Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissans hurtigladestasjoner

Startet av snurre100, onsdag 18. januar 2012, klokken 17:26

« forrige - neste »

gbzdoc

Jepp, Auto innstillingen bytter mellom disse to. Samt at når det er lyst kok til at nærlyset slukkes og DRL lysene tennes så slukkes samtig baklysene. Dette er EU standard, visstnok.

Du ser forøvrig at det er nærlysene som er aktive ved at den grønne lampen for nærlys er tent i dashboardet. (Samt at dashen dimmes ned.)

Sexylubben

Sitat fra: Lynet på søndag 05. februar 2012, klokken 22:40
Pærene til Camaro passer ikke, kjøpte på ebay med håp om at det skulle gå.

Hva var det ikke passet? Var de for lange?
Jeg tenkte å prøve de her:

5502 P13W 9009 P13 Led DRL Bulb
http://autolumination.com/images/auto_bulbs/p13w_10w_w_wm.jpg
Svart Leaf levert 24.2.2012 :)
Ålesund

Elvind

gbzdoc: Slukker baklysene når kjørelysene er på? Er det tillatt å kjøre uten baklysene tent?

Ser at det ikke står noe om baklys i trafikkreglene. Står det noe om dette noe annet sted?
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

RuneW

Sitat fra: Elvind på torsdag 08. mars 2012, klokken 14:33
gbzdoc: Slukker baklysene når kjørelysene er på? Er det tillatt å kjøre uten baklysene tent?

Ja, er ikke det det siste hotte da? Bilene har en auto-innstilling som føler av lysnivået ute og ved dagslys bare bruker markelingslys foran og ingen bak. Første ved mørke slås hovedlysene på foran og baklysene på bak.

Det er visstnok lovlig...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

EU-direktivet om kjørelys trådde i kraft i fjor, baklys og parklys skal ikke lyse.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på torsdag 08. mars 2012, klokken 15:05
Forstå det den som vil.  >:(

Liker det ikke jeg heller, men heldigvis er det mulig å stille inn lysene på "gamlemåten" på Leaf (om jeg ikke har misforstått totalt...).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Vet ikke helt hva du mener med gammelmåten?

Ulempen på Leaf er jo at når man slår av lysene kommer kjørelysene på!

Tåkebaklyset kan faktisk ikke brukes i Norge da tåkelysene foran må stå på for å få på tåkebaklyset. Og med det elendige tåkelyset kan man ikke kjøre, det lyser bare 5 meter foran bilen!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Sitat fra: RuneW på torsdag 08. mars 2012, klokken 15:21
Sitat fra: cra på torsdag 08. mars 2012, klokken 15:05
Forstå det den som vil.  >:(

Liker det ikke jeg heller, men heldigvis er det mulig å stille inn lysene på "gamlemåten" på Leaf (om jeg ikke har misforstått totalt...).

Det var da noe. :)  Minner mest om filosofien til min morfar; det var om å gjøre å spare strøm, så lysene skulle være av. Jeg ferdes imidlertid nok i trafikken til å vite hvilke biler det er lettest å se.


Sitat fra: Lynet på torsdag 08. mars 2012, klokken 15:31
Vet ikke helt hva du mener med gammelmåten?
Tåkebaklyset kan faktisk ikke brukes i Norge da tåkelysene foran må stå på for å få på tåkebaklyset. Og med det elendige tåkelyset kan man ikke kjøre, det lyser bare 5 meter foran bilen!

Det er ikke meningen at man skal bruke tåkelys annet enn i tett tåke/snødrev, og da ser du ikke mer enn fem meter foran bilen uansett. ;)  Og da kan du bruke tåkebaklyset bake også, så de som kommer bak lettere kan se deg.

Det er imidlertid lov å bruke tåkelys som kjørelys på dagtid, og da er det lyst nok til at du ser langt fram. Så snart du trenger kunstig lys for å se skal ikke tåkelysene brukes uansett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Men når det er tørr snø på veien er det 100% sikt foran og jeg kjører på nærlys/+fjernlys, men bak bilen er det da snøfokk og tåkebaklyset bør være på.
Et annet problem som dukket opp på Leaf i slikt vær er at baklysene dekkes av snø og bilen blir usynlig bakfra uten tåkebaklyset!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

keca

Jeg har innstillingen på auto. Men en ting som jeg faktisk har opplevd noen ganger er at da det akkurat blir mørkt nok og det vanlige lyset skrur seg på, blir dette misstolket av biler som har vikeplikt om at jeg faktisk sier bare å kjør uti foran meg du... Som om jeg blinker i lysene for å slippe inn noen, selv merker jeg ikke alltid at lysene mine skifter, skjermen blir litt mørkere, men jeg ser ikke på denne hele tiden. Derfor kommer dette ganske brått på, at en bil som har vikeplikt plutselig kaster seg ut foran meg. Dette er en ting man bør være oppmerksom på.

En annen ting er at det er en del biler som ligger bak meg og som blinker i lysene. De skal fortelle meg at jeg ikke har på noe lys.
Personlig synes jeg også at man synes bedre i trafikken med tente lys bak.

Jeg hadde samme auto opplegget på min andre bil også, er noen år siden og derfor enda flere som ikke visste/kjente til dette. Ettersom jeg har samme system som merkeverksted selv, plugget jeg til dette å endret dette til vanlig kjørelys. Kanskje tiden er inne til å endre dette tilbake igjen.

Bruk av tåkelys er en diskusjon jeg skal holde meg unna, her har jeg for mye jeg skulle ha sagt.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

dissern

Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

mandresen

For å komme med alternativ så har jeg bestilt led pærer fra superbrightleds.com og de fungerer som en drøm. Har skiftet tåkelys foran, parklys foran og skiltbelysning bak.
Jeg personlig liker ikke den nye regelen om at baklys ikke skal lyse på dagtid. Jeg kjører med parklys og tåkelys foran, for da har jeg også baklys og bare led pærer som lyser :-)
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

dissern

mandresen: har du en link til hvilke tåkelys og parklyspærer du kjøpte?

Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Trond.Strom

har lurt litt på dette med lys selv. Det er jo glødeperer i de små runde lysene nederst som stort sett er de som er på når jeg kjører. Trekker disse 13W? i såfall er det ikke mye å spare på å bytte til LED?

nærlysene på 23W er jo led så de er det jo ikkeno poeng å bytte og fjærnlysene har jeg ikke brukt på bilen enda


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA