Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har noen erfaring med Robometer i Trondheim?

Startet av Lynvingen, tirsdag 17. januar 2012, klokken 20:32

« forrige - neste »

Lynvingen

Kanskje jeg ikke var presis, ladelampen begynte å lyse ved 35%.....og det var da kjørt 60km.
Hadde også et par saftige oppoverbakker, som gjorde det tilnærmet umulig å holde seg unna oransje/rødt.
Eier sa at denne begynte å lyse tidligere på vinterstid/kuldegrader enn på sommerstid.
Er det forresten alltid sånn at ECO og ladelampe begynner å lyse likt?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Trond Arve

Sitat fra: Morten Peterson på torsdag 05. januar 2012, klokken 21:52
Kanskje jeg ikke var presis, ladelampen begynte å lyse ved 35%.....og det var da kjørt 60km.
Hadde også et par saftige oppoverbakker, som gjorde det tilnærmet umulig å holde seg unna oransje/rødt.
Eier sa at denne begynte å lyse tidligere på vinterstid/kuldegrader enn på sommerstid.
Ladelampe ved 35% kan tyde på batteriproblemer. Vanskelig å si uten robometer eller tilsvarende (måling av blokkspenning). Det er forøvrig riktig at ladelampe kommer tidligere ved kaldt vær.

Sitat fra: Morten Peterson på torsdag 05. januar 2012, klokken 21:52
Er det forresten alltid sånn at ECO og ladelampe begynner å lyse likt?
Min gjør det (er visstnok versjonsavhengig).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Sitat fra: Morten Peterson på torsdag 05. januar 2012, klokken 21:52
Kanskje jeg ikke var presis, ladelampen begynte å lyse ved 35%.....og det var da kjørt 60km.
Hadde også et par saftige oppoverbakker, som gjorde det tilnærmet umulig å holde seg unna oransje/rødt.
Eier sa at denne begynte å lyse tidligere på vinterstid/kuldegrader enn på sommerstid.
Er det forresten alltid sånn at ECO og ladelampe begynner å lyse likt?


Dersom begge lysene kommer på ved 35% er det stor sansynlighet for problemer i batteripakken. Og fy fy! det er ikke tilnærmet umulig å holde seg unna orange rødt. Det går bare litt senere, men bilen stopper ikke opp. Sliter du med det spørs det om denne biltypen i det hele tatt er noe for deg.

Vil du ha bil i denne prisklassen, som er friskere kan en Litiumombygget versjon av P106/Saxo/Think Classic være et bedre alternativ ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Innspill ifm økometer gult og rødt samt ladelampe:

Økometer: I vår husstand synes vi ikke det er vanskelig å unngå å komme inn på rødt. Som helt ferske elbilsjåfører for ca 1,5 år siden hendte det vi svært kortvarig kom inn på rødt, men det har vi forlengst helt sluttet med ;D og det er FULLT mulig. Men om man ikke synes det er helt greit å komme ned i bare 20-30 km/t i de bratteste oppoverbakkene er det umulig å ikke være litt inn på gult en og annen gang, men relativt sjelden. DET er vår erfaring i de ca 16 måneder vi har hatt vårt P106E. Da vi kjøpte den var hele batteripakken (20 blokker) byttet til helt nye NiCd så batteriene burde være gode.

Ladelampen i vår bil tenner ved ganske forskjellige restnivå avhengig av temperatur og om kjøreturen er på relativt flat mark eller involverer bratte bakker. Den (første og runde) lampen lyser typisk opp mellom 10 og 30 % i vår bil. Om sommeren og ved relativt flat vei er det ikke vanskelig å klare 10-15 % og jeg har vel vært nede under 10 % også. Men på kalde dager og opp Dybdahls vei eller Nonnegata (i Trondheim) kan lampen finne på å lyse opp mellom 20 og 30 %. Opp Dybdahls vei kan dette skje selv om vi kjører i bare 35 km/t i 50-sonen.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Griffel

#19
På min kom alltid begge lampene samtidig, det var en 2001 modell og antagelig er det slik på alle nyere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynvingen

Vel, så ble min historie med denne 106'en kortlivet affære.
Eide bilen i 4 dager, men ble såpass skuffet at jeg kontaktet eier for å heve kjøpet.
Det gikk han heldigvis med på.

I løpet av disse dagene kjørte jeg 3 runder/ladinger.
Ladelampen slo inn på ca. 50% to ganger, og på ca. 40% en gang.
Kjørelengde var fra 40-45 km, og da kjørte jeg på grønt 99,9% av tiden.

Riktig avgjørelse?

Når det er sagt ble jeg frelst av selve bilen og intensiverer jakten etter en lignende bil!
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Thomas Parsli

Du tok riktig avgjørelse Morten!

Verdien på disse bilene styres egentlig av:

1) batterikapasiteten
2) tilstand på motor
3) mekanisk tilstand (bremser, oppheng mm)
4) utseende
5) lav km-stand

Ladelampe etter ca. 45km indikerer dårlige celler/batterier -hvor stor problem vet du egentlig ikke uten en grundig test som koster 6000,- Batterier koster mange tusen per stykk, så denne bilen kunne fort koster deg 10-20.000,- å få i god stand.

Kjøp en bil med PakTrakr eller Robometer, eller en som gjør mer enn 70km en varm sommerdag.
-Eller en bil med en fersk batteritest (grafer på alle 20 batterier).

Hvis jeg skulle kjøpt en brukt bil, ville jeg prøvekjørt den to dager på rad:
Kjør den til ladelampen lyser (helst i nærheten av der du skal lade, den bør ikke kjøres helt tom), lad den helt opp og kjør samme tur dagen etter.
Rekkevidden bør reflektere 70km om sommeren (la oss si 60km ved rundt null grader) med pen kjøring og du bør ikke få ladelampe før 25% -helst under 20%

En bil hvor selger gir en slags garanti på batteriene er å foretrekke, enkelte gir 50% garanti i 3mnd.
Det betyr at selger har tro på batteriene, men også at du ikke kan kjøre som en tulling uten å ev. måtte betale for det;)
Slike garantier er imidlertid ikke vanlige ved bruktkjøp fra privatpersoner.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynvingen

Takk for info!

Så er jeg allerede på god vei til å vurdere en annen bil...har i den forbindelse noen spørsmål:

I bilen jeg vurderte lyste lampen for elekstrisk feil, er dette alvorlig?
Kan batterikapasiteten tape seg mye om bilen har stått rolig en måneds tid?
Når bilen skal stå rolig en helg eller en uke, bør da batteriet være fullt eller tomt? Har sett litt forskjellig på dette i andre innlegg her.
Hvilken funksjon har en kjølepumpe? og hvilke indikasjoner kan man få om denne fungerer dårlig?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Griffel

Sitat fra: Morten Peterson på mandag 09. januar 2012, klokken 13:51

I bilen jeg vurderte lyste lampen for elekstrisk feil, er dette alvorlig?

Ikke lett å svare på. Merkes det ikke andre ulemper og kjølepumpe går er det vanligvis ikke alvorlig.

Sitat fra: Morten Peterson på mandag 09. januar 2012, klokken 13:51
Kan batterikapasiteten tape seg mye om bilen har stått rolig en måneds tid?


Ganske mye og en må gjennom noen komplette sykluser av bruk og full lading før en er tilbake til det normale.

Sitat fra: Morten Peterson på mandag 09. januar 2012, klokken 13:51

Når bilen skal stå rolig en helg eller en uke, bør da batteriet være fullt eller tomt? Har sett litt forskjellig på dette i andre innlegg her.
Jeg vil si under 1/2 fult eller så, Det taper seg mest om det er fulladet, og det er upraktisk om det er helt tomt.

Sitat fra: Morten Peterson på mandag 09. januar 2012, klokken 13:51

Hvilken funksjon har en kjølepumpe? og hvilke indikasjoner kan man få om denne fungerer dårlig?

Kjøle batteriene, dersom den stopper avbrytes ladnig når batteriene varmes. Pumpen byttes på km
(25000) og det er ingen indikasjon før den feiler. Så det er best å følge intervallet, eller skaffe en vedlikeholdsfri pumpe fra en av leverandørene som er aktive på dette forumet.

Ellers kan en se om pumpen går ved å titte i beholderen på venstre side mens bilen lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Sitat fra: Morten Peterson på mandag 09. januar 2012, klokken 13:51
I bilen jeg vurderte lyste lampen for elekstrisk feil, er dette alvorlig?
Vanligvis ikke. Mange kjører rundt med isolasjonsfeil uten at det ser ut til å skape andre problemer.
Det kan være indikasjon på at noe er feil, men hvis bilen går som normalt ville jeg ikke bekymret meg.

Sitat fra: Morten Peterson på mandag 09. januar 2012, klokken 13:51
Kan batterikapasiteten tape seg mye om bilen har stått rolig en måneds tid?
Selvutladingen på NiCad er egentlig ganske lav (10%/mnd eller så), men jeg har i praksis er den større.
12v-batterier blir ladet av fremdriftsbatteriene, så hvis det er dårlig kan det tappe batteriene en del.

Hvis bilene står lenge med oppladede batterier kan krystallisering være et problem.
En bil som har stått lenge kan få bedre rekkevidde av å kjøres og lades gjenntatte ganger.

Sitat fra: Morten Peterson på mandag 09. januar 2012, klokken 13:51
Når bilen skal stå rolig en helg eller en uke, bør da batteriet være fullt eller tomt? Har sett litt forskjellig på dette i andre innlegg her.
Det bør ikke vært fullt, da får du krystallisering. Lad heller bilen opp mot bruk (f.eks om natten før du skal på jobb), det er helt ok å bruke en timer for å lade helt opp mot kjøringen (selvutladingen er høy når batteriene er toppladet). Men ikke avbryt ladingen med en timer.

Sitat fra: Morten Peterson på mandag 09. januar 2012, klokken 13:51
Hvilken funksjon har en kjølepumpe? og hvilke indikasjoner kan man få om denne fungerer dårlig?
Den sirkulerer vannet som skal avkjøle batteriene. Ingen pumpe, ingen kjøling!
Den skal starte når tenning slås på, eller bilen settes på lading. Man kan både høre den (lyden av pumpen og vannet som sirkulerer) og se av vannet i vannbeholderen sirkulerer: http://www.elbil.no/wiki/PSA:How-to#Bytte_vannpumpe_p.C3.A5_Saxo_og_P106

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Du gjorde nok et riktig valg, selv om det ikke alltid er like dyrt å fikse opp en slik PSA, som det er med en Classic Think.

Ellers vil jeg korrigere det med vannpumpen. Den kjøler ikke batteriet, vel den gjør det, og faktisk alt for mye. Det den skal gjøre er å sirkulere vann for å kjøle elektronikkassen, og ballansere temperaturen på batteriblokkene.

Siden du er på fornyet jakt etter en driftsikker bil, og muligens er villig til å betale for det og verdien av medfølgende garanti vil jeg vise til denne tråden der jeg forsøker å tynne ut Elbilbestanden min:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4555.0.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Interessant!

En ting til, kan defekt/sviktende kjølepumpe medføre kortere kjørelengde i form av at ladelampen slår inn tidligere?

Så, elektrolux, det jeg er ute etter er en 4-seters i en eller annen form. Gjerne 106/Saxo eller Think (men det finnes vel ikke i classic..).
Best mulig batteri og teknisk stand. Greide ikke helt å se hva du har som passer denne kategorien? Er det også slik at du oppgraderer eller rekondisjonerer batteripakker, eller driver service?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

#27
Vil da foreslå min 5 dørs Saxo, oppbygget med NiCd eller Lifepo4 med batteriovervåkning og 6 mnd/50% batterigaranti for 110000 NOK.

Bilen er kun kjørt 22000 km, og er teknisk strøken, men med noen typiske franske parkeringsmerker.

Er i ferd med å starte opp et AS, og vil da tilby alle typer hjelp til å holde disse fantastiske bilene på veien.

Kan også tilby Elbjørg til 99000 NOK, men hu er ei treg kjerring som bortsett fra å være sirumpa er god og myk med masse (hjerte) rom, og meget trofast.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Takk for tilbudet, men det ser ut til at du kom vel sent inn i prosessen.
Er i sluttforhandling om en 106 med ny batteripakke, regner med å bli enig med selgeren i løpet av dagen.

Altså, kan defekt/sviktende kjølepumpe medføre kortere kjørelengde i form av at ladelampen slår inn tidligere?
Hva vil det si å "jevne ut" batteriene på en 106?

Strålende at du starter opp et AS, jeg blir kunde!



Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA