Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde 120 ah

Startet av Mars2016, torsdag 02. mai 2019, klokken 21:41

« forrige - neste »

Mars2016

Hei! Fikk ny i3S i dag:) Hva viser rekkevidden i Comfort mode hos dere ved fulladet batteri nå om dagen?

Ingeniøren

Det varierer etter hvordan og hvor bilen er kjørt før du leser av, så vanskelig helt å sammenlikne  ;)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Mars2016

Ok, jeg fikk den fra forhandler i går og mener rekkvidden viste 244. Deretter gikk det kjapt nedover og etter ca 15 km viste rekkevidden 170. Kanskje det blir annerledes når jeg lader den selv :)

Klykken

Velg destinasjon på gps et stykke unna, så vil du se mer korrekt anslag.

Vil du sjekke status på batteri kan du gå inn i servicemenyen (google dette) og se om tilgjengelig kapasitet er noenlunde riktig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mars2016

Har det noe å si hvilken destinasjon man velger altså? Jeg mener helt uavhengig av kartet, rett og slett oppgiite km igjen i displayet ved fulladet batteri.

Klykken

GOM, altså gjettometeret, er ingen god indikasjon på rekkevidden du har til rådighet.
Hva om du skal opp et fjell, er det GOM sier i garasjen ved havnivå til å stole på da? La oss si det er 25 mil til fjelltoppen, GOM sier 25 mil uten at du har tastet inn destinasjon. Tør du legge ivei?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Sitat fra: Mars2016 på fredag 03. mai 2019, klokken 09:42
Ok, jeg fikk den fra forhandler i går og mener rekkvidden viste 244. Deretter gikk det kjapt nedover og etter ca 15 km viste rekkevidden 170.

Det betyr bare at du kjørte med 30% tyngre høyrefot enn den som hadde klargjort bilen. Helt vanlig symptom i starten på i3 - det er gøy å bruke kreftene, men det koster rekkevidde.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Dede

Appen til BMW er dog helt ubrukelig til reiseplanlegging.  Jeg la inn rute fra Stavanger til Bergen og da vil den ha meg over Suleskar (som jo er stengt) via Hovden og ned til Odda og oppover Hardangerfjorden og ut..Altså opptil flere fjelloverganger og sikkert 3000 høydemetre totalt.. Istedetfor E39 strake veien langs kysten..
Mht rekkevidde på 120AH - for meg med kun kjøring I Comfort og en del motorvei er den stortsett litt under 300 (ned mot 260-270 noen dager og enkelte ganger om jeg har kjørt langt og ikke så fort opp mot 320)

Mars2016

#8
Ok, det går seg nok til :) Når det gjelder appen har jeg lagt merke til mye rart i Oslo i dag også. Ene veien tok omtrent dobbelt så lang tid som den jeg ville valgt selv(måtte bare teste) Men hvorfor forblir systemet dårlig, er det ikke bare å rette det opp, og hvorfor bruker de ikke google?

Trond.m

Min erfaring med rekkeviddeberegningen til i3 / i3S er at den er veldig nøyaktig i forhold til min kjørestil. Men det forutsetter naturligvis at destinasjonen er definert i NAV slik at fartsgrenser og destinasjonens høyde over havet er definert. Beregningen i LEAF og andre som ikke bruker informasjon fra navigasjonen er nesten helt ubrukelig, så der forholder jeg meg bare til batteriets gjenværende %.


DieselVegard

Sitat fra: Klykken på fredag 03. mai 2019, klokken 13:55
GOM, altså gjettometeret, er ingen god indikasjon på rekkevidden du har til rådighet.
Hva om du skal opp et fjell, er det GOM sier i garasjen ved havnivå til å stole på da? La oss si det er 25 mil til fjelltoppen, GOM sier 25 mil uten at du har tastet inn destinasjon. Tør du legge ivei?

Det er jo det som er så kult med i3en at GOM er korrekt om du legger i nn destinasjon. Jeg er hvertfall meget imponert over nøyaktigheten, og har vært nede på 0-3km i rest ved mange destinasjoner.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Disqusor

Sitat fra: Mars2016 på torsdag 02. mai 2019, klokken 21:41
Hei! Fikk ny i3S i dag:) Hva viser rekkevidden i Comfort mode hos dere ved fulladet batteri nå om dagen?

Avhengig av utetemperatur ! Kjørestil ! P.t. fr egen del fulladet angis det på displayet ca 350 km. Med jevn + 20 C trolig rundt 375 km.

SveinJ

Sitat fra: Disqusor på torsdag 06. juni 2019, klokken 19:31
Sitat fra: Mars2016 på torsdag 02. mai 2019, klokken 21:41
Hei! Fikk ny i3S i dag:) Hva viser rekkevidden i Comfort mode hos dere ved fulladet batteri nå om dagen?

Avhengig av utetemperatur ! Kjørestil ! P.t. fr egen del fulladet angis det på displayet ca 350 km. Med jevn + 20 C trolig rundt 375 km.

Det enkleste er å se kWh/100km forbruk og deretter beregne potensiell rekkevidde.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Klykken

Vår i3 fra 2014 viser noen ganger 16-17 mil rekkevidde hvis man har kjørt meget pent i foregående turer. Men realiteten på sommeren er opp mot 14 og kanskje 15 hvis man tøyer grensene.

GOM, eller gjett-o-meteret, altså det som tipper hvor langt du kan kjøre, vet ikke hvor du har tenkt deg eller kjørestilen dit du har tenkt deg, så hvis du skal en spesifikk plass som ligger i yttergrensen av rekkevidden, benytt navigasjon. Da får du en tydligere indikasjon på hvorvidt det er mulig å nå dit uten ladestopp da den tar hensyn til flere faktorer (bl.a. topografi og fartsgrenser). Den viser seg å være ganske nøyaktig, men med litt marginer (ref vår 2014-modell).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA