Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteristatus ifm. salg av Think

Startet av Cyberel, lørdag 14. januar 2012, klokken 05:31

« forrige - neste »

Cyberel


Da er batteriene endelig skiftet. Men .. Etter å ha ladet dem opp, resatt CC (prosedyre 2) og prøvekjørt faller måleren med samme hastighet som før. Omtrent 40 prosent på 8 km. Er det noen som har en ide om hva dette kan være? Har bare gjennomført resettingsprosedyre nr. 2. Er det slik å forstå at alle prosedyrene (1-5 i manualen) skal utføres?


mvh
Cyberel
Buddy

chopperen

Jeg har samme problem på min 09-mod Buddy. Den er kun gått 800 km, men måtte bytte batteriene nå når jeg kjøpte bilen da de var gåen. Med nye batterier har kapasiteten fallt til 60% etter 7 km, og til 20% etter 13,6 km på relativt flat vei. Har byttet batteriene hos et bilelektrisk firma som ikke har greie på elbiler. Er det noe de burde gjort i denne forbindelse i fht nevnte prosedyre?
Fikk også opplyst at laderen lader med 92 volt, og at dette "koker" batteriene. Bilelektrikeren mener at dette kan ha medført ødeleggelse av de forrige batteriene. Kan dette stemme med en så ny bil som nesten ikke har begynt å trille på veien?
Kristiansand:
3 år med Kewet el-jet 2 (92 mod), desember 11 kjøpt 09 mod Buddy.

Focus

#2
Hei Jeg har hatt buddy og gjennomført et batteribytte. Jeg tror ikke dere har fått resatt CC riktig. det står en prosedyre for å gjøre det på www.elbilwiki.no   Etter at cc er resatt må du ta ut en tilstands rapport og da skal alle batteriene vise 100%. Det sår en prosedyre for å ta ut den rapporten på       www.elbilwiki.no

Når det gjelder at den lader med for høy spenning stemmer det. Det er et programm (prom) i laderen som er feil. Den skal øke spenning for hver grad under 20 grader. Men når temperaturen er mindre enn 10° kompeserer den som om det er -10° det gir en alt for høy spenning på batteriene jeg målte over 16 volt over hvert batteri. Det burde ikke være over 14,8.
Du kan kjøpe nytt program fra (Rav4_EV) som er her på forumet. Eller du kan gjøre som jeg gjorde ta ut temp føleren det er den runde din pluggen som står i laderen. Etter jeg hadde gjort det målte jeg 14,5 volt over batteriene.
Du finner en del info under denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2532.0.html
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

hens

Når en bilelektriker som ikke har greie på elbil uttaler seg, er det mulig at han uttaler seg om ladespenning på et batteri som står under konstant lading slik som i en fossilbil.

Når batterier som går i syklisk drift skal lades opp etter en dyputlading, må spenningen være litt høyere for å fjerne begynnende sulfatering, gjerne passere 15 volt før ladingen avbrytes.

Her har en valget mellom pest eller kolera, for høy spenning vil tørke ut batteriet, for lav spenning vil gi sulfatering. Begge deler vil redusere tilgjengelig kapasitet, og føre til en tidlig død.

Derfor er det viktig å programmere laderen til gjeldende batteritype og fabrikat!

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rav4_EV

Noen batterier skal nok opp i 15 volt før ladingen avbrytes. MEN dette skal skje i mange minusgrader, og ikke i romtemperatur. Her er hele problemet.

I tillegg blir jo ikke ladingen avbrutt i Buddy når den kommer opp i 15 volt. Da går den inn i "float" lading. ~13,8 volt@20gC.

Sulfatering av batteriene i Buddy har aldri vært noe problem på Kewet/Buddy etter at den fikk CarController i 1994. Hver gang batteriene ikke blir ladet opp innen en gitt tid vil en "missuse" bli markert.
Så lenge denne telleren ikke stiger vil batteriene være langt unna noen sulfatiseringproblem.

Bilelektrikeren her er på sporet av hvorfor de fleste Buddy må ha batteribytte mellom 10.000 og 20.000 km.
Når jeg startet i ElbilNorge i 2005 var det sjeldent at noen biler holdt over 7-8000 km.  Ladeprogrammet den gang var enda værre, helt opp i 16 volt!!!

Hens har helt rett i at det er viktig å programmere laderen til gjeldene batteritype og fabrikat. Det har aldri blitt gjort i Buddys historie, dessverre.

Og så over til selve saken i denne tråden:

Først bør Cyberel verifisere at utskriften fra CarController viser 100% på batteriparene.
Dersom dette er riktig, og kapastitetsmåleren renner like fort ut som beskrevet, er neste trinn å sjekke temperaturføleren til CarController. Den henger sammen med følerledninger foran i batteribanken under panseret. Det kan hende denne har blitt most under montering av nye batterier, og da vil carController tro at batteriene holder -18 grader.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

RoadRunner

#5
Sitat fra: I-MIEV på fredag 30. desember 2011, klokken 19:20
Jeg tror ikke dere har fått resatt CC riktig. det står en prosedyre for å gjøre det på www.elbilwiki.no   
Merk at det finnes flere typer CarController. I den nye 2010-modellen står det en ny type CarController som ikke har helt samme hardware som i den "gamle" buddyen. Den nye 2010 CC har 2 serie-porter og en USB-port. Pre-2010 har en serieport.

Det finnes Buddy CityJet-6 med 2010-CC. RoadRunneren fra 2008 har en 2010-CC som ble satt inn pga. feil i orginal CC (problemer med km-stand). 2010-CC kunne ikke settes inn direkte i Roadrunneren, det krevdes spesial-tilpasnining for å få den nye 2010-CC til å virke korrekt.

Resetting av batteri-info i 2010-CC er software-styrt og ble gjort av verksted i mitt tilfelle (eget configprogram på pc + nullmodem-kabel).



Jeg har samme problem som deg med høy spenning under lading - se egen tråd under Batterier og lading. Konklusjonen min er som nevnt over - Buddyen har dessverre ikke et optimal ladesystem...

Jeg lever med en manuell timer som jeg setter hver gang - den avbryter utjevnings-ladingen så batteriene ikke får "hardkjør" så lenge av gangen.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Ken

Hadde ikke tenkt å begynne et nytt tråd, men er det noen der ute som vet hva slags NiMH 12 volts batterimoduler som er brukt i Buddy. Ford Ranger og el-RAV4 måtte stanse produksjon etter at Panasonic fikk ikke lov å lage disse storformat blokker lenger pga patenter/ rettigheter.
jeg lure på om det går an å få kjøpt disse.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rav4_EV

Patentstriden gjaldt USA, ikke i Europa.
Gp batteries leverer batteriene til Buddy.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA