Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Demontering av batteripakke på Think

Startet av leafen, lørdag 21. januar 2012, klokken 20:52

« forrige - neste »

Saxo

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

aurba

Think City 2010, Lithium

Smiling when sailing

En c-tek lader er billigere og lader batteriet, mens solcellene ser kanskje finere ut men påvirker batteriet ikke selv om lyset står på i garasjen :-). Men det er jo trist at man skal bekymre seg over 12V batteriet mens man er på ferie. Min gammel Diesel Caravelle startet fint etter vi kom tilbake fra vinterferie... hvis man nå ikke ser alt for nøye på fargen av eksosen de første to minutt...
Blå Leaf, Tromsø

RuneW

Sitat fra: Smiling when sailing på torsdag 01. mars 2012, klokken 20:35Men det er jo trist at man skal bekymre seg over 12V batteriet mens man er på ferie.

Trist? Det er jaggu meg tragisk at en bil som står i kontakten klarer å gå tom for strøm!

Til de som opplever dette:
Det er bare å ringe Nissan og be dem komme å få start på disse bilene. Kanskje de blir lei til slutt og presser på Nissan sentralt så de får fikset dette problemet. Dette er lavmål.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

TimeBandit

Hmmm. Jeg hadde bilen min stående ute i 1 uke rundt nyttår i 5 - 10 minusgrader uten å være tilkoblet 220V. Bilen stod med ca 60% kapasitet på hovedbatteriet, og jeg fikk ingen problemer. Det holder tydeligvis ikke å la bilen stå i ro for å fremprovosere denne tilstanden.

TB
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

Elmo

Sitat fra: iOnas på torsdag 01. mars 2012, klokken 14:50
Har en teori om at det er en dårlig celle i 12V batteriet

Tror det er veldig skjeldent at nye bly-battrier har en dårlig celle, men jeg har faktisk opplevd det én gang i løpet av mine snart 40 år med mekking på utallige egne og andres biler.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynet

I følge manualen er maksimal strømlekkasje 50 mA på Leaf, så det må være systemer som starter opp og tømmer 12V-batteriet. Kan det være timeren til laderen og telefonmodulen som sender epost en gang i døgnet som tømmer batteriet?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Høres ut som en liten endring i software kunne være på sin plass. Hva med at når laderen først setter i gang så lader den batteriet til det er fullt, i stedet for å gjette seg til at det er nok med fem minutter?  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

iOnas

Lynet: Takk for god info. Skal sjekke dette. Jeg har solcellepanel (men bilen står i en helt mørk garasje, så det hjelper ingenting). Det som er rart er at det gikk an å måle spenningsfall på 12V batteriet med en gang etter lading.
Bosted: Nordmøre.

kjekk

TO: Skade nederst til venstre i frontruta.  Dette var steinsprang, da jeg så steinen komme flygende fra Toyota RAV'en foran meg på motorveien før den traff med et høyt knepp.  Bitteliten rose.  Dette kan vel fikses uten å måtte bytte rute?

gbzdoc

Man får fikset slikt "gratis". (Forsikringen dekker det uten egenandel.) Få gjort det så fort som mulig, ellers kan den vokse fort og du ender opp med å måtte bytte ruta likevel.

Lynet

Hadde du timer på iOnas?
Tror kanskje den kan være synderen? Det blir jo et strømtrekk når den skal starte opp og det skal sendes epost. Men utrolig dårlig konstruert hvis ikke DC-DC får beskjed om å lade 12V hvis timer er aktiv!!

Men hva hvis så er tilfelle og man kjører til flyplassen for 14 dager i syden og må lade uten timer til 100% og da med et batteri som kanskje holder +15 grader, etter en uke kommer det en kuldebølge på -20 og kjøler da ned batteripakken som ble fulladet ved +15!
Så vidt meg bekjent er dette direkte ødeleggende for batteripakken?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Joachim

I kveld opplevde jeg noe rart. Skulle en tur på Biltema, så jeg koblet den like greit til hurtigladeren på BNH Rud. Fulgte alle instruksjoner, men fikk feilmelding under første initsiering. OK.

Neste forsøk går greit, så jeg drar for å handle. Kommer tilbake noen minutter før laderen er ferdig så jeg avbryter ved å følge instruksene på skjermen.

100 meter bort i gata legger jeg merke til at jeg har et gult varsellys. Stanser inn til siden og booter. Nå skrur den seg bare halvveis på i tillegg til at PS (Servo)-lampa lyser. Booter en gang til og vips så fungerer alt knirkefritt. Snålt og gir meg lite godfølelse!

gbzdoc

Mener å ha lest om andre også som har opplevd litt rare ting når hurtiglading avbrytes...

fael

Jeg har opplevd en dunkelyd i hjuloppheng på høyre side foran. Lyden oppstår når jeg kjører over en ujevnhet i veien. Ingen lyd på venstre side. :-\
Skal på verksted neste uke....
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA