Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Demontering av batteripakke på Think

Startet av leafen, lørdag 21. januar 2012, klokken 20:52

« forrige - neste »

bno

Når "tenninga" er slått av begynner systemet å telle sekund, minutt, timer  (stoppeklokke som teller ned fra 5 dager) til det har gått 5 dager (stoppeklokka står på 0). da begynner bilen(hovedbatteriert) å lade 12V batteriet. Ladingen pågår i kun fem minutter. Deretter stopper lading av 12V batteriet og ny nedtelling fra 5 dager starter. Så begynner systemet å telle ned for neste 5 dager osv. så lenge bilen ikke blir brukt/rørt. :D

M.a.o. når du ikke bruker bilen på et gitt antall dager -  si 15 dager da har hovedbatteriet ladet 12V batterier 3 ganger à 5 minutter.

Men om du bruker bilen/eller slår på tenninga slik at bilen kommer i ready posisjon med en varighet på 5 minutter eller mer så stopper nedtellinga.
Nedtellingen stopper også om lading hovedbatteriet har startet fra nettet og ladingen av dette (hovedbatteriet) har vart i 5 minutter eller mer.  

Dermed kan du stille/time når 5 dagers syklusen skal starte for å si det slik. Behov? neppe.

Glemte dette:
RuneW skrev ""Mulig jeg misforstår, men står det over at i beste fall så lades 12V-batteriet bare  i 5 minutter hver 5 dag? Hva om noe står på slik at det tømmes på 4 dager? Da er du føkt selv om bilen står å lader seg?

Dette kan ikke stemme vel?"

Til det siste, jo slik jeg også ser det ...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

RuneW

Jeg forstår ikke hva som skjer etter din forklaring heller, så det har i alle fall ikke noe med engelskkunnskapene mine å gjøre.

Jeg gidder tydeligvis ikke engang å forstå norsk  ;)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gbzdoc

Holder vel egentlig at man glemmer et kupé lys på, og vips så tappes batteriet i god tid før dag 5. Dessuten blir det jo ikke mye lading på 5 minutter.

At det ikke overvåkes bedre er mildt sagt merkelig. Når bilen er tilkoblet strøm burde det egentlig være umulig å tappe ned 12v batteriet...

En C-Tek lader e.l. kan jo fint stå tilkoblet et 12v batteri 24/7, og koster noen hundringser...

Lynet

Det var ikke glemt noe kupelys eller lignende.

Jeg har den amerikanske manualen og i den står det hver 120. time, men tiden blir jo den samme ;D

Men det står også at DCDC ikke aktiviseres de første 60 min etter power off, det betyr at DCDC kan starte når man har passert disse 60 minuttene men etter hvilket kriterie?

Er bestilt time på verksted neste uke.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Haavard

Sitat fra: Lynet på tirsdag 28. februar 2012, klokken 12:04
Nytt problem dukket opp i går:
Bilen var livløs etter å ha stått ubrukt men koblet til 230V i 8 dager! Det viste seg å være bare 8V på 12V batteriet, med andre ord helt flatt! Hvordan kan det tømmes mens bilen står koblet til 230V?

Har du solcelle panel på bilen din? :)
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

Lynet

Sitat fra: Haavard på tirsdag 28. februar 2012, klokken 18:50
Sitat fra: Lynet på tirsdag 28. februar 2012, klokken 12:04
Nytt problem dukket opp i går:
Bilen var livløs etter å ha stått ubrukt men koblet til 230V i 8 dager! Det viste seg å være bare 8V på 12V batteriet, med andre ord helt flatt! Hvordan kan det tømmes mens bilen står koblet til 230V?

Har du solcelle panel på bilen din? :)

Nei, ganske enkelt fordi bilen stort sett står i garasje og hvis den står ute er det ikke så mye sol her i Trondheim for tiden  :(
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Har nå kontrolert at DCDC virker, og den leverer 14,6V. Men det merkelige er at spenningen reduseres til 13,1V etter noen minutter! 12V batteriet ble toppladet sist natt med Ctek-lader.
Det samme skjer når jeg setter bilen til lading.

13,1V ladespenning under drift blir egentlig 0 lading av batteriet  :o og det forklarer også elendige fjernlys  ???

I manualen på side EVC-44 står følgende:
DESCRIPTION
The power voltage variable control system reduces the electric power consumption from the Li-ion battery by varying the DC/DC converter output in a range from 13 V to 15 V according to the use status of electric equipment and the 12V battery status.


Her må det en softwareoppdatering til som ihvertfall løfter spenningen når fjernlysene blir satt på.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 28. februar 2012, klokken 18:01
Holder vel egentlig at man glemmer et kupé lys på, og vips så tappes batteriet i god tid før dag 5. Dessuten blir det jo ikke mye lading på 5 minutter.

Det holder vel akkurat til å ta igjen det timeren bruker :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

akseln

Vinduet i førerdøren på min bil har sluttet å virke. Dvs. motoren drar vinduet ned 0,5 mm hver gang jeg trykker på knappen. Tilsvarende opp igjen. Blir nok en verkstedtime på min Leaf. Kanskje jeg skal be om oppdatering av software samtidig...

Leif

Jeg opplever en ganske irriterende knirking i sidedørsfelte når jeg legger armen på konsolen,
andre som har opplevd det samme?
Nissan Leaf - 2011

Thomas Parsli

Sitat fra: Akseln på onsdag 29. februar 2012, klokken 08:15
Vinduet i førerdøren på min bil har sluttet å virke. Dvs. motoren drar vinduet ned 0,5 mm hver gang jeg trykker på knappen. Tilsvarende opp igjen. Blir nok en verkstedtime på min Leaf. Kanskje jeg skal be om oppdatering av software samtidig...

Andre har hatt problemer med en teflon-stripe (som egentlig skal gjøre at vinduet glir lett) som har havnet der "sveiven" har kontakt med vindu. Om dette skyldes feilmontering eller dårlig lim gjennstår å se, men den er kanskje den som er synderen hos de med treige vinduer?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Hvis det er lagt inn PTFE (fluorkarboner, teflon) på rutene så skal vi sporenstreks ut å skrubbe det av...  :)

Elbil skal være helsevennlig, ikke være laget av ett kjemikalie som ikke brytes ned i kroppen.
Nissan Leaf

akseln

Hvis denne teflonstripen har ramlet ned, så er det vel ikke noe jeg kan fikse selv?

Thomas Parsli

Jeg forstår det slik at store deler av døren må demonteres, så jeg tror ikke du vil gjøre dette selv:)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Joakim Sveli

Sitat fra: RuneW på torsdag 02. februar 2012, klokken 10:46
Er det bare jeg som har en følelse av at Leaf'en har mange flere feil en man bør forvente? Synes det er veldig mye rart som skjer med den bilen i alle bauger og kanter.

Hvor mange Leaf-eiere er det som er aktive her på forumet? 50? Og allerede en grei smørbrødliste med underlige feil...

Haha. Da skal du ta en titt på Think forumet og "Vanlige feil og løsninger på "ny"Think 2008

Halvaparten her er off topic
halvparten av de igjen handler om vindusheis
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA