Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Demontering av batteripakke på Think

Startet av leafen, lørdag 21. januar 2012, klokken 20:52

« forrige - neste »

Marius-H

Jeg rygga Leafen inn i en stolpe på Rema 1000 her. Har hatt lappen siden 1999 uten å bulke på noe som helst måte. Tror jeg stola litt for mye ryggekamera og ikke sidespeilene :O

Å ja... den var 4 dager gammel...

Strandbu

Føler med deg!!! Selv om jeg har nesten usynlige merker, føles det som dype sår. "The first cut is the deepest" sies det jo. :-(
Mottatt Sølv Leaf fra Ålgård Auto 11.01.12!!!
125000Km

TMX75D Jan19

Strandbu

Vet ikke helt om det er statisk elektrisitet eller ikke, men synes jeg får "strøm" i meg når jeg går ut av bilen etter at den er stoppet. Pleier å ha den ene hånden på rattet og den andre på "oversiden" av døren når jeg går ut, og kjenner kribling i hånden på rattet.
Kan dette måles på noen måte?
Mottatt Sølv Leaf fra Ålgård Auto 11.01.12!!!
125000Km

TMX75D Jan19

Griffel

Sitat fra: Strandbu på søndag 29. januar 2012, klokken 22:57
Vet ikke helt om det er statisk elektrisitet eller ikke, men synes jeg får "strøm" i meg når jeg går ut av bilen etter at den er stoppet. Pleier å ha den ene hånden på rattet og den andre på "oversiden" av døren når jeg går ut, og kjenner kribling i hånden på rattet.
Kan dette måles på noen måte?

Er det kortvarig, altså bare akkurat i det øyeblikket du tar på ouersiden av døren, kan det være statisk, og ikke så lett å måle. Er det en kribling som varer er det noe annet, og dersom det er elektrisk kan den måles med et voltmeter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Marius-H på søndag 29. januar 2012, klokken 19:53
Jeg rygga Leafen inn i en stolpe på Rema 1000 her. Har hatt lappen siden 1999 uten å bulke på noe som helst måte. Tror jeg stola litt for mye ryggekamera og ikke sidespeilene :O

Å ja... den var 4 dager gammel...

Alltid vært livredd for at dette skal skje med Classic Thinken. "NOT"

Nei fra spøk til alvor, slikt er allid trist, og gir en stygg ripe i nybilgleden. Tiden leger som sagt alle sår, og med "innkjørt" bil vil du nok etterhvert begynne å glede deg over alle de andre fortrinnene Leafen gir deg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Sitat fra: Marius-H på søndag 29. januar 2012, klokken 19:53
Jeg rygga Leafen inn i en stolpe på Rema 1000 her. Har hatt lappen siden 1999 uten å bulke på noe som helst måte. Tror jeg stola litt for mye ryggekamera og ikke sidespeilene :O

Å ja... den var 4 dager gammel...

Au da... Hadde noen litt for nær-på opplevelser selv i starten. Man blir veldig lurt pga. ektrem vidvinkel på all avstandsbømmelse, så jeg bruker det kameraet i svært liten grad. Egentlig stort sett bare for å se når jeg må stoppe inntil noe bak når den siste halvmeteren skal "rygges inn".

EL gringo

Jeg snakket med en lettere brisen Nissan lakkerer på fest i helgen og han sa at de gruet seg til de fikk inn første karosseriskade fordi de rett og slett ikke skjønnte hvordan man utfører jobben. De har ikke fått opplæring i det heller. Når jobben skal utføres må de først demontere batteriene. Det er den en mann i Bergen som kan(han jobber ikke for Nissan), og tar en del tid. Når batteriene er ute skal bilen ikke usettes for mer enn 60 grader, noe som gjør at de ikke kan bruke vanlig lakkhall. Hvis de mot alle odds finner nytt eget sted å lekkere trenger de lakk som herder ved 60 grader. det finnes ikke i leaf farger, så du må hellakkere bilen i ny farge:)

Så de skjønnte lita av hvordan de skulle løse dette, bare at det ble urimelig dyrt.

Marius-H

Det er gudskjelov bare fangeren min som er sprekt da. Den i plastikk.

Men som ikke det var nok fikk jeg ikke start på bilen min i går. Måtte taues til til BNH på Økern. Det kan virke som det er denne feilen. Første i Norge?

http://nissanleafwiki.com/index.php?title=Warning_lights_leading_to_LEAF_that_won't_run

Runex

Sitat fra: EL gringo på mandag 30. januar 2012, klokken 18:58
Jeg snakket med en lettere brisen Nissan lakkerer på fest i helgen og han sa at de gruet seg til de fikk inn første karosseriskade fordi de rett og slett ikke skjønnte hvordan man utfører jobben. De har ikke fått opplæring i det heller. Når jobben skal utføres må de først demontere batteriene. Det er den en mann i Bergen som kan(han jobber ikke for Nissan), og tar en del tid. Når batteriene er ute skal bilen ikke usettes for mer enn 60 grader, noe som gjør at de ikke kan bruke vanlig lakkhall. Hvis de mot alle odds finner nytt eget sted å lekkere trenger de lakk som herder ved 60 grader. det finnes ikke i leaf farger, så du må hellakkere bilen i ny farge:)

Hvis dette stemmer så er jo det krise! Regner med at Nissan ikke ønsker at dette kommer ut.
Når det er skrevet vil jeg vel tro at lakkverkstedet klarer å lage ganske lik farge etter litt testing. Det klarer de da med de fleste andre farger. En eller annen må gjøre denne jobben, og det pleier å være lakkprodusentene.
Hvorfor må batteriene ut av bilen når den skal lakkeres? De står jo ikke der og gnistrer akkurat. Det er heller ikke strengt tatt nødvendig å herde all lakk på 60-80 grader. Det gjøres mest for å få ned herdetiden.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Ladefabrikken

Sitat fra: EL gringo på mandag 30. januar 2012, klokken 18:58
Jeg snakket med en lettere brisen Nissan lakkerer på fest i helgen og han sa at de gruet seg til de fikk inn første karosseriskade fordi de rett og slett ikke skjønnte hvordan man utfører jobben. De har ikke fått opplæring i det heller. Når jobben skal utføres må de først demontere batteriene. Det er den en mann i Bergen som kan(han jobber ikke for Nissan), og tar en del tid. Når batteriene er ute skal bilen ikke usettes for mer enn 60 grader, noe som gjør at de ikke kan bruke vanlig lakkhall. Hvis de mot alle odds finner nytt eget sted å lekkere trenger de lakk som herder ved 60 grader. det finnes ikke i leaf farger, så du må hellakkere bilen i ny farge:)

Så de skjønnte lita av hvordan de skulle løse dette, bare at det ble urimelig dyrt.
Jeg tror denne fyren har hørt feil. Det er batteriene som ikke skal utsettes for høyere varme en 60 grader. Når batteripakken er ute burde det ikke være noe problem å sette bilen i varmeromet.
Altid mange myter og folk som er skeptisk til nye ting.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

cra

Sitat fra: 2EL på tirsdag 31. januar 2012, klokken 14:03
Jeg snakket med en lettere brisen Nissan lakkerer på fest i helgen og han sa at ......

Fram med saltklypa, folkens. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

I USA klarer de nå å reparere karosseriskader som medfører lakkering:

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=6504&start=10

Kanskje løsemidler og alkohol ikke går så bra sammen  ::)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Småskader kan sikkert Micropaint klare, de benytter ikke varmekammer, men lokal IR. Har bruk dem selv på en liten skade og resultatet var meget bra.
For større skader kan det nok være mer omstendlig, med elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

De fleste lakkbokser varmes opp til 60 grader i ca 40 minutter etter lakkering. De med propandrevet varme kjører ofte opp til 80 grader de første 5 minutter og de siste 35 på 60 grader.
Disse opplysningene er fra en edru profesjonell billakkerer  :D

I løpet av disse 40 minuttene blir nok ikke batteripakken særlig oppvarmet. Starter man på 20 grader vil jeg tippe en økning på 10-15 grader inne i pakken på denne korte tiden.

Batteripakken blir nok mye varmere i løpet av en dag i solen i California!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Marius-H

Bilen min står nå på verksted for andre dag. Håper de løser problemet i dag. Har en Nissan Duke som byttebil. Jeg skjønner ikke at de samme folkene som har laget Leaf(Nissan) har laget Duke. Duke er skikkelig plastbøtte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA