  Spurte om det var mulig at den var utslitt, og mekaniker mente det kunne være feilproduksjon. Del er bestillt fra Sverige, og jeg får vel ny innkalling om en uke eller to. Tok meg forøvrig en tur med demo-leafen deres og merket at denne også har antydning til dunking på høyre side, men langt fra så markant som på min. Hva med dere andre??
Har noen funnet ut hva den dunkinga på høyre side er for noe?
Venter på Kia E Niro

RuneW

Jeg har en tilsvarende "klunkelyd" og tok bilen med til et lokalt, uavhengig verksted og tok en runde med en mekaniker der. Han mente at dette IKKE hørtes bra ut i det hele tatt og at jeg burde ta det opp med Nissan.

Ellers var han veldig interessert og imponert over bilen.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Øststua

Interessant å lese at det er flere som har hørt denne "klunkelyden" på høyre side foran. Jeg har også denne på Leaf´n min, og har fulgt med en stund. Jeg har kontakta BNH Ski og meldt fra.
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

RuneW

I går hadde jeg mitt første problem med Leafen.

Det elektriske håndbrekket ville ikke av. Fikk ingen feilmeldinger annet enn et lite pip når jeg hadde holdt håndbrekk-spaken nede i noen sekunder. Av/på med bilen og alt fungerte som det skulle.

Jeg mistenker at bilen ble satt ut av at jeg satte bilen i gir litt for tidlig. Jeg er ikke helt sikker på når man kan gjøre dette (sette den i gir altså). Når man starter bilen, blinker den grønne bilen med pilene en gang for så å lyse "steady". Setter man bilen i gir før dette, går bilen rett og slett ikke i gir. Jeg er av den utålmodige typen, så jeg har en tendens til å sette bilen i gir så fort det "fungerer". Det er mulig jeg traff et punkt der softwaren går i en litt uheldig modus...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

daggad

Jeg er også utålmodig og har for lengst funnet ut at man ikke behøver å vente på at "åpningsmelodien" skal bli ferdig. Trykk start og sett i gir med en gang, da hopper den over resten av dingelingen.
Bilen vil jo heller ikke gå automatisk ut av parkbrems om en ikke har tatt på selen. Det artige er at den løsner med en gang selen er festet.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RuneW

Sitat fra: daggad på fredag 13. april 2012, klokken 09:57
Jeg er også utålmodig og har for lengst funnet ut at man ikke behøver å vente på at "åpningsmelodien" skal bli ferdig. Trykk start og sett i gir med en gang, da hopper den over resten av dingelingen.
Bilen vil jo heller ikke gå automatisk ut av parkbrems om en ikke har tatt på selen. Det artige er at den løsner med en gang selen er festet.

Sier du det? Dette har jeg da forsøkt mange ganger og det eneste som skjer at at den ikke går i gir. Melodien fortsetter som før og jeg må sette den i gir på nytt når den er ferdig. Kan det være forskjell i software? Eller har jeg drømt alt sammen?

Dette skal jeg jammen eksperimentere mer med i kveld. Å kutte feng-shui-opplegget litt tidlig hadde jo vært supert!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Blip

Til info: Det er faktisk mulig å endre "oppstartsmusikken"... tom. slå den helt av! :o Det har nemlig jeg gjort, og hadde egentlig glemt at den eksisterte før jeg leste "feng-shui". Det er bedre å høre på alle releene og kontaktorene som legges inn og bli minnet om at dette faktisk er en mekanisk "dings" ;)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

RuneW

Sitat fra: Blip på fredag 13. april 2012, klokken 11:14
Til info: Det er faktisk mulig å endre "oppstartsmusikken"... tom. slå den helt av! :o Det har nemlig jeg gjort, og hadde egentlig glemt at den eksisterte før jeg leste "feng-shui". Det er bedre å høre på alle releene og kontaktorene som legges inn og bli minnet om at dette faktisk er en mekanisk "dings" ;)

Jeg visste det gikk an å bytte, men da jeg hørte alternativene fant jeg ut at "originalmusikken" tross alt var den beste. Slå den helt av er kanskje det beste ja... Skulle ønske man kunne laste inn sin egen mp3-låt...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA