Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Girspaken på Partner sitter dønn fast

Startet av Ole C, torsdag 19. januar 2012, klokken 20:46

« forrige - neste »

Ole C

Jeg lurer på hvordan vi lader: 80% eller 100%?


(editert etter en digital nabokjerring kommenterte norsken min  ;D  )
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Lynet

Sitat fra: Ole C på torsdag 05. januar 2012, klokken 22:13
Jeg lurer på hvordan vi lader 80% eller 100%?

Les CH-22 og 23 i instruksjonsboken  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

akseln

Ole C ønsket nok å gjennomføre en liten poll blant oss brukere. Får ikke den statistikken i instruksjonsboken  ;D

Men spørsmålet burde kanskje vært skrevet:

Jeg lurer på hvordan vi lader: 80% eller 100%?

daggad

Jeg lader stort sett til 80%
Har satt timer til å lade 80% hver gang den kobles til ved å ha tiden stilt i 24 timer. Om jeg trenger mer så kobler jeg til etter behov.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Jeg lader også normalt til 80% via timer (12.00-12.00). Lader kun til 100% de gangene jeg vet på forhånd at jeg trenger det, dvs. når jeg skal til Oslo eller f.eks tur/retur Strømstad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Hvor lang tid tar det fra 80 - 100% med 16A lading vs 10A lading?

ovev

Har kun 10A, men andre har sikkert data for 16A.

Ladetiden varierer litt, men rundt 0C tar det ca 2t15m på 10A-
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

gbzdoc

Hæ? 2,5 timer for å lade til 80% med 10A kan jo ikke stemme. Har ikke sjekket så nøye selv enda, men det tar "timesvis"...

Har førøvrig i hovedak brukt 100% lading, men har begynt å teste ut hvor praktisk/upraktisk det er med 80%. Har allerede måttet gi opp et brått oppstående ærend grunnet for lite strøm på batteriet... Men jeg ser at 80% dekker det normale daglige behovet selv med komfertabel varme.

Er jo heller ikke noe å tenke på om man skal plugge i laderen eller ikke så lenge man kun lader til 80. Jeg pluggern i så ofte jeg kan.

BE

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 07. januar 2012, klokken 09:51
Hæ? 2,5 timer for å lade til 80% med 10A kan jo ikke stemme. Har ikke sjekket så nøye selv enda, men det tar "timesvis"...


Han svarer på å ladetiden fra 80% til 100%  :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

ovev

Det var jo 80% - 100% det ble spurt om. ::)

Ladet opp i går fra 80% - 100%. Startet opp kl 11:40 og lading var ferdig kl 13:54. Det blir 2 timer og 14 minutter.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

gbzdoc

Ah, tenkte 0-80 jeg... :D
Blind i gjerningsøyeblikket?... ;-)

Lynet

1 time og 43 minutter med 16A kabel fra 80% til 100%, men batterietempen var bare på 2 streker (-8 celsius)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på søndag 08. januar 2012, klokken 15:30
1 time og 43 minutter med 16A kabel fra 80% til 100%, men batterietempen var bare på 2 streker (-8 celsius)

Stemmer nok bra, sist jeg var nede på en batteristrek gikk lading TREGT.
Ved normal temperatur tar 80-100% lading med 16A maks 1t30m, gjerne ennå noen minutter raskere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA