Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissans hurtigladestasjoner

Startet av Mekanikeren-Trondheim, tirsdag 17. januar 2012, klokken 22:02

« forrige - neste »

Mekanikeren-Trondheim

Hva slags konfigurering/installasjon av paktrakr anbefales?

Lynet

Jeg bruker 3 remoter, 7+7+5 en for hver rekke.

Jeg har testet "svake" blokker som har sått flere måneder helt tomme og kortsluttet og etter en opplading med 150Ah gor de fra 105-109Ah  :)

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Yeyeye

Sitat fra: Mekanikeren-Trondheim på fredag 06. januar 2012, klokken 14:10
Takker for positive meldinger. Jeg skal finpusse litt på bilen i helgen og uken som kommer, bla vannsikre laderen. Jeg har ikke Nikometer, men jeg har fått tak i en Palm M515, jeg forstår det slik at det går å bestille kabel og software kode hos Nikolay? Uansett fint å få låne en stund, trenger også litt hjelp med å få til vannfylling første gangen. Reservebilen hadde 14 gode celler i fjor sommer, disse må jeg sikre, hvordan lagres disse på best mulig måte? Artig å være thinkeier når man bor like utenfor Ritas bomring ;D
Nikolay(Baudemo her på forumet) selger deg kabel og lisens til en hygelig pris. Full cred til den mannen.
Vi er mange som tar vannservice selv her i byen nå, så hjelp skal nok bli! Jeg kjøpte vannfyllingsdunk med slangepakke med gjenomstrømningsindikator og kobling til Olsen batteri. Jeg ble ranet for minst 1200kr for det der, så sjekk priser før du event kjøper;)


A R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

hma

Sitat fra: Yeyeye på fredag 06. januar 2012, klokken 13:33
Tror nok du kan våge deg over 100amp strømtrekk da;) for min del hadde jeg ikke kommet meg hjem fra jobb om jeg skulle holdt meg under 100. Regner med du mener 200, selv prøver jeg å holde meg under 180. Kun korte sekunder over.
Basert på egene erfaringer forsøker jeg alltid å ligge under 100A. Fra Midtbyen til Heimdal hvor jeg bor, trenger jeg ikke gå over 90A dersom jeg kjører Bjørndalen. Kun unntaksvis belaster jeg opp til 150A. Jeg kjører f.eks aldri Okstadbakkene lenger, den lange og bratte stigningen, kombinert med manglende Nikometer, tok knekken på noen av blokkene min da jeg var fersk Think-eier.
Når det er sagt vet jeg at det er flere som kjører hardere enn meg uten at pakken har tatt skade, men som ny sjåfør og med gammel og ukjent batteripakke mener jeg det er fornuftig å ta forhåndsregler fra første km og legge seg til vane en forsiktig kjørestil. :)

I denne tråden har jeg oppsumert mine personlige erfaringer vedrørende kjørestil. Se punkt 3 for strømtrekk:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4366.msg39510.html#msg39510


Sitat fra: Yeyeye på fredag 06. januar 2012, klokken 17:59
Jeg kjøpte vannfyllingsdunk med slangepakke med gjenomstrømningsindikator og kobling til Olsen batteri. Jeg ble ranet for minst 1200kr for det der, så sjekk priser før du event kjøper.
Bra poeng! Jeg har gjort samme tabbe og betalte overpris for en dunk som til alt overmål ikke har tett tappekranen en gang. Alt du trenger er påfyllingsnippelen og omløpsindikator. Slange, dunk og kran kjøpes like godt hos Clas Ohlson eller Biltema.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

Sitat fra: hma på fredag 06. januar 2012, klokken 13:21
Husk også å fylle vann dobbelt så hyppig som bilen krever.
Enig. Her har nikometeret en fin funksjon ved at man kan velge ved hvilken verdi bakgrunnsfargen skal skifte. Man kan legge inn verdier som passer med vannforbruket for den enkelte bilen. Jeg har "overlad Ah etter vannfylli" på skjermen sammen med batteri-spenning, -strøm og -temperatur. Når alle parametre har grønn bakgrunnsfarge er alt OK.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: hma på fredag 06. januar 2012, klokken 19:43Alt du trenger er påfyllingsnippelen og omløpsindikator. Slange, dunk og kran kjøpes like godt hos Clas Ohlson eller Biltema.

Og omløpsindikatoren kommer egentlig bare under "kjekt å ha", spør du meg. Hastigheten på vannet har jeg "låst" vha en wireklemme. Er bare å kjøre vanlig (rent, selvsagt) vann gjennom slangen og justere skruene til ønsket hastighet er oppnådd. Finjusteres når det er koblet på batteriet ved å ta tids på hvor lenge det tar å kjøre en liter overløpsvann. (Fyllenippelen + batteriet gjør at det renner litt treigere enn med bare slangen)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

#21
Bruk RENT vann, dvs destillert eller vann som har passert et godkjent filter.
I gamle dager ble det fylt vann rett fra springen på bilbatterier, og det gikk som regel bra fordi vannforbruket var minimalt.
Et elbilbatteri bruker 8- 10 liter ved hver vannfylling, og da samler det seg mye forurensning i batteriet. Biltema har 4 literskanner med batterivann, dette er testet av flere her på forumet, og er rent.
En fyllenippel koster kr.300 +++. Biltema har en bensinskjøtenippel med både han og hunkontakter. Kjøp 3 stk, og sett hankontakten på vannfylleslangene i batterikassen, så har du 3 fyllenipler med lås.  Slangedimensjonen er litt mindre, så det må fores opp med en stump (6 mm?) slange på niplene i kassen. Resten benyttes som fylleslange
Saft bruker denne typen nippel på batteriene i T-banen i Oslo.

Høst og vinterkatalogen side 21, artikkel 82-579, 54,90
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ebil

Ser at dere har klart å kjøpe omløpsindikator. Er svært intresert i hvem som selget det. Syns det var vanskelig å kontrolere vannhastigheten. Trente først med vanlig vann, men alikevel rann det lit fort da jeg fylte på batteriene.(les mange av veiledningene og hintene her først) Leter også etter hvor en kan kjøpe plast-tappe-krane for å stille hastighet.
Bergen
Think 2001

hma

Sitat fra: Ebil på søndag 22. januar 2012, klokken 19:55
Ser at dere har klart å kjøpe omløpsindikator. Er svært intresert i hvem som selget det.
I Trondheim selger Olsen Batterier omløpsindikator, nippel, slanger, kran og dunk. De er dog litt dyre (komplett utstyr koster over 1000 kroner).
Du kan kontakte dem for å sende nippel og omløpsindikator i posten. Ellers kan du kontakte et lokalt firma som selger truckbatterier, de bør kunne skaffe slikt.
Jeg ville gjette meg til at du finner slange, kran og dunk billigere hos Biltema, Clas Ohlson, eller Jernia.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Sitat fra: hma på søndag 22. januar 2012, klokken 22:18
Ellers kan du kontakte et lokalt firma som selger truckbatterier, de bør kunne skaffe slikt.

Jeg kjøpte min slange med indikator hoe en locak truck-forhandler, så de har ja. Betalte ikke så mye for slangen og indikatoren. Men fyllenippelen var meget kostbar, ja. Han som solgte den sa han neste skjemtes over å ta så mye for den, men det var det den kostet. Han hadde brent seg på å kjøpe inn en haug av dem for å ha liggende hvis noen trengte dem. Han angra litt når han fikk regninga!  ;)

Har forsten lurt på om det hadde gått an å bruke ei optisk mus (eller kanskje en ardiono, GoCarter? ;) ) i kombinasjon med omløpsmåleren, slik at man kunne ha en laptop e.l. som viste hvor raskt vannet faktisk strømmer. Selve indikatoren gir joe ikke noe tall, bare en indikasjon.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jahnarne

Jeg kjøpte fra Exide. Betalte 500,- + mva for slange, nippel, omløpsindikator og kanne.

El rayo

Sitat fra: cra på mandag 23. januar 2012, klokken 11:34
Selve indikatoren gir joe ikke noe tall, bare en indikasjon.
Bare dersom omløpsmåleren er kalibrert til en viss mengde pr omdreining. Er ikke så sikker på at optisk mus er det beste å bruke. Det eneste som trengs er en lyskilde (LED) og en optisk føler plassert på rett sted.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Sitat fra: El rayo på mandag 23. januar 2012, klokken 19:02
Sitat fra: cra på mandag 23. januar 2012, klokken 11:34
Selve indikatoren gir joe ikke noe tall, bare en indikasjon.
Bare dersom omløpsmåleren er kalibrert til en viss mengde pr omdreining. Er ikke så sikker på at optisk mus er det beste å bruke. Det eneste som trengs er en lyskilde (LED) og en optisk føler plassert på rett sted.

...eeeller bare en DC motor på et skovelhjul.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: Go-carter på mandag 23. januar 2012, klokken 19:07
Sitat fra: El rayo på mandag 23. januar 2012, klokken 19:02
Sitat fra: cra på mandag 23. januar 2012, klokken 11:34
Selve indikatoren gir joe ikke noe tall, bare en indikasjon.
Bare dersom omløpsmåleren er kalibrert til en viss mengde pr omdreining. Er ikke så sikker på at optisk mus er det beste å bruke. Det eneste som trengs er en lyskilde (LED) og en optisk føler plassert på rett sted.
...eeeller bare en DC motor på et skovelhjul.

Fordelen med optisk utstyr er at du slipper å modifisere det som roterer. Er usikker på om det ville spinne spesielt fort med en motor som ligger og bremser på skovelen; det er ikke store krefer i sving inni slangen der. ;)

Men med en optisk måler og en LED så vil man kanskje bare kunne telle pulser; det skulle bli tre pulser pr omdreining på min måler, i alle fall, og da skulle det ikke være allverden å måle og regne seg fram til tall som kan gi en grei indikasjon, i alle fall :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Jeg tror mange engster seg unødig mht. fyllehastighet. Jeg setter  kanne opp på vindusrammen med bagasjestropp og benytter en 8mm innvendig slange ned til batteriet. Setter nippelen på, setter slangen ned i kannen og blåser ned i kannen.
Når det begynner å renne ut av overløpet, lar jeg det enten renne fritt en liter ut, eller holder igjen med fingeren slik at siste celle får litt tid på seg til å fylles. Da holder det med en halv liter overfyll pr rekke.
Dette kan også gjøres ved å putte en en slange inn i utløpet og henge denne opp, slik at vannet møter litt motbakke. Da reduseres fyllehastigheten når siste celle fylles. Når det ikke bobler mer, er siste celle full.

Når kannen henger på dørrammen er det også enkelt å sette en strek på kannen for hver fyllerekke, så får en god indikasjon på vannforbruket på hver rekke.
DET er viktig, fordi en kan se om vannforbruket er jevnt for alle blokkene!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA