Borettslagslading for alle

Startet av fredag, mandag 06. mai 2019, klokken 16:09

« forrige - neste »

fredag

Jeg stilte på et borettslagsmøte for et par uker siden. Elbillading sto på listen over temaer, og jeg var spent på hvordan det ville bli lagt frem, for i dette borettslaget er det mest litt eldre beboere.

Men wow. Det viser seg at det billigste og mest praktiske var å legge opp kabling for lading av elbil til samtlige plasser i parkeringskjelleren med en gang, og dette ble klubbet gjennom.

Det var bare et par som allerede hadde elbil, men argumentene var slik:
- mulighet for elbil-lading viktig for å sikre verdien på boligen
- samlet utbygging vil bli billigere og penere
- realistisk sett kommer alle til å bytte ut bilene sine med elbil før eller siden uansett, og neste eier kommer til å ha elbil

Bare som en kontrast til noen av de andre borettslag-historiene som postes her.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Vollis47

Det er godt å høre at ikke alle borettslag er negative. Her har det nok vært et styre eller noen elbil-entusiaster som har klart å legge frem fakta på en god måte.

I mange tilfeller behøver ikke kostnadene for infrastruktur bli mer enn 3-5000 kr per leilighet når alle betaler. Verdistigning på leiligheten blir nok adskillig mer.

Vi har sjøl fått satt opp flatkabel til alle garasjeplassene (19stk) for 56000kr.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

OhmPaPa

Det er ikke alltid alder betyr at man ikke følger med i tiden.

Har jo ingen offisiell statistikk på dette - men forbausende mange sjåfører av Tesla Model 3 som jeg anslår er i 60-70-års alder.

Lagt merke til det fordi jeg titter litt ekstra nyskjerrig på disse bilene for tiden. Og det var et ektepar i den alderen som jeg hjalp å få lading på CCS når de selv plugget til Type2 på en superlader for en tid tilbake.

En fin måte å starte pensjonisttilværelsen på spør du meg - med ny og blank elbil.

e-curious

@fredag:  Hvilken løsning valgte dere?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA