Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Demontering av batteripakke på Think

Startet av leafen, lørdag 21. januar 2012, klokken 20:52

« forrige - neste »

Joakim Sveli

Jeg har hatt problemer med vindusheis både på passasjersiden og førersiden.

Først var det på passasjersiden med at heisen gikk tregt. Det fikset verkstedet ved å justere motoren sa de, nå er den helt fin. Fikk låne Nissan Note i mellomtiden. Pussig navn på en bil som egentlig er ganske umusikkalsk.

Så var det førersiden. Her sluttet vinduet helt å fungere (altså heisen). Dog ingen feilmelding fra Microsoft-systemet og at vinduet svarer ikke. Feilen som forårsaket dette var at bryteren for vindusheisen på førersiden var gåen. Dette tok 40 min å fikse. De hentet ny bryter fra en annen bil. Egentlig tar det 3 uker å bestille og satt inn en ny bryter.

Mot normalt har jeg ikke hørt noen uling fra bilen, selv om det har vært ned i -15 grader.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

RuneW

Sitat fra: ElRey på onsdag 29. februar 2012, klokken 13:20
Haha. Da skal du ta en titt på Think forumet og "Vanlige feil og løsninger på "ny"Think 2008

Halvaparten her er off topic
halvparten av de igjen handler om vindusheis

Hva mener egentlig du med at "halvparten er off topic"?

Og så sammenligne med Think blir litt håpløst. Jeg forventer faktisk kvalitet av en helt annen klasse fra en stor japansk bilprodusent.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Joakim Sveli

Sitat fra: RuneW på onsdag 29. februar 2012, klokken 13:35

Hva mener egentlig du med at "halvparten er off topic"?

Og så sammenligne med Think blir litt håpløst. Jeg forventer faktisk kvalitet av en helt annen klasse fra en stor japansk bilprodusent.

[/quote]


Det er en del innlegg om carwings her, i tillegg til andre ting som ikke har med feil på Leaf å gjøre. Det at det nå er 13 sider med innlegg er ikke representativt for andel feil og betydningen av disse feilene.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

RuneW

Sitat fra: ElRey på onsdag 29. februar 2012, klokken 13:41
Det er en del innlegg om carwings her, i tillegg til andre ting som ikke har med feil på Leaf å gjøre. Det at det nå er 13 sider med innlegg er ikke representativt for andel feil og betydningen av disse feilene.

Eh... nei, selvsagt ikke. Og jeg har da ikke sittet å talt antall postinger heller  ::)
(og ikke har jeg nevnt Carwings heller, så vidt jeg kan huske...)

Det jeg reagerte på var det tilsynelatende store antall problemer i forhold til antall aktive Leaf-brukere på dette forumet. Det er mistenkelig mye "dritt" som ikke burde være nødvendig på bare noen mnd gamle biler, som:

- Diverse ulelyder
- Knirkelyder
- Dårlige vindussheiser (saktegående + vil ikke virke)
- Startproblemer/død bil
- Gjenfrosset førerdør (dette er problemer jeg forventer med en gammel, fuktig bil)
- Radioproblemer
- Flassing av lakk / dårlig lakk
- Lysende varsellamper (man må på verksted for å finne ut av)
- Mistenkelig antall like sprekker i frontrutene

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Joakim Sveli

Ja dette med ulelyder, knirkelyder og dårlige vindusheiser er underlig å finne på nye biler, og burde vært unødvendig. Det du skriver om startproblemer, varsellamper sprekker i frontruta mener jeg er å male Siv jensen på veggen. Jeg har telt 2 eller 3 som har sprekker som høres like ut.

Det er viktig å stille høye krav om feil og mangler, og på den måten får vi bedre biler i fremtiden. Det virker dog ikke som vesentlige mangler og det håndteres god av både forhandler og produsent. Det er imponerende når man tenker på at dette er første massepropduserte kjøretøy på el for Nissan.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

RuneW

Sitat fra: ElRey på onsdag 29. februar 2012, klokken 14:35Det virker dog ikke som vesentlige mangler og det håndteres god av både forhandler og produsent. Det er imponerende når man tenker på at dette er første massepropduserte kjøretøy på el for Nissan.

Nissans første masseproduserte el-kjøretøy, ja, men flesteparten av de feilene jeg har notert meg har egentlig ingen ting med el-kjøretøy å gjøre. Og det bekymrer meg noe, siden det kan tyde på at Nissan har spart litt vel mye på utgifter/kvalitetskontroll for å få denne bilen salgbar.

Nå ja.  Det gjelder i alle fall å være flink å kreve å få utbedret alt som måtte dukke opp under garantitiden.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: RuneW på onsdag 29. februar 2012, klokken 14:42
Nissans første masseproduserte el-kjøretøy, ja, men flesteparten av de feilene jeg har notert meg har egentlig ingen ting med el-kjøretøy å gjøre.

Det var det første jeg tenkte også. Elektriske vindusheisere er i allfa fell ikke noe nytt, og ikke dører på biler heller. ;)

Har ikke sjekket på Leaf selv, men på Caravellen er toppakninga på sidedøra slik at fuktighet lett kan bli liggende oppå den og ikke renner av. I tillegg er det mye pakning som skal slippe samtidig siden døra går rett ut før den skyves. Kan det være at pakninga på Leaf'en også er slik utformet at den samler på fuktighet?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bno

Sitat fra: ElRey på onsdag 29. februar 2012, klokken 14:35
Det er imponerende når man tenker på at dette er første massepropduserte kjøretøy på el for Nissan.

Deler synet (normal bil problem)her om at det er blårussen som har hatt mest å si i forbindelse med prod./kvalitetsnivå på Leaf. Bare de ikke brenner seg på dette. Blårussen er ikke i stand til å tenke langsiktig (nok).

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

gbzdoc


bno

Nei absolutt ikke http://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk
Faren her er at de perfeksjonerer til det ypperste  så går det ikke så bra og dernest kommer kapitalen inn for alvor å tar over alt og gjør det om til en suksess etter nedskriving. Natural science folka kan bli vel nerdete i kontrast til blårussen  ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

iOnas

Kom hjem fra vinterferie søndag kveld og prøvde å sjekke ladestatus med iPhone. Jeg fikk ikke kontakt og tenkte at dette var pga den ustabile Carwings-appen.

Da jeg skulle kjøre til jobb mandag morgen gikk det ikke an å låse opp døren uten å bruke den fysiske nøkkelen. Fikk åpnet bilen, men den var helt død (ikke et lys noe sted). Bilen hadde vært koblet til strøm hele tiden mens jeg var borte. Jeg ringe Nissan support som bestilte "bilberging". Vi fikk start på bilen ved hjelp av startkabler (fra et bærbart startbatteri) koblet til det lille 12V batteriet i motorrommet. Hovedbatteriet var helt oppladet. Det lyste en varsellampe i dashboardet når det var koblet på hjelpestrøm,varsellampen slukte med en gang hjelpebatteriet ble koblet fra.
Det virker som 12V batteriet tar lading når hovedbatteriet lades, eller når bilen går, men det mister spenning veldig fort (kan se spenningen faller når jeg måler med voltmeter).

Har en teori om at det er en dårlig celle i 12V batteriet, problemet er at bilen må fraktes 18 mil (og maaange høydemeter) til Trondheim for å sjekke. Er det noen andre som har hatt liknende problemer?

Jeg har brukt bilen hver dag siden jeg kjøpte den (bortsett fra vinterferien:-), og har kjørt 5700km så langt.
Bosted: Nordmøre.

RuneW

Sitat fra: iOnas på torsdag 01. mars 2012, klokken 14:50Da jeg skulle kjøre til jobb mandag morgen gikk det ikke an å låse opp døren uten å bruke den fysiske nøkkelen. Fikk åpnet bilen, men den var helt død (ikke et lys noe sted). Bilen hadde vært koblet til strøm hele tiden mens jeg var borte.

Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være noe seriøst galt med systemene som skal sørge for å vedlikeholdslade 12V-batteriet? Det er ikke første Leaf dette skjer med, verken her i Norge eller over dammen...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Hei iOnas, bla tilbake til side 11 i denne tråden så ser du at jeg fikk nøyaktig samme problemet etter vinterferien!
Ikke noe dårlig celle, bare dårlig konfigurasjon av bilen!

Hadde du timer på? Jeg hadde på mitt standardvalg med start og stopp 11:00 og 80%.

Jeg har epostvarsling, og fikk epost 11:00 hver dag at lading var stoppet, men etter 5 dager kom det e-post hver time om at lading var stoppet. 1 døgn før jeg kom hjem stoppet epostene helt, og det var sikkert da 12V-batteriet var tomt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Fra 2012 Leaf Owner Manual:

CHARGING THE 12-VOLT BATTERY
When the EV (Electric Vehicle) system is off, the 12-volt battery charges automatically for 5 minutes every 5 days.
The charge timing resets to 5 days without charging the 12-volt battery if:

* The vehicle is placed in the READY to drive position for more than 5 minutes.
* The Li-ion battery is charged for more than 5 minutes.


Hvis jeg forstår teksten riktig, får man maks fem minutter lading i løpet av 9 dager.
Det tilsier vel at noe trekker mere strøm i løpet av disse dagene enn fem minutter lading tilfører?

Har noen av dere solcellepanel på bilen?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Har ikke solcellepanel.

Disse 5 døgnene tror jeg gjelder når bilen ikke står koblet til 230V, hva som skjer når den står tilkoblet vet jeg ikke. Men timeren starter lading en gang i døgnet, men stopper nesten umiddelbart.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA