Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bensin til konspirasjonsteoribålet vedr Nissan+Apple=Sant

Startet av Aspiranten, torsdag 19. januar 2012, klokken 16:50

« forrige - neste »

Aspiranten

Har omsider bladd litt i instruksjonsboken og funnet frem til 80% ladeprogrammet  :D Har stilt det inn og lagt inn lading mellom 16:10 og 06:00, til 80%. Oppvarming er stillt inn til 06:50. Etter kl 07:00 bruker vi ikke strøm hjemme hos oss på hverdagene.

Den lader da ca. 50% og avslutter  :o (6 prikker på batteriet om morgenen) Vi setter i kontakten med en gang når vi kommer hjem, og den signaliserer da blink blink blink 123 for å vise at den venter på programstart, senere på kvelden.

Hva kan være galt? Vi får jo omtrent null og niks rekkevidde vi nå.
Nissan Leaf

ovev

Du skriver at lading skal foregå mellom 16:10 og 06:00. Når kommer dere hjem og plugger inn? Hvis det er etter kl 16:10 har start ladetid passert. Fjern heller starttiden og behold kun slutttiden. Da vil bilen selv finne ut når den skal starte lading.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Lynet

Setter du inn ladekontakten etter 16:10?
Tror ikke ladingen starter hvis tiden er passert når kontakten settes inn!

Jeg har satt ladestart til 0:00, den er da stort sett ferdig før 07:00 da jeg sjelden kjører den under 20% i løpet av en dag.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

Seriøst?

Det er jo kanondårlig... Vi kan aldri lade før etter 16:01 her på vinterstid. Vi deltar i strømsparingsprogram som har som formål å frigjøre mest mulig strømkapasitet til industrien her oppe på dagtid. Vi får billigere nettleie som gevinst, så en elbil som lader for tidlig kan koste oss dyrt.

Men ok, da får vi heller gå ut igjen etter middag hver dag og plugge inn da...  >:(
Nissan Leaf

Blip

Jeg har satt start og sluttid til 12:00 (som anbefalt i annen tråd). Da lader bilen uansett og til enhver tid så sant den er plugga, og ladetida er jo "alltid" passert, så det høres merkelig ut at bilen ikke lader når tidspunktet er passert. Du har ikke blanda am og pm?

• Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Aspiranten

Den er nå varm og god om morgenen så det kan jeg ikke se for meg :D Den har ladet til 50% flere morgener nå, så den lader jo på ett eller annet tidspunkt, men avslutter.
Nissan Leaf

ovev

Du trenger ikke gå ut og plugge i hver ettermiddag. Behold kun sluttiden. Da vil bilen være ferdig oppladet kl 06:00 som du har satt som sluttid. Den er sannsynligvis ferdig minst en time før det og.
Bilen kalkulerer da selv når den trenger å starte lading. Om batteriet er helt utladet vil lading starte tidlig på kvelden (ved 10A). Den vil ikke starte å lade så tidlig som kl. 16:00.

En fordel med å kun bruke slutttid er at selv om du plugger i etter at bilen egentlig skulle ha startet lading vil den allikevel lade om nødvendig helt fram til slutttiden du har satt opp.

Med starttid i tillegg vil ikke bilen starte lading hvis startiden er passert når du plugger i.
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Aspiranten

Ja det var det resultatet jeg prøvde å få ovev :) Men også med en garanti på at den aldri skulle lade _før_ 16:01 var passert.
Nissan Leaf

Lynet

Neida, dette er ikke dårlig. Du må bare forstå systemets tankegang. Jeg følte det samme også når jeg oppdaget dette.

Forslag til løsning:
- fjern oppstarttid og si at den skal være ferdig 06:00, da starter den tidligst 10,5 timer før hvis pakken er helt tom.
- sett starttid så sent at du er sikker på at du har parkert for kvelden, trenger da ikke sluttid.
- gjør det manuelt i bil/ på PC/ på smarttelefon
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ovev

Jeg har selv satt kun slutttid til kl 07:00. Bilen er da ferdig ladet ca kl 06:00. Den har da ca 1 time som om nødvendig kan brukes til oppvarming. Vi har bilen på samme kurs som tørketrommelen. Den går også om kvelden gjerne fram til kl 10:00 om kvelden. Nå er det riktignok sjelden at vi kjører bilen noe særlig lengre enn til "Low Battery Warning".

Husk på at hvis bilen kan lade mellom kl 16:00 og 06:00 er det hele 14 timer. Så lang tid vil bilen aldri bruke på å lading selv om batteriet skulle være helt utladet.

2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

BE

@Aspiranten
Jeg heller også mot det Blip sier, det høres ut som om du har blandet AM og PM. Nå starter ikke ladingen din før morgenen klokken 0410, og lader til kl 0600....

Jeg har både start og stopp satt til kl 12:00 og 80% lading, og som det også nevnes her i tråden så starter da ladingen umiddelbart hver gang jeg setter i kabelen og lader til 80%. Teorien om at ikke ladingen starter fordi starttidspunktet er passert får jeg derfor ikke til å stemme.

Jeg tipper det står start kl 0410 AM på timeren din:)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

Var ute å fjernet starttiden nå. Det stod PM ja. Sjelden jeg slurver :)

Men jeg lurer på om ikke jeg skal adoperte den der 12 12 80 greia dere holder på med. For det faktum at jeg må fysisk trykke på en knapp (cancel timer) inne for at den skal lade med en gang, sånn i tilfelle vi trenger juice på den senere på kvelden har irritert meg litt. Samtidig vil jeg ikke lade til 100% daglig når halve brukermanualen består av små notiser som advarer mot 100% lading  :P

Lynet: det er dårlig jo. Dersom du i en stresset situasjon glemmer av å trykke "cancel timer" etter at du kom for sent hjem til huset ditt en dag, så våkner du til tomt batteri slik det er nå  :o

Det er dårlig design, ikke dårlig systemforståelse  ;D
Nissan Leaf

Lynet

Er nok litt enig med deg Aspiranten  ;D

Skal teste ut dette for å finne ut om ladingen starter selv om tiden er overskredet den aktuelle dagen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ole C

Hvorfor skal jeg bruke lade timer ?

Og hvorfor skal den stoppe lading på 80%?

Jeg har siden jeg fikk bilen plugget til lader med en gang jeg kom hjem og latt den lade til 100%. Den siste uka har jeg ladet kun annenhver dag.
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Aspiranten

Forlenger levetiden ved å lade til 80%
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA