Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissans hurtigladestasjoner

Startet av snurre100, onsdag 18. januar 2012, klokken 17:26

« forrige - neste »

dissern

Mitt motiv for å bytte kjørelysåærene er fargen på lyset. Jeg vil prøve å få et hvitere lys (gjerne 6000K) fremfor det gule lyset som original pærene gir.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

mandresen

Dissern: Beklager at jeg ikke har svart før nå, men har vært på 3 ukers ferie (Og Leafen stod på flyplassen ute i 3 uker uten tilkopling av strøm og startet som en drøm :-) (Har solcellepanel)

Når det gjelder led-pærer har jeg kjøpt disse her: www.superbrightleds.com
En kan velge hvilken bilmodell en har og så kommer den opp med forslag.

Her er de pærene jeg kjøpte:
Tåkelys : H11-WHP9-DRL (Cool White / 9 led)
Parklys : WLED-WHP9-T (Cool White / 9 led)
Skiltlys : WLED-CW5 (Cool White / 5 led)

Cool White fargen er så å si identisk med de originale led kjørelysene
Og de fungerer som en drøm, så jeg kjører fast med park/tåkelys, det eneste jeg har å utsette på dem er at de er en anelse for svake.

MVH
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

hens

Hvis lyset er gult med halogenpærer, ville jeg satse på en kontroll av kablingen til lyktene. Du har sannsynligvis overgangsmotstand underveis frem til lyktene.  Monter lysrele med kabel fra generator.

Når det gjelder bruk av LED pærer i hovedlykter er disse ikke fokusert, slik at de gir elendig kjørelys. Masse lys rett foran bilen, og lite lenger frem der det trenges.
Av samme grunn er de ikke "E i ring" merket, dvs godkjent for Europa.

Tåkelys skal i følge forskriftene bare benyttes ved tåke. Feil bruk av lysutstyr som ikke er godkjent kan fort koste tusenlapper i bot!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

mariowing

#33
Søk litt på forumet og du finner mange tråder og innlegg om lysene på Leaf og lovligheten av dem :-)

Oppsummert; dagens moderne biler har helt andre lys enn biler hadde for bare noen få år siden og "alt" lys som er levert på nye biler i Norge er godkjent :-) Dvs at det er tillatt med kjørelys i "nedre" lyshus slik som på Leaf (her sitter det både DRL (kjørelys) pærer og tåkelyspærer). LED pærer er det orginalt i nærlyset på Leaf'en så de er nok også tilstrekkelig fokusert og e-merket siden Leaf'ens lys selvfølgelig er godkjent i Norge. Standard konfigurasjon når Leaf står i lysinstilling "Auto" er at DRL i nedre lyktehuset lyser når det er tilstrekkelig lyst ute (og ingen baklys). Når det blir mørkere så slukker disse og i stedet tennes nærlyset (LED  pære i hovdelyktehuset) samt baklysene.

Når det gjelder "ettermonterte" pærer så er jeg enig med deg at her er det selvfølgelig ikke fritt frem for å montere hva som helst :-) Det som er diskutert her er vel å bytte ut DRL-pærene med LED-pærer og de er neppe fokusert uansett da de kun skal brukes på dagtid. Så det som eventuelt kan være ulovlig med dem er om de lyser for sterkt (kjenner ikke maksimuskravene for lysstyrke) eller med helt feil farge (hvis du bytter dem til blå for eksempel).

[Edit: Lagt til følgende avsnitt om tåkelys/parklys]
Tåkelys(foran) er tillatt brukt som DRL så det er ikke korrekt at de kun skal brukes ved tåke. Mandresen kjører da så vidt jeg skjønner med parklys (som sitter opp i hovedlyskasteren) og tåkelys (nedre lyktehus) og på dagtid er dette en 100% lovlig kombinasjon. Men som sagt for Leaf så sitter det to pærer i lyktehuset nede mot bakken, både en DRL og en tåke pære.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

snurre100

#34
Nye kjørelys montert.Nye PIAA led tåkelys neste..Kjørelysene er E merket og derfor lovelig å bruke i Europa og i Norge.Dessuten er de montert etter gjeldende regler.
Venter på Kia E Niro

hens

Mye fiffige løsninger på billys her, det er bare det at billys er underlagt helt klare regler.
Hensikten med disse reglene er at du skal se godt og bli sett, uten å blende motgående trafikk.

Alt lysutsyr på biler skal ha "E i ring" symbolet som viser at det er godkjent for bruk i Europa
Led pærer har så stor lysflate at lyset kommer utenfor fokus i lykten, og derfor blender langt mer enn godkjente pærer. -Og gir dårlig kjørelys! Derfor er de heller ikke "E i ring" merket.

Heldigvis har politiet nå begynt å bøtelegge "lysterrorister" som driter i om de blender bare det ser "sexy " ut.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

snurre100

Sitat fra: hens på onsdag 05. september 2012, klokken 21:33
Mye fiffige løsninger på billys her, det er bare det at billys er underlagt helt klare regler.
Hensikten med disse reglene er at du skal se godt og bli sett, uten å blende motgående trafikk.

Alt lysutsyr på biler skal ha "E i ring" symbolet som viser at det er godkjent for bruk i Europa
Led pærer har så stor lysflate at lyset kommer utenfor fokus i lykten, og derfor blender langt mer enn godkjente pærer. -Og gir dårlig kjørelys! Derfor er de heller ikke "E i ring" merket.

Heldigvis har politiet nå begynt å bøtelegge "lysterrorister" som driter i om de blender bare det ser "sexy " ut.


Disse er E-merket og derfor lovelig å bruke i Norge.
Venter på Kia E Niro

foxy

Sitat fra: mariowing på lørdag 07. juli 2012, klokken 12:53
Tåkelys(foran) er tillatt brukt som DRL så det er ikke korrekt at de kun skal brukes ved tåke. Mandresen kjører da så vidt jeg skjønner med parklys (som sitter opp i hovedlyskasteren) og tåkelys (nedre lyktehus) og på dagtid er dette en 100% lovlig kombinasjon. Men som sagt for Leaf så sitter det to pærer i lyktehuset nede mot bakken, både en DRL og en tåke pære.

i utgangspunktet er dette feil - det må foreligger en bilspesifikk typegodkjenning for bruk av tåkelys om dagen (da er vanligvis en kombinasjon av DRL og tåkelys) - ellers er det ulovelig
I-miev 2011
Asker

foxy

#38
Sitat fra: snurre100 på onsdag 05. september 2012, klokken 22:05
Sitat fra: hens på onsdag 05. september 2012, klokken 21:33
Mye fiffige løsninger på billys her, det er bare det at billys er underlagt helt klare regler.
Hensikten med disse reglene er at du skal se godt og bli sett, uten å blende motgående trafikk.

Alt lysutsyr på biler skal ha "E i ring" symbolet som viser at det er godkjent for bruk i Europa
Led pærer har så stor lysflate at lyset kommer utenfor fokus i lykten, og derfor blender langt mer enn godkjente pærer. -Og gir dårlig kjørelys! Derfor er de heller ikke "E i ring" merket.

Heldigvis har politiet nå begynt å bøtelegge "lysterrorister" som driter i om de blender bare det ser "sexy " ut.


Disse er E-merket og derfor lovelig å bruke i Norge.

e-merke alene er ikke nok de må har samme lysfarge og -styrke som de som har blitt godkjent sammen med bilen
I-miev 2011
Asker

Go-carter

#39
Sitat fra: foxy på onsdag 05. september 2012, klokken 22:20
Sitat fra: snurre100 på onsdag 05. september 2012, klokken 22:05
Sitat fra: hens på onsdag 05. september 2012, klokken 21:33
Mye fiffige løsninger på billys her, det er bare det at billys er underlagt helt klare regler.
Hensikten med disse reglene er at du skal se godt og bli sett, uten å blende motgående trafikk.

Alt lysutsyr på biler skal ha "E i ring" symbolet som viser at det er godkjent for bruk i Europa
Led pærer har så stor lysflate at lyset kommer utenfor fokus i lykten, og derfor blender langt mer enn godkjente pærer. -Og gir dårlig kjørelys! Derfor er de heller ikke "E i ring" merket.

Heldigvis har politiet nå begynt å bøtelegge "lysterrorister" som driter i om de blender bare det ser "sexy " ut.


Disse er E-merket og derfor lovelig å bruke i Norge.

e-merke alene er ikke nok de må har samme lysfarge og -styrke som de som har blitt godkjent sammen med bilen

Jasså? Referer gjerne til Lovdata, sist jeg sjekka holdt det i lange baner med E. Faktisk kan man også variere farge, mellom hvitt og gult om man vil :)

SitatKURVE-/TÅKELYS
1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.*
1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere enn øverste kant av den lysende flaten i nærlyset.*
1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.*
1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

KJØRELYS
11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

Reglene for tåkelys er at disse kan brukes sammen med parklys, så lenge det er lyst ute. Ikke lov å bruke når det er mørkt(med mindre det er tåke, selvfølgelig). Nissan Leaf har inne i tåkelysene også ett sett med andre pærer, som kan brukes som DRL. Disse lyser svakere enn tåkelysene, og med en annen reflektor.

Her er SVV sitert i en mail ang DRL:
http://www.bilforumet.no/andre_forum/juridisk/276109-drl-kjorelys-regler-ettermontering.html

Med et utsnitt av paragrafen:
Sitat1. Er disse tilatt å bruke ilag med tåkelys når det er lyst ute? (park,tåke og drl)
Nei, iht Kjøretøyforskriften §§ 28-1 og 28-4 pkt.11 og ECE-reg.48.
Kjørelys skal kobles slik at de automatisk tennes sammen med baklys når motoren går og at de slukker når kurve/tåkelys, nær- eller fjærnlys tennes.
2. Er det et krav til at disse skal være vannrett eller kan dem ligge litt på skrå?
Lyktene må monteres iht monteringsanvisning og iht krav til monteringen som beskrevet i ECE-reg.48.
4. Er disse lov å bruke når det er mørket ute når bilen er parkert(tenkte da ilag med parklys)
Nei, iht Trafikkreglene § 15 pkt 4 skal det da kun benyttes parkeringslys.

5. Er det ellers noen spesielle regler eller ting å huske på med DRL ettermontering?
Kjøretøyforskriften kap.28 og ECE-reg.48 og 87 som omhandler lysmontering og krav til selve lykten.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

foxy

min feil ja om dagen er det lov med tåkelys!

gul og hvitt ja men ikke blå f.eks. men fortsatt må man passe på lysstyrke

I-miev 2011
Asker

Mr_Stian

Man har lov og bruke tåkelys sammen med parklys på dagtid. Dagtid er så lenge gatebelysningen ikke er tent.

Når det gjelder LED pærer og lovlighet av disse så holder det så lenge de er E-merket. En E-merket LED pære har veldig hvit lys. De som har pærer som lyser blått er ikke e-merket...

snurre100

Sitat fra: Mr_Stian på mandag 10. september 2012, klokken 15:18
Man har lov og bruke tåkelys sammen med parklys på dagtid. Dagtid er så lenge gatebelysningen ikke er tent.

Når det gjelder LED pærer og lovlighet av disse så holder det så lenge de er E-merket. En E-merket LED pære har veldig hvit lys. De som har pærer som lyser blått er ikke e-merket...

Endelig noe fornuftig om skifte av lys.Skiftet tåkelysa i går.Satte inn PIAA 6w led.Fungerer bra.Disse er selvfølgelig E-merket.
Venter på Kia E Niro

Kryten

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

snurre100

Venter på Kia E Niro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA