Hovedmeny

Lading av min nye (brukte) Zoe.

Startet av Oli, onsdag 08. mai 2019, klokken 12:42

« forrige - neste »

Oli

Hei,

Kjøpte nettopp en brukt Zoe 2014 av gammel type (den med 43 kW "hurtig"-lading). Fikk valget mellom å få med en helt standard stikk-lader som kun skal fungere på TN nett (tror jeg??), eller en såkalt hyttelader - en sabla tung murstein av en lader som lader over alt. Jeg testet den nette TN laderen på jobb - det er kun der jeg lader - og den ladet fint. Men nå, når jeg lader i dag så går laderen av og på. Typisk 1-2 minutter på, 10 sekunder av, så på igjen før den til slutt gir seg. Den lyser grønt på "Ready" og ikke noe på fault, men lader altså ikke.

Sjekket kursen som tar for seg tre ladepunkt. Alle tre i bruk, en av meg og de to andre av andre. Alle laderne var 10A og kursen er 32A. Sikringen var ikke gått. Likevel ladet ingen av de tre bilene som var koblet til.

HJELP! Noen som har vært borti dette før?? Burde jeg gå for hytteladeren likevel??? Forhandler sa at dersom det ikke hadde vært TN nett så hadde ikke laderen fungert over hodet - ikke en gang litt. Har bedt vaktmesteren her på bygget sjekke kursen men er det noen som har innspill?

På forhånd takk

TB

Du må ta rede på om det er TN, eller IT nett. Å bare teste en gang er ikke godt nok, det kan være jordfeil som kommer og går som lurer deg / bilen. Du skriver ladere på 10A, og kursen var 32A.

Om du mener at tre ladere er koblet til en 32A kurs er det trolig TN, det ville ikke gå på IT nett.

Å finne ut om det er TN eller IT er normalt ikke så komplisert. TN nett bruker å være godt merket med røde skilt på tavler 400 V TN. Sikringene for trefas er fire moduler brede. (L1,2,3 + N)

IT nett skal være merket med blå 230 V IT skilt, men disse er ofte eldre, og ikke alltid merket.
Sikringene for trefas er tre moduler brede. (L1, 2,3)

Om du har TN skal den enkle nette laderen fungere. Men, er det IT må du ha den tunge bøtta.
Dette er den store ulempen med Zoe, det er ellers en fin liten rimelig bil.

Skal du lade den hjemme må du sjekke hva du har der. Det er også mulig å fastmontere en trafo, og dermed lade raskere enn 10A.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ladov

Så vidt jeg har fått med meg har alle 11 og 22 kW ladepunkt TN-nett mens de som har lavere effekt ofte kan være IT-nett. Finnes det en app eller ladekart som forteller hvilke ladere som har TN-nett?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

TB

Sitat fra: ladov på onsdag 08. mai 2019, klokken 21:49
Så vidt jeg har fått med meg har alle 11 og 22 kW ladepunkt TN-nett mens de som har lavere effekt ofte kan være IT-nett. Finnes det en app eller ladekart som forteller hvilke ladere som har TN-nett?

Du tenker på offentlige ladestasjoner. Det kan nok stemme at ladepunkt fra 11 kW og oppover er TN nett.
Om det finnes noe kart over Zoe kompatible offentlige ladestasjoner kjenner eg ikkje til.

Trådstarter tenker på lading på en arbeidsplass, ladestasjoner på 2,3 kW / 10 A. Da må en sjekke installasjonen, slike ladestasjoner bruker ikke være oppført i noe register eller kart.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ladov

Sitat fra: TB på onsdag 08. mai 2019, klokken 21:56
Sitat fra: ladov på onsdag 08. mai 2019, klokken 21:49

Du tenker på offentlige ladestasjoner. Det kan nok stemme at ladepunkt fra 11 kW og oppover er TN nett.
Om det finnes noe kart over Zoe kompatible offentlige ladestasjoner kjenner eg ikkje til.

Trådstarter tenker på lading på en arbeidsplass, ladestasjoner på 2,3 kW / 10 A. Da må en sjekke installasjonen, slike ladestasjoner bruker ikke være oppført i noe register eller kart.
Det stemmer, jeg tenker på offentlige ladestasjoner. Det *burde* jo finnes et sted men alt jeg finner er tråder der andre lurer på det samme..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Oli

Sitat fra: TB på onsdag 08. mai 2019, klokken 18:58
Du må ta rede på om det er TN, eller IT nett. Å bare teste en gang er ikke godt nok, det kan være jordfeil som kommer og går som lurer deg / bilen. Du skriver ladere på 10A, og kursen var 32A.

Om du mener at tre ladere er koblet til en 32A kurs er det trolig TN, det ville ikke gå på IT nett.

Å finne ut om det er TN eller IT er normalt ikke så komplisert. TN nett bruker å være godt merket med røde skilt på tavler 400 V TN. Sikringene for trefas er fire moduler brede. (L1,2,3 + N)

IT nett skal være merket med blå 230 V IT skilt, men disse er ofte eldre, og ikke alltid merket.
Sikringene for trefas er tre moduler brede. (L1, 2,3)

Om du har TN skal den enkle nette laderen fungere. Men, er det IT må du ha den tunge bøtta.
Dette er den store ulempen med Zoe, det er ellers en fin liten rimelig bil.

Skal du lade den hjemme må du sjekke hva du har der. Det er også mulig å fastmontere en trafo, og dermed lade raskere enn 10A.

Hei, og takk for godt svar. Det må da være TN nett, for det er tre separate stikk koblet opp mot en og samme kurs på 32A. Sikringen ser ut til å ha fire moduler, som du sier, men du ser det kanskje bedre enn meg. Legger ved et bilde.

Forhandler forklarer at det er godt mulig problemet er at den nette laderen er "intelligent" og har en rekke sjekker den kjører for å sikre trygg lading. En av disse sjekkene slår ut på at andre bruker samme kurs elns. Kan det være det? Bøtte-laderen lader fint, om en HIMLA treigt!

[attachment id=0 msg=804584]

pudderjagar

Dette er nok heilt sikkert TN nett. Løysinga er desverre ikkje lov til å lade frå men da er ein annen diskusjon.

Hvis da fungerer fint med bøtteladeren så set du igjen med 2 feil det kan være:

1. Feil i da elektriske anlegget. Hadde det vært jordfeil så hadde du fått kortsluttning og sikringen ville slått ut momentant. Da kan være andre feil som oppstår mest sansynleg i ein av dei andre bilane. Prøv å lade når du er alene på kursen og sjå om det same skjer. Hvis da fungerer så er det støy frå dei andre bilane som er problemet.

2. Feil på ladekladden. Da forekommer. Er dette ein orginal ladekladd så bør den ikkje ha problem med komunikasjonen til bilen. Viser da noko feilmelding når bilen lader elelr etterpå?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Oli

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 09. mai 2019, klokken 17:02
Dette er nok heilt sikkert TN nett. Løysinga er desverre ikkje lov til å lade frå men da er ein annen diskusjon.

Hvis da fungerer fint med bøtteladeren så set du igjen med 2 feil det kan være:

1. Feil i da elektriske anlegget. Hadde det vært jordfeil så hadde du fått kortsluttning og sikringen ville slått ut momentant. Da kan være andre feil som oppstår mest sansynleg i ein av dei andre bilane. Prøv å lade når du er alene på kursen og sjå om det same skjer. Hvis da fungerer så er det støy frå dei andre bilane som er problemet.

2. Feil på ladekladden. Da forekommer. Er dette ein orginal ladekladd så bør den ikkje ha problem med komunikasjonen til bilen. Viser da noko feilmelding når bilen lader elelr etterpå?

Hei,

Jeg mener at den ladet okay når den var alene om kursen. Usikker da jeg kun testet i et par minutter. Men forhandler mente også at "forstyrring" fra de andre bilene på samme kurs fikk laderen til å slå ut med feil. Men; laderen viste kun grønt på READY selv da den ikke ladet. Ingen feilmelding i bilen og ingen på laderen. Jeg vil tippe det er pga ladingen er satt opp feil her på bygget? Det skal vel strengt tatt være en kurs per punkt? Her er det som nevnt punkt per kurs, men kursen er 32A.

pudderjagar

At Zoe bare stoppar ladinga og ikkje kjem opp med feilmelding er ganske mystisk. Den plei no alltid klage når den stopper ladinga.

Men hvis ladekladden stoppar ladinga så er da ein av veldig få tilfelle kor bilen ikkje kjem opp med feilmelding.

Prøv å lån ein anna ladekladd som har type2 kontakt. Du kan bruke andre kladder til andre bilar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA