S75D bekreftet ladehastighet opp til 110 kW i vers. 2019.12.1

Startet av Motorwatt, mandag 29. april 2019, klokken 21:14

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Nå har jo dette vært diskutert rundt i flere tråder allerede (og han som startet tråden på TMC er her på forumet også), men har lyst til å spekulere litt rundt dette. Vi ser nå at det er rapportert både 110 og 111kW fra forskjellige biler her inne, så det ser veldig lovende ut, og bringer meg til følgende:

Såvidt jeg har fått med meg skal X/S 100 kunne ta opp til 145 eller 150kW på v2 SuC, og det snakkes om 200kW på v3 SuC, med _dagens_ 100-pakker? Riktig? Eller snakker vi kun CCS?

I så fall, hvis det faktisk vil være inntil 200kW "type 2" på v3, når vi nå gledelig ser at også 75 får gleden av økningen, er det ikke da naturlig at 75 også vil få enda høyere fart på v3 SuC?

I praksis i dag så har det vært omtrent 15% forskjell på maks ladefart på 75 og 100-pakkene, men 100 har nok vært begrenset av SuC, så hvis vi bruker de nye tallene og estimerer 30% forskjell, så skal selv 75-pakkene kunne få 150kW på v3 SuC, og bør i så fall omtrent matche e-tron med 95kWh på langtur, på grunn av lavere forbruk. Og i-Pace lader fortsatt med 80kW...

Savner at noen med 100-pakke bekrefter økning også på de med v. 12.1+? Eller må det gjøres fysiske endringer på SuC før de kan levere over 120kW?

MrBacardi

Med en slik økning blir 75-pakken nesten like rask som 70-pakken har vært. Blir spennende å se om det kommer noen økning på 70-/85-/90-pakkene også  :+1:
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Vhagar

Sitat fra: gr på torsdag 02. mai 2019, klokken 14:44Eller må det gjøres fysiske endringer på SuC før de kan levere over 120kW?

v2 stopper vel på 150kW, delvis derfor v3 kommer. Men ja, ytelsen i v2 kan hentes ut ved software update til bilene og ikke nødvendigvis endringer på v2 superchargerene.

Elon har også sagt at v2 ikke blir byttet ut med v3. Så vi ender opp med en salig blanding etter hvert. Blir nok en del som ikke skjønner hvorfor de får ulik fart på ulike superchargere muligens.

Gamle batterikjemipakker tviler jeg på kommer til å få glede av noen økt ytelse fra v3. I såfall har Elon gjemt noe genialt både i batteripakkene sine og laderene. Jeg regner ikke med en videre økning, men kommer den så begynner jeg å bli bekymret for batterislitasje i såfall.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på torsdag 02. mai 2019, klokken 14:44Savner at noen med 100-pakke bekrefter økning også på de med v. 12.1+?
Ladet 5-60% i dag med min X100D som har 2019.12.1.1. Mitt inntrykk er at det er ikke gjort noen som helst endringer på ladekurven.

Jeg vet ikke om Supercharger V2 vil kunne gå opp til 150 kW på Type 2, men en ting man bør kunne forvente om det låses opp mer ladeeffekt er at man holder på 120 kW lengre. Kanskje helt opp til 70%. Men det var det altså ingen antydninger til.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vhagar

Mulig du hadde en dårlig lader eller at det var lite å hente pga økt forbruk i området? Ser at en ikke alltid får 100% ut av ladestasjoner alt ettersom tid på døgnet også (da det er naturlig å anta at det er stort forbruk i nærområdet).

Tror ikke de vil la deg få en flat kurve opp til 70% da det nok tærer for mye på batteriet. Men skulle likt å sett at den kunne holde seg til 50% hvertfall. Men dette stoler jeg på at Tesla vet best. Tipper raskest lading skjer ved å senke farten og heller ha høyere mot slutten også enn å måtte gå helt mot 0 siste 30%

Noen som vet hvordan andre biler sin kurve ser ut?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

e-tron holder etter sigende 150kW stabilt fra ~15% til 80%, og har 50kW til 100%.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vhagar på torsdag 02. mai 2019, klokken 20:31Mulig du hadde en dårlig lader eller at det var lite å hente pga økt forbruk i området?
Mulig batteriet var ikke heeelt 100% varmt, da jeg kjørte 300 km, parkerte i et par timer ved ca 9C, så kjørte ca 20 km til superladeren. Forsøkte å legge inn superladeren som destinasjon, men med 10% igjen på batteriet er jeg ganske sikker på at den ikke forsøkte å kjøre på varme.

Men jeg var oppe i 117 kW ved 10%, det stabiliserte seg rundt 115 kW og så falt det noenlunde normalt i området 45-60%. Avsluttet lading på 60% og 80 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 02. mai 2019, klokken 20:52
Men jeg var oppe i 117 kW ved 10%, det stabiliserte seg rundt 115 kW og så falt det noenlunde normalt i området 45-60%. Avsluttet lading på 60% og 80 kW.

Det var merkelig lav fart, pleier å holde over 100kW til godt over 60% på vår. Begynner å droppe på noen og femti.

Sånn som jeg forstår potensialet til 100 pakken så er det å få høyere fart i området under 50-55%. Men tipper den ikke får det her i Norge grunnet begrensninger på SuC v2, enten ladeplugg eller annet. Model 3 kan nok forvente opp til 145kW på v2 grunnet CCS plugg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vhagar

Sitat fra: gr på torsdag 02. mai 2019, klokken 20:39
e-tron holder etter sigende 150kW stabilt fra ~15% til 80%, og har 50kW til 100%.

Blir spennende da å følge med på statistikk for degradering over tid for de batteriene, kurvene til Tesla har jo vært svært så gode hittil. Og dersom det går bra så blir det spennnede å se om Tesla justerer seg til å være minst like bra. Men jeg foretrekker batterilevetid forran fart.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

KrW

https://elbilforum.no/index.php?topic=46056.msg801940#new
Her er en som går rett på 122kW med 100er når han starter lading på 50%. Holder 102kW på 75%. Dette er veldig lovende.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

geear

Det kan jo for alt vi vet være endringer underveis også som gjør at noen biler får og andre ikke. Det stod ingenting i release note hos meg om økt ladefart, men det gjorde det kanskje ikke hos noen. Får vente og se om seks uker, første test. Bil prod. Sept 17.

JorEl

Hva er det laveste man kan forvente på en S75D ?
Begynte turen hjemme ved å stille inn SuC som destinasjon på navigasjonen på mobilen. For å få best mulig lading. Kjørte 1mil, ankom lader med 60%, temperaur ute 8grC, lading starter på 28kw. Vi var 3 biler som delte på 8 ladere. Alle 3 klarte å lade alene. Når den når 63% bytter jeg lader for å prøve en bedre. Ladingen spratt opp i 29kw, i ca20sekund. Stoppet ladingen på 78% med 34kw. Den hadde da vært oppe i hele 35kw :+1:
Jada, vet at batteriet ikke var varmt, men er det noen som har klart dårligere i det siste :D
Det positive her er at jeg hadde like mye i minusgrader i vinter.  :+1:

Jeg skryter mye av Tesla, og synes Tesla har gjort en god jobb i å informere meg som forbuker. Det er jo utrolig mye informasjon man får i det man bestiller, og alt er informativt og presist. Det kjekkeste er at man alltid treffer på den man snakket med sist i organisasjonen, og at de tar tak i tingene med en gang. Alle vet hva de snakker om, og man  får samme svar uansett hvem man spør.  :+1: :) ;) :D ;D

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

z4rd

Alt for høy SoC og kaldt batteri til at du skal få noe mer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Espen Hugaas Andersen

Det laveste man kan forvente er 0 kW, hvis man eksempelvis har parkert over natten i -20C og så kjørt noen meter til superladeren. Da må batteriet varmes opp i noen minutter ved superladeren før det vil ta noen lading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA