Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissans hurtigladestasjoner

Startet av knutix, tirsdag 17. januar 2012, klokken 23:16

« forrige - neste »

elektrolux

#30
Sitat fra: knutix på tirsdag 17. januar 2012, klokken 01:02
Et nytt spørsmål. Jeg har fått meg en tipp topp blokk som skal inn. Den var utladet når jeg fikk den og jeg har ladet denne opp 120Ah timer. Så har jeg lastet den en stund for å tappe den ned til nivå med de eksisterende cellene (6.68V). Er dette beste måten å tilpasse en ny blokk på eller skal den bare lades fullt opp for så å bli kraftig overladet når resten av pakken lades opp? Pakken er i dag på ca 75-80% lading..

Høres ut som en god metode. Med en slik metode vil spenningen kunne gi en indikasjon på rett ladetilstand. Selv lader jeg kun opp til nødvendig nivå, og lader den videre sammen med pakken. Da må en telle Ahr, siden en nyladet blokk har høyere spenning en en som har hvilt en stund. Husk vannservice nå når du har ny blokk i pakken. ;)

Må få meg et slikt kamera. Utrolig hva det kan avsløre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: knutix på tirsdag 17. januar 2012, klokken 01:02
Jev vil si at jeg har hatt flaks med plasseringen av temperatursensoren - når først blokk 3 skulle ryke så var det jo praktisk at sensoren var montert på denne (rett ved + polen). Jeg legger ved et bilde av blokken som har stått i noen minutter med 6 A ladestrøm.. En ser forhøyet temp i ladeledningen og polen samt nederst i blokka. Kan tenke meg at smelting etc kunne skje dersom blokken var plassert et annet sted uten sensor.. (pilen viser hvor tempsensor var montert).
Takk for IR-bildet! Denne feilen tok du raskt og før det utviklet seg til eksplosjon.

Jeg blir nesten fristet til å montere temperaturovervåking i hver ende av alle blokkene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

knutix

Hei, da var bilen på veien igjen  :P
12 volts batteriet var helt tappet da jeg skulle koble tingene sammen igjen så det måtte jeg lade med ekstern lader noen timer. Det er mulig dette er dårlig, skal teste det litt.
Jeg har montert 8 slike temp sensorer ( http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS18S20.pdf ) rundt om i pakken - skal komme tilbake til hvordan det virker etterhver (ikke tatt i bruk enda). Kan være viktig å monitorere temperaturen relativt nøye og med mange målepunkter ser det ut til.


Sleit litt med at MC-jekken løftet skeivt (lavere i front) - noen tips til neste gang  :)

Ved 3 kvarter rolig kjøring i går kveld så kom batteripakken opp i 15 grader max og gjennomsnitt :-)
- Knutix




Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

Baltor

Sitat fra: knutix på torsdag 19. januar 2012, klokken 10:57
Sleit litt med at MC-jekken løftet skeivt (lavere i front) - noen tips til neste gang  :)

MC jekken blir litt overbelastet i framenden, og vil henge litt. Det enkleste er å ha en enkel ekstrajekk som kan bidra til å rette opp kassa der det mangler noe.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

knutix

Ser ut til at bilen fungerer fint nå om enn litt redusert rekkevidde i vind og kulde de siste dagene.

Legger ved noen bilder hvordan temperaturovervåkningen fungerer som prototyp. Har 8 målepunkter i tillegg til de to som BMS'en ser på.
Sensorene viser høyere verdier enn jeg hadde trodd (14-15 grader etter lading) men sensorene skal være kalibrert til +-0.5 grader. Har lagt sensorene relativt høyt oppe og for det meste i hjørnene mellom fire blokker. Det er mulig at det er mest glykoltempen jeg ser  :P
Har laget en primitiv LCD boks med kit fra sparkfun.com programmert med arduino kompatibel SW.
Det funker men sensorene kan muligens monteres på lurere steder.. Displayet viser alle verdiene etter tur.  - kunne nå tenke meg å legge inn en strømsensor og pakkespenning som neste steg.

- Knutix

Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

elektrolux

Sitat fra: knutix på lørdag 28. januar 2012, klokken 00:54
kunne nå tenke meg å legge inn en strømsensor og pakkespenning som neste steg.

Med andre ord et Robometer ;D

Da får du også temperatur, og alarm dersom en celle skulle svikte/reversere.

Ellers vil en pakke i aktivt bruk gjerne holde seg rundt 20C selv i disse kalde dager.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Hei Knutix,

Pga. av denne tråden og problemet du hadde fikk jeg laget temp sensor til alle blokkene,
mot to stykk planlagt.  Du ser di svarte ledningen midt på volt sensor.  ;D

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4757.0.html

Kan jeg klage til deg om det ikke blir bra med det ??  ;D

-OneMore-

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA