Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissans hurtigladestasjoner

Startet av knutix, tirsdag 17. januar 2012, klokken 23:16

« forrige - neste »

Baltor

Sitat fra: knutix på torsdag 05. januar 2012, klokken 22:26

satte så på lading og etter 6 minutter (16A) så var max batt temp på 35 grader!!..
Skulle måle spenningen på en fulladet pakke men stoppet når tempen løp avgårde..


Dette kunne vært en defekt og tørr endecelle, men du har nettopp fylt vann, og det skjer nesten med en gang du starter lading, jeg tipper det er satt inn en uoriginal temp sensor...
Har du fått med historikk fra forrige eier?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: knutix på torsdag 05. januar 2012, klokken 22:26
skjønner at det går mot å ta ned pakken, men lurer på om det er mulig for en batteri blokk å oppnå så høy temp på så kort tid.. spenningen var da på 125 volt og 50%.

Det skal ikke være mulig å øke temperaturen så raskt med så lite energi som du på denne korte tiden har tilført. Det kan f.eks griffel lett regne ut.

125V /50% tilsvarer 6,57V/blokk. På 50% ladetilstand og under lading burde du se ca 135V eller ca 7,10 V /blokk.

Er spenningsavlesningen din tatt uten at bilen ble ladet stemmer verdien bedre.

Se vedlagte ladekurve på en sunn batteripakke
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

knutix

Ja, avlesningen var etter at ladingen var avbrutt.. Jeg tror det var opp mot 130V mens ladingen var på.
Trillet på jobb med bilen i dag tidlig (55% ladet) - forsiktig kjøring på 7 minutter.. da gikk max temp fra 6 grader til 53 grader..

Ved vannservice (destillert fra Sønnak) så lot jeg det renne ut ca 2 dl per overløpshull - kan det fremdeles være tørre celler?
- Knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

Ken

Sjekk koblingene til tempfølere i batteriluke. En dårlig kontakt her vil øke motstand og gi en altfor høy temp på nikometer. Sjekk elbilwiki for motstand/ temp kurv.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på lørdag 07. januar 2012, klokken 11:54
Sjekk koblingene til tempfølere i batteriluke. En dårlig kontakt her vil øke motstand og gi en altfor høy temp på nikometer. Sjekk elbilwiki for motstand/ temp kurv.
Enig, men jeg er ganske sikker på at det ville gitt en konstant høy temperaturavlesning. Ikke som har, at temperaturen øker ved lading og kjøring og er normal etter en tids hvile.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

knutix

Koblingene er sjekket og jeg målte motstanden på de to sensorene.
Begge viste 7k (stått hele dagen og uten lading).
Satte så på 10A lading og etter 6-7 min så viste nikometer 30 grader max.
Stoppet ladingen og målte nedi luka: 2,4k på den ene og 7k på den andre...

Vet ikke hvor mye strøm BMS kjører igjennom sensorene for å måle spenningsfallet men det kan nesten virke som om den ene føleren blir varm av seg selv..

-Knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

Baltor

Sitat fra: knutix på lørdag 07. januar 2012, klokken 23:34
.... det kan nesten virke som om den ene føleren blir varm av seg selv..

Eller at dette er en uoriginal sensor som er ment for noe helt annet. Ikke bry deg om den, se heller på den andre.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Det kan hende at føleren er plassert på en blokk med svakheter mellom koblinger fra elektroder og pol som kan føre til gjennombrenning ved lading. Det har jeg opplevd to ganger mens servicelading pågikk. Jeg anbefaler at du senke batteripakke nok til å måle området rundt tempføleren med en IR termometer. Ved for mye varme må blokken byttes allikevel ellers risikere man brenning av blokker som ligger tett innpå.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på søndag 08. januar 2012, klokken 00:12
Jeg anbefaler at du senke batteripakke nok til å måle området rundt tempføleren med en IR termometer. Ved for mye varme må blokken byttes allikevel ellers risikere man brenning av blokker som ligger tett innpå.
Enig i det. Det er farlig (og kan bli dyrt) å anta at feilen ligger i føleren. Det er ikke noe særlig å kjøre en bil som stadig reduserer effekten, heller.

Ta også en visuell sjekk av temperaturfølerne. De som jeg har sett er firkantete og passer godt i utsparingen blokkene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

knutix

Hei, jeg får nok gå i gang med å ta ned kassen.

Satte på ladingen (10A) en liten stund og observerte at den ene sensoren måler helt opp i 50 grader - så skrur laderen seg av - og innen ett minutt så er tempen nede på 47-48 grader og ladingen starter igjen. Og slik står det og svinger i en to-tre minutts syklus.. Jeg tror og det er noe med en blokk etterhvert.. Strøm inn og ut påvirker den ihvertfall umiddelbart - sensoren må ligge klistret ved et problempunkt (høy motstand) på ett eller annet vis....

- Knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

PerBear

Det smarteste er nok å ta ned pakken for å kontrollere den skikkelig.
Selvsagt kan det være defekte sensorer, dårlig jordforbindelse, uoriginale PTCer e.l. men Think celler som er noen år er og bør være fokus for feilsøking til å begynne med. Så lenge vannpumpa skiver og du har god 12V, dvs. mer enn 13V så er batteripakken mest sannsynlige årsak til trøbbel.

Think gikk konkurs før de fikk nok erfaringsdata til å optimalisere BMS koden sin. BMS koden i Think Classic er suboptimal for velbrukte NiCd celler. Batterier som er mange år krever spesialpleie i form av hyppig vannfylling og reduksjon av maks strømtrekk for å hindre reversering av cellespenning etter hvert som batteriet utlades. Så det er regel mer enn unntak at det oppstår skader på cellene på eldre Thinker.

Sagt på en mer forbilledlig måte: "Når du hører tramping av hover i skogen, tenk ikke først på sebra!"    ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

knutix

Da har jeg tatt ned pakken og målt litt (ladet den til ca 80% på dashen før jeg gikk i gang).

Jeg har 18 blokker med 6.67-6.68 Volt på så er det en (blokk nummer 3 fra 0V) som har 5.28 Volt. (+ terminalen er kloss på temperatursensoren også så det kan virke sannsynlig at den er følsom).

Det er ingen tegn til lekkasjer eller noe. Jeg synes alt ser fint ut, selv om en blokk antagelig er gåen.

Kan jeg trekke den konklusjonen at denne blokken er ødelagt eller kan den rekondisjoneres?

- Knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

PerBear

Foreslår du tar ut den mistenkelige modulen og tester den. Og deretter alle de andre modulene  ;)

Da trenger du en ballast, f.eks et par sånne (lik den jeg har):
http://www.ebay.com/itm/3711A-USB-PC-Programmable-DC-300W-Electronic-Load-360V-/270876770989?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f118382ad#ht_2915wt_961

eller noe lignende, samt en passende lader...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

5V blokken er nok ferdig, og er en plausibel forklaring på problemene dine.

Har 7 års erfaring med disse blokkene, og kun blokker med minimale avvik fra resten av pakken kan ha nytte av recondisjonering.

Faktisk vil de svakeste blokkene automatisk få en slags recondisjonering ved normal og aktiv bruk, og en original pakke bør derfor inneholde ganske så synkrone blokker. Er ikke blokkene synkrone innenfor si +5/-10 Ahr er det grunnet skader på cellene.

Er pakken tidligere reparert, må en selvfølgelig regne med noe større avvik, men det er forbausende hvordan en tilsynelatende håpløst sammensatt pakke synkroniserer seg selv etter en del kjøring.

Der er 2 gode måter å gå videre fra dette stadiet:

a) Måle spenning på alle blokkene og bytte ut blokker som har mindre enn 0,05V avvik fra de med høyest spenning. Montere batteriovervåkning og kjøre videre. Da vil jo alle påfølgende turer bli en batteritest, og du har full kontroll over pakkens tilstand.

b) Måle restkapasitet på samtlige blokker, og luke ut de med uakseptabel kapasitet. Blokker med mindre enn 70 Ahr C1 kapasitet er ikke stabile, og vil svikte innen få cyklusser.

Kombineres b og a vil du kunne spare deg for noen batteriboks demontering og monteringer, og gjør du en fullverdig jobb med å brekke løs alle blokkene fra limingen i bunn, maler opp kassen og legger gummi i bunn sikrer du deg best mulig mot fremtidige isofeil.  ;)

På dette stadiet er det også lurt å sjekke at alle batterikablene er OK med akseptabel overgangsmotstand mellom kabel og kabelsko. Dette måles enkelt ved å kjøre strøm gjennom pakken og måle spenningsfallet som oppstår mellom kablene. Selv kasserer jeg kabler med mer enn 0,5 mOhm mostand. Fra fabrikk var motstanden 1/3 av dette igjen.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

knutix

Som ny Think eier så ønsker jeg å få bilen på veien igjen så jeg blir bedre kjent med den :-) Planlegger monitorering og gummimatter etc i neste runde.

Jev vil si at jeg har hatt flaks med plasseringen av temperatursensoren - når først blokk 3 skulle ryke så var det jo praktisk at sensoren var montert på denne (rett ved + polen). Jeg legger ved et bilde av blokken som har stått i noen minutter med 6 A ladestrøm.. En ser forhøyet temp i ladeledningen og polen samt nederst i blokka. Kan tenke meg at smelting etc kunne skje dersom blokken var plassert et annet sted uten sensor.. (pilen viser hvor tempsensor var montert).

Før jeg tok hele kassen ned så koblet jeg ut tempsensoren og ladet en god stund. Jeg kunne da se med IR kamera at det var et varmt punkt under kassa (glemte å lagre bildet).. :-(

Et nytt spørsmål. Jeg har fått meg en tipp topp blokk som skal inn. Den var utladet når jeg fikk den og jeg har ladet denne opp 120Ah timer. Så har jeg lastet den en stund for å tappe den ned til nivå med de eksisterende cellene (6.68V). Er dette beste måten å tilpasse en ny blokk på eller skal den bare lades fullt opp for så å bli kraftig overladet når resten av pakken lades opp? Pakken er i dag på ca 75-80% lading..

Bilde nummer to er av orginal ladeledning i bruk :-)
- Knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA