Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Demontering av batteripakke på Think

Startet av leafen, lørdag 21. januar 2012, klokken 20:52

« forrige - neste »

gbzdoc

Regner med du mener Juke? Eller "Puke" som jeg liker å kalle den. Greit at Leaf kanskje har litt sære lykter, men makan til stygg front på en bil skal man lete lenge etter...

(Min personlige mening da, selvsagt. Noen liker den jo, siden de kjøper den.)

snurre100

Det eneste problemet jeg har opplevd de to dagene jeg har hatt Leaf,er at den er litt for morsom å kjøre.Og så at instruksjonsboka er så jævlig tjukk.
Venter på Kia E Niro

Vmax

Jeg har fått en ulyd i bilen. Rett etter start, når det er -10 og kaldere har jeg en "ulelyd" i bilen. Det må komme fra drivverket et sted. Lyden varierer med hastigheten. Litt variasjon om jeg gasser eller bremser, uten at den blir borte. Har prøvd å sette bilen i "N" uten at lyden forsvinner. Etter et par, tre kilometer er lyden borte. Er det noen som har lignende?

Bremsene tar også litt ujevnt. Når jeg holder konstant trykk på pedalen i ca 30 - 40 km kan den plutselig øke bremseeffekten. Har også prøvd dette i "N" , siden jeg misstenkte regenereringen, men det er det samme da også.

Har kjørt i overkant av 3000 km med bilen. Når jeg i tillegg har problem med lakkflassing  på emblemet, misstenker jeg at jeg har fått en «mandagsbil»...
Kjører sølvfarget LEAF, etanoldrevet BMW cab og Yamaha Vmax motorsykkel.

RogerB

Jeg har også hatt den ulelyden i lave hastigheter nå når det er -17 her, jeg har en mistanke om at det har med regenerering å gjøre da lyden forsterkes litt når jeg slakker av mot rundkjøringer og kryss.

Det er vel også det eneste jeg har hørt hittil på 5000 km

Når det er sagt så er lyden ikke veldig sjenerende og den høres ikke med radio på normalt volum.

Det er heller ikke overaskende at det er mer lyder i kaldt vær, samt at vi har ekstremt stillegående biler.

I -17 med Audi 2.5L diesel hører man knapt om man har kjørt over naboens bil  ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

jkirkebo

Sitat fra: Vmax på onsdag 01. februar 2012, klokken 20:49
Jeg har fått en ulyd i bilen. Rett etter start, når det er -10 og kaldere har jeg en "ulelyd" i bilen. Det må komme fra drivverket et sted. Lyden varierer med hastigheten. Litt variasjon om jeg gasser eller bremser, uten at den blir borte. Har prøvd å sette bilen i "N" uten at lyden forsvinner. Etter et par, tre kilometer er lyden borte. Er det noen som har lignende?

Ja, samme lyd her. Virker som det er ganske vanlig. Har ikke tenkt så mye over den egentlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Merker rykking i bremsene jeg også. Forskjellige bremsestadier. Har nok med regeneringsystemet og datasystemene å gjøre  :)
Nissan Leaf

Marius-H

I morra har Leafn sin 3 dag på verksted. Mekanikeren sleit med å finne feilen. Feilsøkinga gikk på epost med fabrikken. Whathastheworldcometo.

gbzdoc

Har samme "ulelyd" selv i lavehastigheter med kald bil i minusgrader. Forvinner etter et par km.

Har også reagert på bremsen. Den er nok slik "by design". Synes brems og regenerering fungerte vesentlig bedre på i-Miev. Tror kanskje Leafen er litt over-komplisert laget, uten å ha blitt perfeksjonert nok.

I dag morges opplvde jeg at bakbremsen hadde hengt seg opp, på tross av at brekket ikke hadde vært på. (Kun i Park) Kjørte bilen i vaskemaskin i går før den ble parkert, men bremset kraftig et par ganger for å tørke bremsene. Fikk en rar dunkelyd fra bakhjulene de første 5 km, før alt ble normalt. Sank til rundt -10 i natt så var vel ikke noe sjakktrekk å ta en bilvask rett før kvelden...

Rio

Jeg har kjørt 3 forskjellige Leafer/Leaves/Løver? ;-)

Den jeg har nå (min egen) er den første som lager den lyden som Vmax beskriver. Den er påfallende nok til at jeg ønsker å vite hvor den kommer fra.

De to tidligere bilene jeg kjørte hadde bremser som "hugget" veldig (må ha vært regen), slik at selv det som skulle være en lett oppbremsing ble mye mer plutselig enn den skulle vært. Denne bilen er mye bedre justert, slik at bremseeffekten er mer lineær med hvor hardt man tråkker på bremsen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 01. februar 2012, klokken 23:57
I dag morges opplvde jeg at bakbremsen hadde hengt seg opp, på tross av at brekket ikke hadde vært på. (Kun i Park) Kjørte bilen i vaskemaskin i går før den ble parkert, men bremset kraftig et par ganger for å tørke bremsene. Fikk en rar dunkelyd fra bakhjulene de første 5 km, før alt ble normalt. Sank til rundt -10 i natt så var vel ikke noe sjakktrekk å ta en bilvask rett før kvelden...

Brekket går på egen trommelbrems på bakhjulene og vaieren kan ha frosset. Hvis du klarer å dra av vaier eller skade trommelbremsen fordi du har kjørt med brekket på tipper jeg verkstedet ditt sender deg julekort i 2012...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Jeg har skivebremser bak på min. Står det tromler lenger inn på akslingen?
Nissan Leaf

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)


Noppo

Varme i rattet forsvant etter bare 2 dager! Lyser på knappen, men det blir ikke varmt. Jeg bruker det ikke, men kona er litt grinete...
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

RuneW

Er det bare jeg som har en følelse av at Leaf'en har mange flere feil en man bør forvente? Synes det er veldig mye rart som skjer med den bilen i alle bauger og kanter.

Hvor mange Leaf-eiere er det som er aktive her på forumet? 50? Og allerede en grei smørbrødliste med underlige feil...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA