Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Peugeot 106E delebil/deler selges

Startet av Joakim Sveli, mandag 16. januar 2012, klokken 14:23

« forrige - neste »

daggad

Leafen er kvikk, men føles absolutt ikke som en mellomklassebil med 240 hk.... ;D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

#16
Sitat fra: daggad på tirsdag 03. januar 2012, klokken 13:56
Leafen er kvikk, men føles absolutt ikke som en mellomklassebil med 240 hk.... ;D
Den antagelsen trodde jeg var tilbakevist for mange innlegg siden.

Det er normalt bare ved akselerasjon, bratte bakker og toppfart en bruker motorens fulle effekt. Egentlig gir akselerasjons tallene en bedre beskrivelse av kombinasjonen motor/gir, elmotor/drift enn kW, hk og dreiemoment.:

Nissan Leaf 80 kW 1521kg
0-100 km/t ca 10 sek
Gjennomsnittlig effekt som kreves for denne akselerasjonen fra 0-100 på 10 sek. 58,2 kW

VW Golf 1,2 TSI 77 kW 6 trinns manuelt 1154 kg
0-100 km/t ca 10,6 sek
Gjennomsnittlig effekt som kreves for denne akselerasjonen fra 0-100 på 10,6 sek. 42 kW

VW Golf 1,4 TSI 90 kW 6 trinns manuelt 1215 kg
0-100 km/t ca 9,6 sek
Gjennomsnittlig effekt som kreves for denne akselerasjonen fra 0-100 på 9,6 sek. 48,8 kW

Dessuten krever jo luftmotstand og rullemotstand sitt, så ikke trekk alt for mange konklusjoner ut av denne sammenligningen.
Men det dette viser er at elmotoren forvalter sitt dreimoment bedre over hele turtallsområdet, og at elmotordriften klart konkurerer med en 6 trinns girboks.

Så til trods for at Leafen har mer å dra på er den noe kvikkere, og hadde vi sett på tallene 0- 50 er den antagelig mye kvikkere. Opp mot toppfart kommer luftmotstands verdier strekere inn i bildet.

Nissan Leaf 80 kW 1521kg
0-50 km/t ca 3,6 sek
Gjennomsnittlig effekt som kreves for denne akselerasjonen fra 0-50 på 3,6 sek. 41 kW
Dette kommer av at dreimomentet er konstant et stykke opp før den går over til konstant effekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Sitat fra: daggad på tirsdag 03. januar 2012, klokken 13:56
Leafen er kvikk, men føles absolutt ikke som en mellomklassebil med 240 hk.... ;D

Nå var det vel en sammenlikning av hvilket effektforbruk en tilvarende fossil motor har trådstarter hadde i tenkene. :-)

Altså inkludert all effekten som sløses bort til varme m.m.

Et stygt regnestykke for de fossile... ;-)

Veldig interessant tråd forøvrig, som setter ting litt i perspektiv. :)

erik e

Tror vi skal "slipe knivene" i denne skuffen og. ;)  El-motor er kjempe-greier men Otto-motoren er ganske brukbar den og. :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Griffel

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 03. januar 2012, klokken 15:35

Nå var det vel en sammenlikning av hvilket effektforbruk en tilvarende fossil motor har trådstarter hadde i tenkene. :-)
Effektforbruk til en tilvarende fossil motor vil jo være l/s (omregnet i W) bensinmotoren slurper inn nå den går med fult pådrag og på det turtall som gir maksimal effekt, det kan nok gi en menig for de som kjører dragracing, men er ganske uintresant for oss andre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Uinterressant for den som ikke bryr seg om tallenes tale når det gjelder energieffektivitet på de tre forskjellige typene motor, ja. Men jeg går ut fra det er flere enn meg som synes de tallene er interressante.

De som driver med dragracing går jeg ut fra er minst opptatt av dette, og heller bryr seg om hvor mange hk og nm de klarer å presse ut av ett stykke metall uansett om det er effektivt eller ikke. ;-)

Dessuten sprøyter vel de gjerne Nitrometan inn, fremfor fossile løsninger?

(Uten at jeg vet en døyt om hva som er kriteriene for drag. Mulig det er maks krav til slagvolum og gud vet hva...)

Griffel

#21
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 03. januar 2012, klokken 20:31
Uinterressant for den som ikke bryr seg om tallenes tale når det gjelder energieffektivitet på de tre forskjellige typene motor, ja. Men jeg går ut fra det er flere enn meg som synes de tallene er interressante.
Energieffektivitet har vært diskutert mange ganger på forumet og det er interesant tema, og bilen er vel mer interesant i denne sammenhengen enn motoren.
(l/mil, kWh/mil)
Virkningsgrader for ulike motorer har også vært tema i flere tråder. 30-40 % for bensin, 90-95 for elmotorer, men minder når en tar med drift, batteri og lader.

Men her var altså utgangspunktet effektforbruk (l/s, kW) sammenligning på motorer noe som egentlig ikke gir mye mening uten at en må lage en del definisjoner.
Som nevent tidligere er både strømforbruk og effektforbruk lovlige norske ord, men siden vi altså hverken bruker effekt eller strøm er begrepene litt problematiske når en stiller noen minimuskrav til nøyaktighet som er nødvendig for sammenligning.

Utgangspunktet var vel egentlig om en kan sammenligne oppgitt effekt for en elmotor med oppgitt effekt for andre typer motorer, og det er mulig men bare ved et gitt turtall.

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 03. januar 2012, klokken 20:31
De som driver med dragracing går jeg ut fra er minst opptatt av dette,
Siden de bare har med drivstoff for noen sek. er nok l/s (effektforbruk) av interesse , men dette er et sidesprang.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daggad

Nå er ikke Leafen noe dragracer fra 0-100 men derimot er den ganske så kjapp opp til 60-70. Det rare med Leaf og andre elbiler er at motorlyden er nesten fraværende så det høres ikke ut som det går så fort om dere skjønner hva jeg mener..
Det samme gjelder for togene. De nyeste akser fort men det skjer veldig stille.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Blip

#23
Jeg gjorde du enkelt eksperiment. Jeg leste at strømmåler før kjøretur og etter opplading etter kjøretur. Resultat: 0,26 kwh/km.

Vi har en passat tdi. Den bruker ca 0,05 l/km. Energitettheten til diesel er 38,6 Mjoule/l som tilsvarer 10,7 kwh. Det betyr at den forbruker litt over 0,5 kwh/km.

Mulig jeg kjører litt uøkonomisk... Varmeapparat på, D (drive).

Edit Tallene:
Måler før tur (80% batteri på bilen): 121,4 kWh
Måler etter tur (80% batteri på bilen): 136,3 kWh => differanse = 14,9 kWh
Tripteller på tur: 56,7 km
Forbruk: 14,9/56,7 kWh/km = 0.26 kWh/km
Diesel: 0,05l /km <=> 38,6 MJ * (0,05 / 3600 s) / km = 0.54 kWh/km

Merk at 0,5 l/mil er et omtrentelig tall. Dieselbilen har 100hk, dvs. 74 kW  Jeg er nok veldig "snill" med diselen i dette regnestykket, både fordi forbruket sannsynligvis ligger litt over 0,5 l/mil samt at forbruket på en såpass kort tur i praksis ligger enda høyere pga. kaldt vær, flere starter/stopper i løpet av 1,5 time og at forbruket til oppvarming av kupeen er mer eller mindre konstant uavhengig av ute-temperaturen.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

elektrolux

Interresant!

Dette er den rette måten å måle forbruket på. Resultatet ditt stemmer bra med hva jeg forventet på normal kjøring med en så tung bil.

Samme vekt, sløvere bil og NiCd batteri trekker ca 0,27 kWt/km, mens letter men sløvere bil trekker ca 0,20 Kwt/km, mens 240 kg Vectrix EL MC trekker ca 0,10 kWt / Km ut fra stikket for å bli fulladet etter en kjøretur.

Når strømregningen kommer er det faktisk forskjell på hvilken Elbil en kjører ;)

De som kjører I-miev kommer nok bedre ut en Leaf eierene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

melon

Overraskende rask spør du meg. Oppdaget akkurat denne filmen. Såvidt jeg kan se går 0-100 på 8 sekunder.


Mippen

Ikke for å være negativ, men 100km/t på speedometeret er ikke det samme som 100km/t. Det er ganske stor feilprosent på leaf og de fleste andre biler. For nøyaktig må man måle på GPS ;)
Fremtiden er elektrisk.

fws

Sitat fra: Blip på lørdag 07. januar 2012, klokken 11:18
Jeg gjorde du enkelt eksperiment. Jeg leste at strømmåler før kjøretur og etter opplading etter kjøretur. Resultat: 0,26 kwh/km.

Vi har en passat tdi. Den bruker ca 0,05 l/km. Energitettheten til diesel er 38,6 Mjoule/l som tilsvarer 10,7 kwh. Det betyr at den forbruker litt over 0,5 kwh/km.

Mulig jeg kjører litt uøkonomisk... Varmeapparat på, D (drive).

Edit Tallene:
Måler før tur (80% batteri på bilen): 121,4 kWh
Måler etter tur (80% batteri på bilen): 136,3 kWh => differanse = 14,9 kWh
Tripteller på tur: 56,7 km
Forbruk: 14,9/56,7 kWh/km = 0.26 kWh/km
Diesel: 0,05l /km <=> 38,6 MJ * (0,05 / 3600 s) / km = 0.54 kWh/km

Merk at 0,5 l/mil er et omtrentelig tall. Dieselbilen har 100hk, dvs. 74 kW  Jeg er nok veldig "snill" med diselen i dette regnestykket, både fordi forbruket sannsynligvis ligger litt over 0,5 l/mil samt at forbruket på en såpass kort tur i praksis ligger enda høyere pga. kaldt vær, flere starter/stopper i løpet av 1,5 time og at forbruket til oppvarming av kupeen er mer eller mindre konstant uavhengig av ute-temperaturen.

Det man må huske på i dette regnestykket er at Leaf'en regenererer strøm. Man kan logge inn på Carwings for å se hvor mye den har Ladet, og hvor mye den har regenerert.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

tomrh

Sitat fra: daggad på tirsdag 03. januar 2012, klokken 13:56
Leafen er kvikk, men føles absolutt ikke som en mellomklassebil med 240 hk.... ;D
Det er standard å måle aksellerasjon 0-100 km/t. Men Leaf som andre elbiler er vesentlig kjappere 0-60 km/t, og taper moment jo høyere farten blir. Gammel-Leafen klarer dette intervallet på 4,5 sek (iflg. en eldre test fra 2011). Hvor stor bensinmotor må man ha for å matche denne tiden?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Ja, nettopp.
Ved igangkjørig, og akselerasjon i små hastigheter er det nok svært få fossilbiler som klarer å konkurere med Leaf.
Bensinbiler har høy effekt i et ganske smalt turtallsområdet.  Bilen kommer sakte i gang, og det tar tid å komme opp i effektivt turtall, og man må vente på turbotrykk osv.  Deretter må man stadig gire. 

En en-gira Leaf gir svært kjapp respons ved igangkjøring.  Det kan være viktig for trafikkavviklinga i kryss og rundkjøringer.  Mange fossilbilister er svært treige i kryss, og de er dårlige til å følge på når det er ens tur til å kjøre, ved mange slags flaskehalser. Derfor blir det lange køer og svært dårlig utnyttelse av veikapasiteteten.
Leafen gir kjapp, jevn og kraftig respons et stykke oppover i hastighet, men når hatigheten blir litt for stor for 1. gear, så er ikke den så effektiv heller. I høye hastigheter kan en høygira fossilbil være raskere i akselerasjon en Leafen.

Gir man bånn gass med en bensinbil, blir det dramatisk med støy og mye oppmerksomhet, så man unngår det av sosiale og økonomiske årsaker.  Med en Leaf kan man kjapt akselere med klampen i bånn, ganske diskre i mange sammenhenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA