Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidsforbruk på bytte av bakaksling

Startet av Lynet, onsdag 18. januar 2012, klokken 19:52

« forrige - neste »

lab69

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 05. januar 2012, klokken 11:22
Nånå, la oss ikke falle dithen at alle med premiumbiler er drittsekker. Det er ikke premiumbiler jeg oftest ser stjeler parkeringsplassene til de handicappede her oppe...

mener ikke at alle som kjører premium er drittsekker, men heller at de fleste drittsekkene kjører premimum ;)

neida, det finnes drittsekker i alle folkeslag, med alle biltyper.
Litt Vest for Kristiansand, kjører Sort Leaf, levert 30 Desember 2011
kjører også en Ford Mondeo med lpg (propan) drift

mariowing

Legg forøvrig merke til at at det er tillatt å kjøre med tåkelys tent dersom hovedlyktene har parklyset tent (dvs at tåkelyset lyser "sterkest" av de to).

Det finne også biler (som f.eks. Mini) som har svake lys plassert nederst (samme lyktehus som tåkelysene) og disse lyser samtidig med vanlig nærlys. Dette er også tillatt. Det er tillatt med to par lys tent, mange biler har en "svak" pære inne i lyktehuset hvor det "vanlige" nærlyset sitter.

Legg også merke til at Leaf'en har to pærer i "tåkelys-huset" (i følge en annen tråd her om LED-pærer) slik at selv om lysene "nede" er tent på en Leaf så betyr ikke dette nødvendigvis at de kjører med tåkelys.

Mao; ikke alle som kjører med "lavtmonterte lys" kjører med tåkelys.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Lynet

Sitat fra: mariowing på torsdag 05. januar 2012, klokken 11:56
Legg forøvrig merke til at at det er tillatt å kjøre med tåkelys tent dersom hovedlyktene har parklyset tent (dvs at tåkelyset lyser "sterkest" av de to).

Det finne også biler (som f.eks. Mini) som har svake lys plassert nederst (samme lyktehus som tåkelysene) og disse lyser samtidig med vanlig nærlys. Dette er også tillatt. Det er tillatt med to par lys tent, mange biler har en "svak" pære inne i lyktehuset hvor det "vanlige" nærlyset sitter.

Legg også merke til at Leaf'en har to pærer i "tåkelys-huset" (i følge en annen tråd her om LED-pærer) slik at selv om lysene "nede" er tent på en Leaf så betyr ikke dette nødvendigvis at de kjører med tåkelys.

Mao; ikke alle som kjører med "lavtmonterte lys" kjører med tåkelys.

Her blir det mye surr og det må en presisering til:

De lysene du sikter til som lyser svakt er markeringslys foran (tidligere kalt parkeringslys) og SKAL lyse sammen med hovedlysene.

På Leaf er markeringslysene i samme reflektor som fjernlyset.
I reflektorene til tåkelysene sitter også pærene til kjørelyset, disse lyktene har altså to funksjoner.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

akseln

Sitat fra: mariowing på torsdag 05. januar 2012, klokken 11:56
Legg forøvrig merke til at at det er tillatt å kjøre med tåkelys tent dersom hovedlyktene har parklyset tent (dvs at tåkelyset lyser "sterkest" av de to).

Parklysene skal vel alltid være tent uansett hvilke andre lys du har på (nær, fjerne, tåke).

Sitat fra: mariowing på torsdag 05. januar 2012, klokken 11:56
Det finne også biler (som f.eks. Mini) som har svake lys plassert nederst (samme lyktehus som tåkelysene) og disse lyser samtidig med vanlig nærlys. Dette er også tillatt. Det er tillatt med to par lys tent, mange biler har en "svak" pære inne i lyktehuset hvor det "vanlige" nærlyset sitter.

Nei, dette tror jeg ikke er lov hvis da ikke de nederste lysene fungerer som parklys (noe jeg ikke tror).

Statens Vegvesen har en grei oversikt her: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys

mariowing

Som jeg skrev angående Mini'n; den har parklys sammen med tåkelyset og det er mulig å tenne tåkelyset separat. Det som da skjer er at en ekstra pære tennes i "tåkelyshuset". Så det er lovlig siden nærlyset er tent i hovedlyktehuset og parklyset er tent i tåkelyshuset. Det er også slik lyset slåes på når bilen startes (altså "default") og siden bilen er typegodkjent slik så er vel det i seg selv nok bevis for at dette er en tillatt kombinasjon.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Og forøvrig så viser jeg til samme link til www.vegvesen.no som Akseln som beskriver nøyaktig de konfigurasjoner som jeg forsøkte å beskrive. Beklager at jeg tydeligvis skrev det så uklart at enkelt følte et behov for å forklare meg hva jeg egentlig mente :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Lynet

Sitat fra: mariowing på torsdag 05. januar 2012, klokken 19:38
Som jeg skrev angående Mini'n; den har parklys sammen med tåkelyset og det er mulig å tenne tåkelyset separat. Det som da skjer er at en ekstra pære tennes i "tåkelyshuset". Så det er lovlig siden nærlyset er tent i hovedlyktehuset og parklyset er tent i tåkelyshuset. Det er også slik lyset slåes på når bilen startes (altså "default") og siden bilen er typegodkjent slik så er vel det i seg selv nok bevis for at dette er en tillatt kombinasjon.

Fordi om en bil er typegodkjent med muligheten for å ha tåkelys tent sammen med nærlys er det ikke tilatt å bruke denne kombinasjonen i Norge.
Ref §15 punkt 5 i Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).
Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

       Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

mariowing

Enig i at det ikke er tillatt med tåkelys sammen med nærlys, det står jo også på Vegvesenet sin side som du linket til. Der står det også at tåkelys er tillatt brukt som kjørelys. Kjørelys er en betegnelse på det å ha lys tent og nærlys er en av flere, mulige, lovlige lys som kan brukes som kjørelys.

Hvis du leser min beskrivelse en gang til så beskriver jeg en løsning hvor parkeringslys er plassert nede i støtsfangeren sammen med tåkelyset (tåkelyset er normalt avskrudd men sitter altså fysisk i samme reflektor). Oppe er det plassert nær- (og fjern) lys men ingen parkeringslys i den reflektoren. Dette er samme løsning men med motsatt fordeling av lysene (parklys oppe, tåkelys/nærlys nede) som Nissan Leaf har.

Meningen med mitt opprinnelige innlegg var å gjøre oppmerksom på at selv om en bil har tente lys nede på støtsfangeren så betyr ikke det nødvendigvis at lyset er ulovlig slik noen av innleggene før mitt første gav inntrykk av.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Lynet

Regner med at de fleste greier å se om det er markeringslys eller tåkelys som kommer ut av ei lykt. Hvis ikke er det på tide med en synssjekk  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Haavard

Synes denne artikkelen fra dinside.no var ganske artig :)

SitatKjenner du ikke lysreglementet, spurte betjenten, etter å ha stoppet DinSide Motors redaktør i en trafikkontroll.

http://www.dinside.no/856402/ikke-vedta-boten
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

cra

Sitat fra: mariowing på torsdag 05. januar 2012, klokken 22:07
Enig i at det ikke er tillatt med tåkelys sammen med nærlys, det står jo også på Vegvesenet sin side som du linket til. Der står det også at tåkelys er tillatt brukt som kjørelys. Kjørelys er en betegnelse på det å ha lys tent og nærlys er en av flere, mulige, lovlige lys som kan brukes som kjørelys.

Tåkelys er tillat brukt som kjørelys på dagtid. Og i dette tilfellet må "dagtid" forstås som den tiden av døgnet det er lyst, slik at egenblending ikke oppstår. (Egenblending = det er så mye lys like foran bilen at føreren ser dårlig lenger frem)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA