Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Demontering av batteripakke på Think

Startet av leafen, lørdag 21. januar 2012, klokken 20:52

« forrige - neste »

gbzdoc

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 02. februar 2012, klokken 08:39
Brekket går på egen trommelbrems på bakhjulene og vaieren kan ha frosset. Hvis du klarer å dra av vaier eller skade trommelbremsen fordi du har kjørt med brekket på tipper jeg verkstedet ditt sender deg julekort i 2012...

Thomas

Poenget var jo at brekket IKKE var på... Bruker det nesten aldri da jeg stort sett parkerer på flatt underlag.

Brekk + saltlake = problemer

Fikk tatt brekket både på og av uten at det spilte noen rolle. Måtte bare gi litt gass for at det som hadde frosset fast skulle løsne. Lurer bare på hva inni granskauen det var, siden brekket ikke stod på.

Alt fungerer fint igjen nå, uten ulyder.

Thomas Parsli

Sitat fra: RuneW på torsdag 02. februar 2012, klokken 10:46
Er det bare jeg som har en følelse av at Leaf'en har mange flere feil en man bør forvente? Synes det er veldig mye rart som skjer med den bilen i alle bauger og kanter.

Hvor mange Leaf-eiere er det som er aktive her på forumet? 50? Og allerede en grei smørbrødliste med underlige feil...

Jeg følger med både her og på mynissanleaf.com uten å ha registrert unormalt mye feil (sammenlignet med andre biler).
Tenker du på noe spesielt?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 02. februar 2012, klokken 11:50Tenker du på noe spesielt?

Jeg tenker ikke på noen spesifikke problemer, men de som er rapportert her i denne tråden:

- Diverse ulyder
- Dårlige vindussheiser
- Startproblemer
- Gjenfrosset førerdør (dette er problemer jeg forventer for en gammel og fuktig bil)
- Radioproblemer
- Flassing av lakk

Er det virkelig vanlig at en så stor prosentandel (*) opplever problemer med sine helt nye biler i løpet av et par mnd?

(*) Igjen: Jeg er usikker på hvor mange Leaf-eiere som faktisk er aktive på forumet og evt i denne tråden. Er det 200 er kanskje ikke 15 rapporterte problemer mye. Er det 30 så er 15 rapporterte problemer veldig mye (IMHO).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 02. februar 2012, klokken 11:01
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 02. februar 2012, klokken 08:39
Brekket går på egen trommelbrems på bakhjulene og vaieren kan ha frosset. Hvis du klarer å dra av vaier eller skade trommelbremsen fordi du har kjørt med brekket på tipper jeg verkstedet ditt sender deg julekort i 2012...

Thomas

Poenget var jo at brekket IKKE var på... Bruker det nesten aldri da jeg stort sett parkerer på flatt underlag.

Brekk + saltlake = problemer

Fikk tatt brekket både på og av uten at det spilte noen rolle. Måtte bare gi litt gass for at det som hadde frosset fast skulle løsne. Lurer bare på hva inni granskauen det var, siden brekket ikke stod på.

Alt fungerer fint igjen nå, uten ulyder.

Hånbrekket er på egen trommel inne i bremseskiva, du ser egentlig trommelen fra utsiden inne i skiva. Hvis du hadde underspyling kom det nok vann inn i trommelbremsen. Og selv om du tok noen kraftige oppbremsinger ble ikke trommelen varm nok til å få ut vannet!
Det er mulig å dra på brekket korte øyeblikk i fart for å få litt varme i trommelen, men det låser bakhjulene veldig fort!!!

Konklusjonen blir nok å ikke vaske i kaldt vær!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Jeg også har denne lyden i kaldt vær så dette tyder på at kanskje alle har den. Noen som har sjekket med forhandler om hva det kan være?

Når det gjelder bremsene har de en elektromotor som bremseservo. Og det er faktisk bare den som legger på bremsetrykk. Pedalen gir signal til en styreenhet om hvor mye retardasjon du ønsker så balanserer den mengden regenerering og hjulbrems.
Hvis systemet svikter komprimeres ei fjær og du får "vanlig" brems med da uten servo.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

gbzdoc

Sitat fra: Lynet på torsdag 02. februar 2012, klokken 13:36
Konklusjonen blir nok å ikke vaske i kaldt vær!

I så fall frøys det fast inni trommelen selv om brekket ikke var på. Men stemmer nok det da, at et par kraftige oppbremsinger ikke var til stor hjelp.

Neste gang får jeg heller ta vasken før jeg kjører en lengre tur, evt. kjøre med gasspådrag og brems samtidig et lite stykke. (Som merkelig nok går på Leaf...)

Blip

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 02. februar 2012, klokken 11:01
Måtte bare gi litt gass for at det som hadde frosset fast skulle løsne. Lurer bare på hva inni granskauen det var, siden brekket ikke stod på.

Dette er vel ganske vanlig på de fleste biler. Klossene ligger så tett inntil skivene at de ruster/fryser fast i løpet av natta.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

gbzdoc

Har aldri opplevd det før, så lenge brekket har vært av. Men største forskjellen ligger kanskje i at det er egen trommel til brekket inni huset på skivene?


Joachim

Her er video fra i morges med ulelyden i bilen min. Det var -17. Virker som det blir verre jo kaldere det er. Er ikke bekymret da det er flere som opplever dette...


Marius-H

Nå har bilen vært hos BNH Økern i 4 dager. Bilen er skrudd i masse deler og det er snakk om å bytte noe deler til batteriet. Nissan sentralt har forespurt mekanikeren en masse målinger som er blitt sent til fabrikken.

Drittlei Nissan puke nå.

RogerB

Sitat fra: Joachim på fredag 03. februar 2012, klokken 17:22
Her er video fra i morges med ulelyden i bilen min. Det var -17. Virker som det blir verre jo kaldere det er. Er ikke bekymret da det er flere som opplever dette...


Jepp det er samme lyd her når det er kaldere enn -10, ganske sikker på at det har med regen å gjøre.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Rio

RogerB et al: Regen er jo elektronisk, så jeg kan ikke umiddelbart forstå hvorfor det skulle lage en spesiell lyd når det er kaldt.

Det er jo uansett lett å teste, for hvis man lader bilen 100% (og ikke har på oppvarming først) så vil ikke bilen bruke regen (siden batteriet allerede er på 100%).

Men hva det er - det vet jeg ikke...  ???


:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gbzdoc

Jepp, identisk lyd. Men regen er jeg ikke enig i at det kan være. Den kommer når jeg har gasspådrag, triller i N eller regenererer. Spiller ingen rolle. Den endrer pitch etter hastigheten jeg kjører i.

bno

Sitat fra: Joachim på fredag 03. februar 2012, klokken 17:22
Her er video fra i morges med ulelyden i bilen min. Det var -17. Virker som det blir verre jo kaldere det er. Er ikke bekymret da det er flere som opplever dette...



Ser at du er langt nede (på grenseverdi kaldt) på batt temp. Kan det være noe relatert til batt. management systemet (battery heater / cooler?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA