Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissans hurtigladestasjoner

Startet av knutix, tirsdag 17. januar 2012, klokken 23:16

« forrige - neste »

knutix

Hei,
er ny på forumet men har lest mye her allerede :-)
Lurer litt på begrepet vedlikeholdslading, servicelading og overlading som brukes her på forumet..
Er dette en og samme ting eller er overlading noe som skjer hver gang man lader opp til 100%?

Utførte vedlikeholdslading og vannservice ved hjelp av Nikometer den 30.12.2011. (gikk på 14 liter totalt!!)
Kona kjørte til jobb i dag og fikk System fault og redusert effekt i en oppoverbakke etter ca 15 min kjøring.
Skal prøve å lese ut feilmeldinger i kveld (får låne et Nikometer).
Er det noe jeg skal resette etter en vedlikeholdslading som kan forårsake at bilen reduserer effekten? (overladet Ah?)
Jeg har fått bort selve "maintenance charge reqiured" meldingen ved hjelp av nikometeret..

Knutix
Sandnes, Rogaland
Th!nk Classic 2001 83000km.
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

Griffel

#1
Sitat fra: knutix på tirsdag 03. januar 2012, klokken 14:46
Er dette en og samme ting eller er overlading noe som skjer hver gang man lader opp til 100%?

Noe som skjer ikke hver gang, men med regelmessige mellomrom når man lader opp til 100%
Etter det jeg husker fra min P106, og det er vel noe lignende på Think.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Vedlikeholdslading og servicelading er det samme.

Overlading er noe som laderen gjør mot slutten av ladingen (vanligvis over 95% energi) for å balansere alle 95 cellene. Det er vesentlig overladingen som gjør at vannet fordamper og derfor brukes antall timer overladet til å varsle når destillert vann må etterfylles. 1060 Ah er gransen som ble satt i sin tid, men praktisk bruk viser at det er alt for mye på brukte batterier. Det bør fylles vann dobbelt så ofte eller enda oftere. Det bør ikke gå på mer enn 8 liter vann tilsammen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: knutix på tirsdag 03. januar 2012, klokken 14:46
Utførte vedlikeholdslading og vannservice ved hjelp av Nikometer den 30.12.2011. (gikk på 14 liter totalt!!)
Kona kjørte til jobb i dag og fikk System fault og redusert effekt i en oppoverbakke etter ca 15 min kjøring.

15 min kjøring* 50 km/t = ca 12,5 km + varme = ca 20-30 Ahr før pakken var nede i 85V.

Helt sikkert feil med en god del blokker. System fault er nok en blokk som lekker lut.

Det neste som skjer er eksplosjon!

Søk hjelp f.eks i den lokale Elbilforeningen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

knutix

Hei,
Bilen viste 75% igjen på batteriet når system fault kom opp i displayet. Går det an å være nede i 85 volt med 75% igjen på batteriet??

I følge nikometeret så er det noen midlertidige feil i både BMS og Lader (se bilde).. Det kan virke som om det er en defekt temperaturmåling i batteriet pluss et par andre feil.. Temperaturen på batteriet viser høye verdier selv om den ikke er kjørt på en stund.. :-(

- Knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

hkaspenberg

#5
85V på 75% mulig? Jepp. Tror nok du har noen blokker som ikke yter som de skal, for å være diplomatisk  ::) Ser du bor i Sandnes, burde være hjelp å få i det området, ikke sant Elektrolux?

-- Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

OneMore

Velkommen som Th!nk eier, du kjøpte den nok billig :-)
Litt Hummer og Kanari ser det ut som ? Skru ned kassa med en gang,
få status. Monter overvåkning og nyt den nye hobbyen !

Ikke fortvil, masse kjekk læring og deler finner vi til deg :-)

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

knutix

Takk for det. Kjøpte den ikke billig nok kanskje.. :P
Men som hobby er dette gode greier.

Ser at det er temperaturen i batteriet som gir system fault meldingen. Kommer over 60 grader på max!!! Ikke bra!
Kan det være sirkulasjonspumpa som er gåen selv om den "høres" god ut?? - Kan det føre til slike store forskjeller på gjennomsnitt og max? Ser ut som om selve temperaturlesingen virker OK.

- Knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

OneMore

Pumpa di er nok gåen ja. Finner masse om det på forum, men åpne glykoltanke og se/hør om det sirkluerer.
Men det er garantert ikke eneste feilen, tro meg :-)

Men begynn med å slå av alt elektrisk i bilen, lad opp. Hvilken spenning har du på batteripakke en time etter den er ladet ? Du finner også fine How To for å sjekke 12V batt.

Minner om mitt eget første prosjekt :-)

BTW: Hvilken kjøpte du ? Finn kode ?

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

knutix

Hei,
Ser at det sirkulerer oppi tanken, men hadde forventet at væsken var varm (siden jeg for 25 min siden hadde høye temperaturer på batteriet). Den er derimot iskald..

- Knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

hma

Hei,

Jeg vil si at det er viktig å få avklart hvorfor du har høy batteritemperatur. Nå på vinteren ligger den sjeldent over 10 grader (i allefall her i Trondheim). Det kan enten være at du har en defekt temperaturmåler, eller det kan skyldes at noen batteriblokker er ødelagte.
I alle tilfeller må batterikassen tas ut av bilen for inspeksjon. Der kan du sjekke temperaturfølerene (2 stk temperaturfølsomme motstander som er festet til siden på to batteriblokker). De skal ha en gitt ohmsk verdi ved 20 grader (husker ikke tallene i hodet, men du finner det i en annen tråd her på forumet).

For å finne defekte batteriblokker må du i første omgang se etter fysiske skader eller lekasjer. For å finne ut hvilken kapasitet blokkene har, må du teste hver enkelt blokk med konstant 50A (eller aller helst 100A) belastning under utlading, fra fullladet ned til 4,5V. Antall Ahr bør være over 90Ahr. Dette krever spesialutstyr (som koster ca 6-7000kroner), f.eks fra West Mountain Radio.

For å sjekke om sirkulasjonspumpa fungerer, kan du lytte etter en karrakteristisk summing fra fronten av bilen (pumpa kan starte selv når bilen er avslått for å kjøle DC-DC-omformeren). En bedre måte er å åpne lokket til overløpstanken til kjølevæska og se om væska strømmer rundt. Det skal være tydelig bevegelse og god strømning.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

#11
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 04. januar 2012, klokken 22:22
Ser du bor i Sandnes, burde være hjelp å få i det området, ikke sant Elektrolux?

Stemmer det. Sjekk dette! Med nye regler for AS har jeg endelig bestemt meg for å tilby proff hjelp til trengende!

Håper å være i drift i løpet av denne måneden.

Dere får ha grafikken unnskylt. Er heldigvis flinkere med batterier enn med data ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. januar 2012, klokken 06:24
Dere får ha grafikken unnskylt. Er heldigvis flinkere med batterier enn med data ;)

Bare en svak ring av selvtillit?  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

knutix

dagens oppdatering..
sjekket batteritemp: gjn.snitt 7grader  max 7 grader..
satte så på lading og etter 6 minutter (16A) så var max batt temp på 35 grader!!..
Skulle måle spenningen på en fulladet pakke men stoppet når tempen løp avgårde..

skjønner at det går mot å ta ned pakken, men lurer på om det er mulig for en batteri blokk å oppnå så høy temp på så kort tid.. spenningen var da på 125 volt og 50%.

- Knutix

Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

OneMore

Fiiine! Og jeg prøver og prøver, å komme opp i 25 for vannservice!
Etter flere timer ga jeg opp, og det med en 270W varmekolbe i glykolen.

-OneMore-

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA