Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

hjemmelading 32A

Startet av elbil-1, mandag 06. mai 2019, klokken 07:56

« forrige - neste »

elbil-1

Kan noen oppsummere den praktiske forskjellen/fordelen med :
1. Tesla wall charger (eller annen ladestasjon)

2. 32A blå 3-fas sikret med 40A sikring og B-vern - Med fast UMC kabel tilkoblet. Tenker da på fast kabel som henger på veggen og ikke kobles til og fra vegg-kontakten hver dag, men står fast oppkoblet.

Hva gir en ladestasjon av ekstra features, sikkerhet eller annet i en slik situasjon?

Se bort fra pris og montasjekostnad - er ute etter om det ene eller det andre gir noen fordeler rent teknisk eller sikkerhetsmessig.

o.b.lix

Tesla TWC er billigst (5.100 tror jeg) og har fast ladekabel (dvs den som kobles i bilen) med Tesla-knapp, men mangler B-vern (som er dyrt).

Easee ladeboks, mangler fast ladekabel (men de fleste har type2 kabel med bilen), har innebygget B-vern og viktigst av alt - får strømmen 20% billigere om du har Tibber som strømleverandør. Koster 7000.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Disclaimer: er ikke elektriker, synser bare.

Sitat fra: elbil-1 på mandag 06. mai 2019, klokken 07:56
Mulighet for laststyring opp mot belastning på inntak/hus, og eventuelt lastdeling med flere ladestasjoner. Tidsstyring kan du gjøre med begge løsninger (via tredjeparts app).

Sitat fra: elbil-1 på mandag 06. mai 2019, klokken 07:562. 32A blå 3-fas sikret med 40A sikring og B-vern - Med fast UMC kabel tilkoblet. Tenker da på fast kabel som henger på veggen og ikke kobles til og fra vegg-kontakten hver dag, men står fast oppkoblet.

Hva gir en ladestasjon av ekstra features, sikkerhet eller annet i en slik situasjon?

Se bort fra pris og montasjekostnad - er ute etter om det ene eller det andre gir noen fordeler rent teknisk eller sikkerhetsmessig.
Mindre tyverifare med fastmontert vegglader, men ikke relevant om det er inne i en garasje.

Over lang tid kan du kanskje få irr i kontakten, hovedsaklig dersom ute, men neppe noen stor fare.

Generelt vil jeg si at fastmontert i de fleste tilfeller gir større sikkerhet over bevegelig utstyr, mindre sjanse for vakkelkontakt, kabelskader etc.

I tillegg er stor fordel at du alltid har UMC liggende i bilen, eller slipper å kjøpe en ekstra. Det er ikke allverdens å spare på en slik løsning.

Vegglader er også en mer attraktiv løsning dersom du for eksempel skal selge på et tidspunkt. Er nok ikke så mange som blir imponert av en ladekladd på veggen.

Handyman

TWC er ingen "charger", men kun en "connector"... altså en ladeboks eller ladeuttak. Laderen sitter i bilen. Elektrofolk er opptatt av denne forskjellen.
Med en TWC kan du styre lastfordeling eller dynamisk ladehastighet med en bryter og litt kobling.
Tredjepart-Apper kan også styre dette bedre enn Tibber.
2. 32A blå 3-fas sikret med 40A sikring og B-vern - Med fast UMC kabel tilkoblet. Tenker da på fast kabel som henger på veggen og ikke kobles til og fra vegg-kontakten hver dag, men står fast oppkoblet.
UMC (gen1) kan bare lade enfase på 32A 230V.
Med rødt adapter kan den derimot lade med 16A trefase 400V (11kW) og faktisk også på 230V (6kW), men dette krever rød stikkontakt tilkoblet en 16A trefasekurs på N, L1 og L2 (utradisjonelt). Jeg bruker denne løsningen, og det funker topp.
UMC gen 2 er kun enfase.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elbil-1

Så teknisk sett ingen dårligere, sikkerhetsmessig løsning med en fast koblet UMC enn en ladestasjon.
HVertfall ikke hvis man sammenligner med ladestasjon med løs kabel - som vil ha samme irr/vakkel problematikk som en "fast" UMC på industristikk (rødt eller blått)

Tekniske "duppeditter" kan man alltid spekulere i hvilken effekt og nytte det gir - om man er interesert i mer enn bare å få rask lading på en enkel måte.

fredag

Tesla Wall connector er Mode 3 ladeutstyr, dvs fastmontert.

Industrikontakt + UMC er kun Mode 2.

Myndighetene anbefaler bruk av Mode 3 på fast biloppstillingsplass.

Den store sikkerhetsmessige forskjellen er at man unngår situasjoner der dumme brukere trekker ut stikkontakten først, før de trekker ut kontakten i bilen. Da kan det oppstå en lysbue i kontakten som kan skade selve kontakten, føre til brannfare og kan føre til at man må skifte ut kontakt eller ladeplugg på UMC.

En annen sikkerhetsmessig forskjell er at en industrikontakt ikke er pirkesikker. Tenk barn som leker med spiker i denne kontakten.

Type1-kabel og type2-kabel har et pilotsignal som vil bli brutt før strømmen blir brutt når man trekker ut kontakten. Når pilotsignalet blir brutt blir lading avsluttet av bilen og det vil ikke oppstå lysbue som skader utstyret. Pilotsignalet må være til stede for at det skal være strøm i kontakt og tilkoblet ladekabel, noe som gjør at utstyr med type1- eller type2-kontakt og kabel er pirkesikkert med hensyn på barn.

Type2-kabler er også laget for å plugges inn og ut daglig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elbil-1

Nå var tanken at umc kabelen skulle kunne stå fast koblet i veggen.

Lading av tesla avsluttes når man trykker på knappen og frigjør kabelen fra bilen. Altså ingen lysbue.

I min egen garasje har jeg kontroll på de ytre påvirkningene. Ingen unger som leker inni garasjen.

Handyman

Sitat fra: elbil-1 på mandag 06. mai 2019, klokken 17:21

Lading av tesla avsluttes når man trykker på knappen og frigjør kabelen fra bilen. Altså ingen lysbue.

I min egen garasje har jeg kontroll på de ytre påvirkningene. Ingen unger som leker inni garasjen.
Da er forskjellene i sikkerhet neglisjerbare etter min mening.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Joachim@sancon.no

Sitat fra: elbil-1 på mandag 06. mai 2019, klokken 17:21

Jeg har 2 stk Kirkebø ladere på 32amp industri stikk. Begge kursene er sikret med 15 amp kurser og 4mm2 kabel. De står høyt på veggen i garasjen og bare vært koblet til en gang og der står de.

Når jeg monterte stikkene så dro jeg kabel selv og fikk elektriker til å koble sikring og stikket. Laderne kjøpte jeg på finn.no. Tipper jeg brukte ca 8.000kr for ladere og jobben. Mangler jo B-vern. Men det gjør vel veldig mange av  schuko stikkene som står koblet opp ved offentlig bygg også.

Mangler selvsagt last balansering, smartlading og masse annet. Men bilene mine er fullladet hver morgen. Når jeg ser her i nabolaget er det mye lading på UMC via schuko.

Ser man på innholdet i f.eks elektroimportøren sin ene lader til 11.000kr så er det til forveksling lik det som står i mine.

Selv har jeg mine ladere montert rett innafor garasjeporten. Mens kabel henger ut under porten på en krok på utsiden. Enkelt og greit.

cra

Sitat fra: fredag på mandag 06. mai 2019, klokken 15:22
En annen sikkerhetsmessig forskjell er at en industrikontakt ikke er pirkesikker. Tenk barn som leker med spiker i denne kontakten.

Det er vel "løst" ved at slike kontakter er montert høyere oppe på veggen? (Usikker på evt. konkrete krav.) At shucko-kontakter i krypehlyde er gjort pirkesikre er helt naturlig, men vi skal ikke mange tiår bak i tid før de ikke var det de heller. Mine foreldres hus var bygd i '77, og der er de fleste kontakter hverken jordet eller pirkesikre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

S4e

Tesla Model 3 kan nå lade 3fas på 230v anlegg med flere ladebokser. Vil tror det også vil komme for S og X etterhvert. Da får du 11kw og trekker 28A.

Det får du jo ikke med alternativet du tenker på?

Selv om jeg kan klare meg fint med saktere ladefart er det utrolig praktisk om en ønsker å fylle opp hurtig. Den bilen jeg hadde før kunne kun lade med 1fas og da gikk relativt ofte sikringen på grunn av skjev last i fasene...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA