Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har noen erfaring med Robometer i Trondheim?

Startet av Lynvingen, tirsdag 17. januar 2012, klokken 20:32

« forrige - neste »

Lynvingen

Er klar over at dette er nesten identiske biler, men om man må velge..
I et tenkt tilfelle med alle spesifikasjoner likt (modell, kjørelengde etc), hva bør man velge?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Thomas Parsli

Du velger den bilen som har best batterier og motor -dette er de to dyre punktene på bilen.
Forskjellen på P106 og Saxo er så små at de blir uvesentlig i forhold.

Hvis du finner to biler som har lik kilometerstand, helt lik batterikapasitet og like slitte kommutatorer må du si ifra ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Helge

#2
Sitat fra: Morten Peterson på tirsdag 03. januar 2012, klokken 13:10
Er klar over at dette er nesten identiske biler, men om man må velge..
I et tenkt tilfelle med alle spesifikasjoner likt (modell, kjørelengde etc), hva bør man velge?

Smaken er som baken.... delt  ;D

Vi har en Peugeot 106 Electric, men jeg mener interiøret er penere i Citroen Saxo Electric - særlig fargevalg og mønster i setetrekk og dørtrekk da dette er vel heftig og fargesprakende i mange av de elektriske 106'ene. Men som allerede påpekt her... dette er BAGATELLER i forhold til tilstanden på fremdriftsbatteri og motor.

Idealbilen min blant gamle EL-PSA'er er en femdørs Saxo av de siste årsmodellene (airbag) med lav kilometerstand, gode batterier og god motor  ;D :D ;)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Lynvingen

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Disse er jo ganske forskjellige, selv om de begge har utviklet batteriproblemer vel tidlig.
Min P106 ('99 modell)  gikk nesten 90.000km før den fikk batteriproblemer...

Fem batterier er langt fler enn tre batterier så det er definitivt forskjell på bilene.
Kanskje Peugeoten har mindre problemer siden de byttet færre batterier, eller kanskje den er dårligere fordi man ikke byttet nok batterier?

Hvis du vurderer disse bilene ville jeg testet batteriene nøye. Jeg blir skeptisk når flere batterier er byttet etter bare ~30.000km og ville ikke kjøpt uten å teste rekkevidden ordentlig.
Og så ville jeg forhørt meg om når batteriene ble byttet og bedt om utskrift fra testene de (forhåpentligvis) gjorde.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

#6
Sitat fra: Morten Peterson på tirsdag 03. januar 2012, klokken 15:08
Et rask søk viser at det faktisk ekisterer et par tilnærmet like alternativer:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32444452
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32444738
Jeg syns dette ser litt mystisk ut jeg. Det er samme selger, og nesten samme tekst.
Har han virkelig kjøpt begge bilene for 160.000,- av Enviro i 2009 og vil nå selge begge for en brøkdel ???
OBS OBS, at det er byttet noen batterier er IKKE tegn på at alt nå er OK, men snarere et tegn på at bilen ikke har vært brukt ihht råd og kjøring og lading !

Og ellers støtter jeg innlegget til Thomas P fullt ut.

Jeg har selv en av hver i daglig bruk. Så når du nå er ute etter bagateller: Det er som Helge sier kanskje litt bedre seter og interiør i Saxo'n. Jeg liker utseendet på speilene på Saxo'n best. Jeg savner 106'n sin panser-løfter(støtdemper) når jeg er under panseret på Saxo'n. Luftspjellene til kupevarmen er ganske forskjellige, men jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken jeg liker best (kanskje 106'n).
Bilene har som sagt samme selger, så det er jo enkelt å sammenlikne dem.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Du kan f.eks be selger stille med 2 fulladet biler, og ta begge ut på en lik kjøretur. Den som går lengst og kjører best kjøper du. ;)

Det merkes ikke så mye på disse små PSA'ene, men på Berlingo/Partner kan det være store forsjeller i hvor friske/spreke bilene føles.

Uttover det heller jeg også mot Saxo'en selv om den var billigversjonen i sin tid. Ny kostet P106e 260000 NOK, mens Saxo'en kostet 200000 NOK. Det blir dyre gassløftere til panseret!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Takk for mange nyttige innspill!

Jeg tok kontakt med selgeren. Det er vanskelig gjennomførbart for meg å teste begge bilene fra fullt til tomt batteri, det vil jo ta noen timer.
Det selgeren imidlertid sier er at han har hatt ganske store problemer med Saxo'en og derfor måtte sende den på en kostbar og omfattende rehabilitering med bytte av 5 batterier. 106'en har fungert utmerket hele tiden, men pga at noen batterislanger (eller noe sånt..) som tilfører batteriene vann hadde vært i klem måtte tre batterier byttes fordi de hadde fått for lite vann......Det var Enviro som hadde påpekt dette ved batteriservice.

Heller derfor mot 106'en...

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Thomas Parsli

Da ber du om å prøvekjøre Peugeoten (med eier i bilen).

Kjør f.eks Nesøya -> Asker -> Oslo -> Nesøya på E18 og resten i området rundt Nesøya. Eier kjenner bilen og vet når du må sette snuten hjem:)

Med bare veier og plussgrader bør du klare minst 7 mil -helst nærmere 8- forutsatt at du holder deg under på grønt (eco-meteret) hele veien og ikke kjører raskere enn 80km/t på E-18. Få ev. eier til å kjøre bilen hvis du er i tvil om du klarer å kjøre økonomisk.
Alt under 7 mil indikerer batteriproblemer (forutsatt at du kjører økonomisk).

Når ladelampe kommer på avhenger av programvaren på BMS, på eldre versjoner kom ladelampe på lenge før reduksjonslampen -mens på nyere programvare kommer de på samtidig. Med dårlige batterier kan du få ladelampe mer enn en mil før bilen mister effekt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Dersom du kjører P106, og eieren Saxo'en og bytter på halveien, vil en test ta litt over en time. Rekkevidden er ca 70 km / 60 km/t = en drøy time.

Ellers er vannslangepåstanden plausibel, men den vil påvirke 6 blokker og ikke bare 3 slik det påstås.

Der er en vannslange i 11er kassen som ble endret veldig tidlig i produksjonen. Den opprinnelige layouten var super, den nye dårlig.

Jeg har forøvrig slanger til å bygge tilbake til den opprinnelige løsningen. Fikk produsert dem i India.

Det er selvfølgelig lurt å velge den mest problemfrie av bilene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Har nå testet kjørelengden på 106'en!

Som novise på elbil kjørte jeg ikke spesielt økonomisk, men heller ikke klampen i bånn.
Det jeg vil kalle tilnærmet normal, blandet kjøring med motorvei/småveier/start&stopp.

Jeg avsluttet ettter ca. 60km, da var det 35% igjen på måleren.
Temperaturen var ca. minus 5 grader.

Er dette akseptabel kjørelengde?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

hkaspenberg

#12
Tror dette er OK. Dette er omtrent så bra som min P106E gikk før det gikk et par blokker og den fikk tilnavnet "Dorsken".  ;D Disse bilene bør helst kjøres med økonomimeteret på grønnt, bare korte øyeblikk på gult og ikke på rødt hvis det kan unngås. Kjører man på gult/rødt så drar man temmelig mye strøm - batteriene tåler ikke all verden, i tillegg har motoren børster og kommutator som kan brennes.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Siden du ikke vet når ladelampen kommer på, har du egentlig bare funnet ut at den går 60km -ikke hva rekkevidden faktisk er...

Det beste er å kjøre bilen til ladelampen kommer på, deretter bør den kjøres minst mulig.
Hvis alt er som det skal, kommer ikke ladelampen før rundt 15%.

Sa eier når ladelampen pleier å lyse?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trond Arve

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 05. januar 2012, klokken 15:45
Hvis alt er som det skal, kommer ikke ladelampen før rundt 15%.
Ladelampen i min P106 kommer ikke før rundt 0% (forutsatt kjøring på grønt).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA