Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidsforbruk på bytte av bakaksling

Startet av Lynet, onsdag 18. januar 2012, klokken 19:52

« forrige - neste »

Lynet

I disse dager med masse nysnø oppdaget jeg en noe betenkelig løsning på min Leaf.
Når jeg vil ha på tåkebaklys må jeg først slå på tåkelysene foran! Men i Norge er det jo ikke lov til å bruke tåkelys sammen med nærlys (kvalifiserer til 2000,- i bot).
Og tåkelysene er jo så elendig dårlig at de lyser bare 5 meter foran bilen. Skal de brukes i mørket er skilpaddemodus å anbefale.

Med andre ord kan ikke tåkebaklys brukes lovlig slik de er koblet!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

akseln

Joda, tåkelys er lov til å bruke sammen med nærlys - når det er tett tåke. Dette er tilsvarende forhold som når du har behov for å bruke tåkebaklys. Det sier seg selv at tåkelysene ikke trenger å lyse langt når tåken er tett.

Koplingen med at du først må ha på tåkelys foran er ikke unikt for Nissan. Har fungert slik både på MB, Audi, VW...




gbzdoc

Dessuten er det sjelden så tjukk tåke at man trenger å skru på det forhatte lyset... "Alle" glemmer jo å skru det av... :-(

Aspiranten

Ikke så lenge siden det var flere hundre biler involvert i en kollisjon borte i Kina pga. tykk tåke  :D

Er farten høy nok så skal det gjerne ikke så mye tåke til før det går gæli. Det skal sies at dette var på motorvei da, og alle holdt uforsvarlig avstand til bilene foran som så vanlig på motorvei er.
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på onsdag 04. januar 2012, klokken 21:54
I disse dager med masse nysnø oppdaget jeg en noe betenkelig løsning på min Leaf.
Når jeg vil ha på tåkebaklys må jeg først slå på tåkelysene foran! Men i Norge er det jo ikke lov til å bruke tåkelys sammen med nærlys (kvalifiserer til 2000,- i bot).
Og tåkelysene er jo så elendig dårlig at de lyser bare 5 meter foran bilen. Skal de brukes i mørket er skilpaddemodus å anbefale.

Med andre ord kan ikke tåkebaklys brukes lovlig slik de er koblet!

På mine 21 år som bilist har jeg én eneste gang kjørt i vær med såpass dårlig sikt at tåkebaklys var å anbefale (føykesnø tvers over veien i sterk vind). 99.9% av gangene jeg ligger bak en bil med tåkebaklyset på er det helt unødvendig og bare irriterende...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Helt enig!

Har selv opplevet behov for tåkelys 2 ganger på 30 år. Det var i Italia i tykk 5-6 meters sikt type tåke, og under kolonnekjøring i Norge i snøføyke. Har aldri sett så tett tåke i Norge at det var behov for lyset her.

For motorsyklister er slike tåkelys enda verre enn for bilister. Tenk dere sikten en motorsyklist med lett dugget visir får når det blir opplyst med et skinnende skarpt rødt lys.

Burde vært forbudt i Norge, men ser at det faktisk kan ha en nytte i snøføyke.

Vær så snill å la det forhatte lyset i ro. Ser dere baklysene på bilen forrand, trenges IKKE tåkelyset!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

lab69

Sitat fra: Akseln på onsdag 04. januar 2012, klokken 23:04
Joda, tåkelys er lov til å bruke sammen med nærlys - når det er tett tåke. Dette er tilsvarende forhold som når du har behov for å bruke tåkebaklys. Det sier seg selv at tåkelysene ikke trenger å lyse langt når tåken er tett.

Koplingen med at du først må ha på tåkelys foran er ikke unikt for Nissan. Har fungert slik både på MB, Audi, VW...





dette er feil, det er aldri lov å bruke tåke/kurvelys sammen med nærlys. Det skal kun brukes med parklys. altså skal det være så tett tåke at du maks kan kjøre 20-30 km/t før du bruker dem. 
Litt Vest for Kristiansand, kjører Sort Leaf, levert 30 Desember 2011
kjører også en Ford Mondeo med lpg (propan) drift

cra

Tåkelyset bak er det jaggu lenge siden sist jeg så noen brukte, men jeg har vært borti snøføyke så tett at det har vært hensiktsmessig noen ganger - og det på bare 20 år!  ;D  På Caravellen er det greit laga slik at man slå på hovedlys før tåkelyset kan skrus på, og så må man slå av tåkelyset først før man kan slå av hovedlysene. Dermed har man ikke "glemt" det neste gang man skal ut og kjøre. :)

Da er det verre med tåkelysene framme; spesielt nå som vi har en mild, våt og svart vinter! Det er et hel***e når man nærmer seg fotgjenerfelt og det kommer biler imot med doble lys! Og når fotgjengerne i tillegg så og si aldri bruker refleks er det duket for katastrofe! (Heldigvis har jeg ikke råket ut for noe, men det har vært nært nok.)  Jeg kan ikke skjønne at det med dagens teknologi ikke skal være mulig å kreve at det ikke er mulig å slå på tåkelysene sammen med nærlys. Noen få bruker dem sikkert bevisst, men de fleste som kjører med disse lysene på gjør det nok i ren uvitenhet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat
§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

        Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

        Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

        Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.


6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn. 0   Endret ved forskrift 14 des 2001 nr. 1413 (i kraft 1 juli 2002).

Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html

Pkt.5 tilsier da at det ikke er lov sammen med fjernlys heller, siden man ikke har bruk for tåkelys når det er nok sikt til at fjernlys kan benyttes.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

akseln

Sitat fra: lab69 på torsdag 05. januar 2012, klokken 08:21
Sitat fra: Akseln på onsdag 04. januar 2012, klokken 23:04
Joda, tåkelys er lov til å bruke sammen med nærlys - når det er tett tåke. Dette er tilsvarende forhold som når du har behov for å bruke tåkebaklys. Det sier seg selv at tåkelysene ikke trenger å lyse langt når tåken er tett.

Koplingen med at du først må ha på tåkelys foran er ikke unikt for Nissan. Har fungert slik både på MB, Audi, VW...

dette er feil, det er aldri lov å bruke tåke/kurvelys sammen med nærlys. Det skal kun brukes med parklys. altså skal det være så tett tåke at du maks kan kjøre 20-30 km/t før du bruker dem. 

Hups, der lærte jeg det :-) 

Ellers er bruk av tåkelys sammen med nærlys noe av det som irriterer meg mest. Mener det finnes to typer brukere som kjører med tåkelys sammen med nærlys:
1. De som ikke vet at de har satt på tåkelyset - kanskje mest eldre kjørerer.
2. De litt yngre som synes tåkelys er tøft og som derfor alltid slår et på.

I første kategori er noen biltyper er mer utsatt enn endre da tåkelyset ikke trengs å skrus på hver gang. Ser f.eks. at Nissan er overrepresentert i biler med tåkelys på. Kommer det en VW med tåkelys, så vet vi at føreren mest sannsynlig har skrudd på tåkelyset bevisst.

Tåkebaklys er i Norge stort sett unødvendig.


lab69

Sitat fra: Akseln på torsdag 05. januar 2012, klokken 08:51
Sitat fra: lab69 på torsdag 05. januar 2012, klokken 08:21
Sitat fra: Akseln på onsdag 04. januar 2012, klokken 23:04


Ellers er bruk av tåkelys sammen med nærlys noe av det som irriterer meg mest. Mener det finnes to typer brukere som kjører med tåkelys sammen med nærlys:
1. De som ikke vet at de har satt på tåkelyset - kanskje mest eldre kjørerer.
2. De litt yngre som synes tåkelys er tøft og som derfor alltid slår et på.

I første kategori er noen biltyper er mer utsatt enn endre da tåkelyset ikke trengs å skrus på hver gang. Ser f.eks. at Nissan er overrepresentert i biler med tåkelys på. Kommer det en VW med tåkelys, så vet vi at føreren mest sannsynlig har skrudd på tåkelyset bevisst.

Tåkebaklys er i Norge stort sett unødvendig.



jeg er stort sett enig. min erfaring er at det stort sett er såkalte premimum biler som kjører med tåke/kurve lys på. altså bmw, audi og suv av div opphav. lurer på om eiere av slike biler må presisere at jeg har råd til en dyr bil og bruker tåke/kurve lyset som et bevis på sin enorme rikdom :)

Tåke baklys er jeg litt uenig i. blir det riktig brukt, kan det være svært nyttig. men slå det av med en gang du får en annen bil opp bak deg.
feil bruk av tåkelys, både foran og bak er sinsykt irriterende.

men jeg har lagt merke til en liten ting. når jeg kjører rundt i min Leaf så er jeg mye mere avslappet og rolig. blir nesten ikke irritert på alle tåkelysene rundt meg. jeg kjører også roligere en i min andre bil.


Litt Vest for Kristiansand, kjører Sort Leaf, levert 30 Desember 2011
kjører også en Ford Mondeo med lpg (propan) drift

cra

Sitat fra: lab69 på torsdag 05. januar 2012, klokken 10:46
jeg er stort sett enig. min erfaring er at det stort sett er såkalte premimum biler som kjører med tåke/kurve lys på. altså bmw, audi og suv av div opphav. lurer på om eiere av slike biler må presisere at jeg har råd til en dyr bil og bruker tåke/kurve lyset som et bevis på sin enorme rikdom :)

Det er min oppfatning også, selv om jeg er fristet til å påstå at de med "premium" biler anser seg som hevet over loven. ("påstanden" er løslig basert på generelle observasjoner i trafikken)

Sitat fra: lab69 på torsdag 05. januar 2012, klokken 10:46
men jeg har lagt merke til en liten ting. når jeg kjører rundt i min Leaf så er jeg mye mere avslappet og rolig. blir nesten ikke irritert på alle tåkelysene rundt meg. jeg kjører også roligere en i min andre bil.

Det legger jeg også merke til (når jeg kjører Think'en). :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Nånå, la oss ikke falle dithen at alle med premiumbiler er drittsekker. Det er ikke premiumbiler jeg oftest ser stjeler parkeringsplassene til de handicappede her oppe...
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 05. januar 2012, klokken 11:22
Nånå, la oss ikke falle dithen at alle med premiumbiler er drittsekker. Det er ikke premiumbiler jeg oftest ser stjeler parkeringsplassene til de handicappede her oppe...

Det var helelr ikke meningen å skjære alle over en kam, derfor "løslig basert på";)  Når det gjelder hvem som tar handicap-plassene så ser jeg også at det er folk fra "alle samfunnslag", med alle slags biler (har dog aldri sett en el-bil på handicap-plass enda), men med det til felles at de tror latskap og/eller dumskap regnes som et handicap. Å parkere på en handicap plass er utrolig mye lavere enn å parkere på andre typer reserverte plasser (inkl. elbil), så det gjør jeg aldri, uansett hvor fristende det måtte være.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Det er bra  :D

Jeg synes det er helt horribelt med folk som tar handicappstedene... Huff og huff tenker jeg bare. Har kommentert det til folk i forbifarten også, gjerne høylytt til min fru idèt vi går forbi og sjåførene kan høre oss.  :)
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA